Musiikinopetuksen lisäyksen vaikutus?

Maisterintutkielma koostuu kahdesta Musiikkikasvatus-lehdessä julkaistusta artikkelista. Niissä pohditaan koulun musiikin opetuksen lisäyksen vaikutuksia kahdesta hyvin erilaisesta näkökulmasta.! ! Ensimmäinen artikkeli (Eerola 2011) pohtii musiikinopetuksen määrän vaikutusta lähinnä opetuksen jä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eerola, Päivi-Sisko
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43459
_version_ 1826225734687916032
author Eerola, Päivi-Sisko
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Eerola, Päivi-Sisko Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Eerola, Päivi-Sisko Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Eerola, Päivi-Sisko
datasource_str_mv jyx
description Maisterintutkielma koostuu kahdesta Musiikkikasvatus-lehdessä julkaistusta artikkelista. Niissä pohditaan koulun musiikin opetuksen lisäyksen vaikutuksia kahdesta hyvin erilaisesta näkökulmasta.! ! Ensimmäinen artikkeli (Eerola 2011) pohtii musiikinopetuksen määrän vaikutusta lähinnä opetuksen järjestäjätahon ja opettajien työn kannalta. Artikkeli tarkastelee musiikin asemaa vuosien 2010-11 peruskoulun tuntijakokeskustelussa. Etujärjestöt ajoivat tuolloin pakollisen musiikinopetuksen lisäystä peruskoulun yläkouluun. Musiikki on yksi peruskoulun vähätuntisimmista oppiaineista, mikä tuo mukanaan haasteita muun muassa tavoitteiden saavuttamiselle pienessä ajassa. Samoin pätevien opettajien löytäminen musiikinopettajiksi on hankalaa, mikäli tarjolla ei ole kokopäivätyötä tai työ pitää sisällään vastuun useamman koulun musiikinopetuksesta. Musiikinopettajat siirtyvät muihin töihin, kun kokopäivätyötä ei ole tarjolla. Katsauksen mukaan mm. työntekijöiden edunvalvonta tuntui kuitenkin olevan musiikkikasvatusjärjestöiltä vankempi perustelu musiikin pakollisten tuntien lisäämiselle kuin oppiaineen tai oppilaiden etu. ! ! Toinen artikkeli (Eerola 2014) käsittelee musiikinopetuksen vaikutusta musiikkipsykologisen tutkimuksen testaamien väitteiden perusteella. Empiirinen tutkimus ei tue yksiselitteisesti näkemystä musiikinopiskelun huomattavista siirtovaikutuksista muulle kouluopetukselle, esimerkiksi matematiikan tai kielten opiskelulle. On totta, että samat ominaisuudet, joista on hyötyä avaruudellisissa päättelyä edellyttävissä tehtävissä tai kielenopiskelussa, auttavat myös musiikillisissa tehtävissä. Kyseessä ei kuitenkaan ole välttämättä musiikinopiskelun vaikutus. Paremmin kuin soittotunneilla tai treenaten vietetty aika musiikkia harrastavien lasten ja nuorten synnynnäiset ominaisuudet ja persoonallisuudenpiirteet saattavat selittää näiden lasten ja nuorten erinomaisia tuloksia matemaattisista osaamista ja lukutaitoa vaativissa tehtävissä. ! ! Niinpä lopputulokseksi jää, että musiikki on tärkeä oppiaine koululle muista syistä. Se luo vaihtelua muulle koulutyölle ja luo yhteisöllisyyttä koulun yhteisissä tilaisuuksissa. Musiikki on osa yhteiskunnallista sivistystä, kulttuurista perintöä, ja tuon tarjoaminen kaikille oppilaille koulun yleissivistävässä opetuksessa on välttämätöntä. Muutoin musiikki jäisi ainoastaan nk. parempiosaisille koulun ulkopuoliseksi harrastukseksi.
first_indexed 2023-03-22T09:59:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Eerola, P\u00e4ivi-Sisko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-20T06:33:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-20T06:33:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1435679", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43459", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maisterintutkielma koostuu kahdesta Musiikkikasvatus-lehdess\u00e4 julkaistusta artikkelista. Niiss\u00e4 pohditaan koulun musiikin\r\nopetuksen lis\u00e4yksen vaikutuksia kahdesta hyvin erilaisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta.!\r\n!\r\nEnsimm\u00e4inen artikkeli (Eerola 2011) pohtii musiikinopetuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4n vaikutusta l\u00e4hinn\u00e4 opetuksen j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4tahon ja\r\nopettajien ty\u00f6n kannalta. Artikkeli tarkastelee musiikin asemaa vuosien 2010-11 peruskoulun tuntijakokeskustelussa.\r\nEtuj\u00e4rjest\u00f6t ajoivat tuolloin pakollisen musiikinopetuksen lis\u00e4yst\u00e4 peruskoulun yl\u00e4kouluun. Musiikki on yksi peruskoulun\r\nv\u00e4h\u00e4tuntisimmista oppiaineista, mik\u00e4 tuo mukanaan haasteita muun muassa tavoitteiden saavuttamiselle pieness\u00e4 ajassa.\r\nSamoin p\u00e4tevien opettajien l\u00f6yt\u00e4minen musiikinopettajiksi on hankalaa, mik\u00e4li tarjolla ei ole kokop\u00e4iv\u00e4ty\u00f6t\u00e4 tai ty\u00f6 pit\u00e4\u00e4\r\nsis\u00e4ll\u00e4\u00e4n vastuun useamman koulun musiikinopetuksesta. Musiikinopettajat siirtyv\u00e4t muihin t\u00f6ihin, kun kokop\u00e4iv\u00e4ty\u00f6t\u00e4 ei\r\nole tarjolla. Katsauksen mukaan mm. ty\u00f6ntekij\u00f6iden edunvalvonta tuntui kuitenkin olevan musiikkikasvatusj\u00e4rjest\u00f6ilt\u00e4\r\nvankempi perustelu musiikin pakollisten tuntien lis\u00e4\u00e4miselle kuin oppiaineen tai oppilaiden etu. !\r\n!\r\nToinen artikkeli (Eerola 2014) k\u00e4sittelee musiikinopetuksen vaikutusta musiikkipsykologisen tutkimuksen testaamien\r\nv\u00e4itteiden perusteella. Empiirinen tutkimus ei tue yksiselitteisesti n\u00e4kemyst\u00e4 musiikinopiskelun huomattavista\r\nsiirtovaikutuksista muulle kouluopetukselle, esimerkiksi matematiikan tai kielten opiskelulle. On totta, ett\u00e4 samat\r\nominaisuudet, joista on hy\u00f6ty\u00e4 avaruudellisissa p\u00e4\u00e4ttely\u00e4 edellytt\u00e4viss\u00e4 teht\u00e4viss\u00e4 tai kielenopiskelussa, auttavat my\u00f6s\r\nmusiikillisissa teht\u00e4viss\u00e4. Kyseess\u00e4 ei kuitenkaan ole v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 musiikinopiskelun vaikutus. Paremmin kuin\r\nsoittotunneilla tai treenaten vietetty aika musiikkia harrastavien lasten ja nuorten synnynn\u00e4iset ominaisuudet ja\r\npersoonallisuudenpiirteet saattavat selitt\u00e4\u00e4 n\u00e4iden lasten ja nuorten erinomaisia tuloksia matemaattisista osaamista ja\r\nlukutaitoa vaativissa teht\u00e4viss\u00e4. !\r\n!\r\nNiinp\u00e4 lopputulokseksi j\u00e4\u00e4, ett\u00e4 musiikki on t\u00e4rke\u00e4 oppiaine koululle muista syist\u00e4. Se luo vaihtelua muulle kouluty\u00f6lle ja\r\nluo yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 koulun yhteisiss\u00e4 tilaisuuksissa. Musiikki on osa yhteiskunnallista sivistyst\u00e4, kulttuurista perint\u00f6\u00e4, ja\r\ntuon tarjoaminen kaikille oppilaille koulun yleissivist\u00e4v\u00e4ss\u00e4 opetuksessa on v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4. Muutoin musiikki j\u00e4isi\r\nainoastaan nk. parempiosaisille koulun ulkopuoliseksi harrastukseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hannele Saari (hansaari) on 2014-05-20 06:33:38.758766. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-20T06:33:39Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405201763.pdf: 851692 bytes, checksum: 44d5f15d55d5d6dd510739ccb7224a35 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-20T06:33:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405201763.pdf: 851692 bytes, checksum: 44d5f15d55d5d6dd510739ccb7224a35 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (35 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikinopetuksen lis\u00e4yksen vaikutus?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405201763", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-20T06:33:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43459
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:32Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a8d648b0-6fe5-483f-833d-8d041f323233\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405201763.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eerola, Päivi-Sisko Musiikinopetuksen lisäyksen vaikutus? musiikinopetus peruskoulu siirtovaikutus opetussuunnitelma Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki opetus opetussuunnitelmat
title Musiikinopetuksen lisäyksen vaikutus?
title_full Musiikinopetuksen lisäyksen vaikutus?
title_fullStr Musiikinopetuksen lisäyksen vaikutus? Musiikinopetuksen lisäyksen vaikutus?
title_full_unstemmed Musiikinopetuksen lisäyksen vaikutus? Musiikinopetuksen lisäyksen vaikutus?
title_short Musiikinopetuksen lisäyksen vaikutus?
title_sort musiikinopetuksen lisäyksen vaikutus
title_txtP Musiikinopetuksen lisäyksen vaikutus?
topic musiikinopetus peruskoulu siirtovaikutus opetussuunnitelma Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki opetus opetussuunnitelmat
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus musiikinopetus musiikki opetus opetussuunnitelma opetussuunnitelmat peruskoulu siirtovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43459 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405201763
work_keys_str_mv AT eerolapäivisisko musiikinopetuksenlisäyksenvaikutus