Miten kymmenjärjestelmä hallitaan peruskoulun viidennellä luokalla?

Ilonen, L. & Kangas, P. 2014. Miten kymmenjärjestelmä hallitaan peruskoulun viidennellä luokalla? Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 68 s. ja 3 liitettä. Kymppi-kartoitus on materiaali, jota voidaan käyttää kymmenjärjestelmän osaami...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ilonen, Liisa, Kangas, Päivi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43480
_version_ 1828193117649502208
author Ilonen, Liisa Kangas, Päivi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ilonen, Liisa Kangas, Päivi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ilonen, Liisa Kangas, Päivi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ilonen, Liisa
datasource_str_mv jyx
description Ilonen, L. & Kangas, P. 2014. Miten kymmenjärjestelmä hallitaan peruskoulun viidennellä luokalla? Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 68 s. ja 3 liitettä. Kymppi-kartoitus on materiaali, jota voidaan käyttää kymmenjärjestelmän osaamisen kartoittamiseen perusopetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kymppi-kartoituksen avulla kymmenjärjestelmän hallintaa peruskoulun viidennellä luokalla. Kohdejoukkona oli erään pirkanmaalaisen koulun 79 viidennen luokan oppilasta, jotka tekivät kartoituksen huhtikuussa 2013. Tutkimusmenetelmänä käytimme mixed methods –menetelmää, jossa yhdistyy määrällinen ja laadullinen tutkimus. Määrällisenä tutkimusaineistona olivat kartoituksen tulokset, jotka taulukoitiin ja analysoitiin tilastollisin menetelmin. Laadullisena aineistona oli kahden opettajan haastattelut Kymppi-kartoituksen käyttöön liittyen. Haastattelut analysoimme sisällönanalyysin avulla. Varhaiset matemaattiset taidot ovat laskutaidon perusta. Kymmenjärjestelmän ymmärtäminen pohjautuu lukujonotaitoihin ja luvun paikka-arvon käsitteen sisäistämiseen. Erilaisten laskustrategioiden kehittyminen edellyttää kymmenjärjestelmän hallintaa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilaiden lukujonotaidot ovat edellytys laskutehtävien osaamiselle. Tutkimustulos vahvistaa matematiikan hierakkisen rakenteen, jossa uudet taidot pohjautuvat aina aikaisempaan osaamiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin pistemäärien eroja tyttöjen ja poikien välillä. Tilastollisesti merkitseviä eroja ei ollut. Haastatellut opettajat kokivat Kymppi-kartoituksen hyödyllisenä työvälineenä oppilaan taitojen selvittämisessä. Opettaja voi sen avulla suunnitella opetusta oppilaan taitoja vastaavaksi. Opettajat ovat huomanneet oppilaiden osaamisen edistymisen, kun opetuksessa on keskitytty puutteellisten taitojen korjaamiseen.
first_indexed 2023-03-22T10:00:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ilonen, Liisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kangas, P\u00e4ivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-21T16:10:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-21T16:10:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1436077", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43480", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ilonen, L. & Kangas, P. 2014. Miten kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4 hallitaan peruskoulun viidennell\u00e4 luokalla? Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu \u2013tutkielma. 68 s. ja 3 liitett\u00e4.\r\n\r\nKymppi-kartoitus on materiaali, jota voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4n osaamisen kartoittamiseen perusopetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 Kymppi-kartoituksen avulla kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4n hallintaa peruskoulun viidennell\u00e4 luokalla. Kohdejoukkona oli er\u00e4\u00e4n pirkanmaalaisen koulun 79 viidennen luokan oppilasta, jotka tekiv\u00e4t kartoituksen huhtikuussa 2013. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytimme mixed methods \u2013menetelm\u00e4\u00e4, jossa yhdistyy m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen ja laadullinen tutkimus. M\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 tutkimusaineistona olivat kartoituksen tulokset, jotka taulukoitiin ja analysoitiin tilastollisin menetelmin. Laadullisena aineistona oli kahden opettajan haastattelut Kymppi-kartoituksen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyen. Haastattelut analysoimme sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\r\n\r\nVarhaiset matemaattiset taidot ovat laskutaidon perusta. Kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4n ymm\u00e4rt\u00e4minen pohjautuu lukujonotaitoihin ja luvun paikka-arvon k\u00e4sitteen sis\u00e4ist\u00e4miseen. Erilaisten laskustrategioiden kehittyminen edellytt\u00e4\u00e4 kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4n hallintaa. Tutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 oppilaiden lukujonotaidot ovat edellytys laskuteht\u00e4vien osaamiselle. Tutkimustulos vahvistaa matematiikan hierakkisen rakenteen, jossa uudet taidot pohjautuvat aina aikaisempaan osaamiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin pistem\u00e4\u00e4rien eroja tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4. Tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja ei ollut. Haastatellut opettajat kokivat Kymppi-kartoituksen hy\u00f6dyllisen\u00e4 ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4 oppilaan taitojen selvitt\u00e4misess\u00e4. Opettaja voi sen avulla suunnitella opetusta oppilaan taitoja vastaavaksi. Opettajat ovat huomanneet oppilaiden osaamisen edistymisen, kun opetuksessa on keskitytty puutteellisten taitojen korjaamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by P\u00e4ivi Kangas (pahakang) on 2014-05-21 16:10:04.985482. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-21T16:10:05Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405211782.pdf: 1178529 bytes, checksum: 0ed80ce540a673e3f54700301e450a61 (MD5)\r\nlicense.html: 5469 bytes, checksum: b19ccb1923fbcaf09b71934cd9d3bd03 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-21T16:10:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405211782.pdf: 1178529 bytes, checksum: 0ed80ce540a673e3f54700301e450a61 (MD5)\r\nlicense.html: 5469 bytes, checksum: b19ccb1923fbcaf09b71934cd9d3bd03 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (71 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiset matemaattiset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kymppi-kartoitus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miten kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4 hallitaan peruskoulun viidennell\u00e4 luokalla?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405211782", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-21T16:10:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43480
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:37Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/42a4dce7-089c-408a-b248-14fa3361601b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405211782.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ilonen, Liisa Kangas, Päivi Miten kymmenjärjestelmä hallitaan peruskoulun viidennellä luokalla? varhaiset matemaattiset taidot Kymppi-kartoitus kymmenjärjestelmä matematiikan oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matematiikka oppiminen matemaattiset taidot alakoulu
title Miten kymmenjärjestelmä hallitaan peruskoulun viidennellä luokalla?
title_full Miten kymmenjärjestelmä hallitaan peruskoulun viidennellä luokalla?
title_fullStr Miten kymmenjärjestelmä hallitaan peruskoulun viidennellä luokalla? Miten kymmenjärjestelmä hallitaan peruskoulun viidennellä luokalla?
title_full_unstemmed Miten kymmenjärjestelmä hallitaan peruskoulun viidennellä luokalla? Miten kymmenjärjestelmä hallitaan peruskoulun viidennellä luokalla?
title_short Miten kymmenjärjestelmä hallitaan peruskoulun viidennellä luokalla?
title_sort miten kymmenjärjestelmä hallitaan peruskoulun viidennellä luokalla
title_txtP Miten kymmenjärjestelmä hallitaan peruskoulun viidennellä luokalla?
topic varhaiset matemaattiset taidot Kymppi-kartoitus kymmenjärjestelmä matematiikan oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matematiikka oppiminen matemaattiset taidot alakoulu
topic_facet 103 Kymppi-kartoitus Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu kymmenjärjestelmä matemaattiset taidot matematiikan oppiminen matematiikka oppiminen varhaiset matemaattiset taidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43480 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405211782
work_keys_str_mv AT ilonenliisa mitenkymmenjärjestelmähallitaanperuskoulunviidennelläluokalla