Luokanopettajien suhtautuminen inkluusioon Suomessa

TIIVISTELMÄ Lähde, H. 2013. Luokanopettajien suhtautuminen inkluusioon Suomessa. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu – tutkielma. 52 s. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten luokanopettajien suhtautumista inkluusioon valittujen muuttujien ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lähde, Henna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43435
_version_ 1826225737299918848
author Lähde, Henna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lähde, Henna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lähde, Henna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lähde, Henna
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Lähde, H. 2013. Luokanopettajien suhtautuminen inkluusioon Suomessa. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu – tutkielma. 52 s. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten luokanopettajien suhtautumista inkluusioon valittujen muuttujien ja integraatioasteikon avulla. Lisäksi testattiin Saloviidan integraatioasteikon toimivuutta tässä tutkimusjoukossa. Tutkimus on määrällinen ja se toteutettiin kyselylomakkeen avulla keväällä 2013. Tutkimukseen osallistui 11 koulua ja vastauksia saatiin 65 luokanopettajalta Kotkan, Pyhtään ja Haminan kaupunkien kouluilta. Tulokset analysoitiin erilaisin tilastollisin menetelmin. Tulokset osoittivat, että käytetty integraatioasteikko toimii erittäin hyvin ja mittaa vain yhtä ja tarkoitettua asiaa. Asteikon reliabiliteetti oli äärimmäisen korkea. Merkittävä tulos oli myös se, että iällä on huomattava vaikutus luokanopettajan suhtautumiseen; vanhemmat suhtautuvat inkluusioon kielteisemmin kuin nuoremmat opettajat. Tässä tutkimuksessa kokemus korreloi iän kanssa vahvasti. Miesten ja naisten välillä ei nähty eroa ja sukupuoli ei näin ollen vaikuttanut luokanopettajien suhtautumiseen. Sitä, onko opettajalla ollut erityisoppilasta omassa luokassaan ja, onko tämä vaikuttanut opettajan suhtautumiseen, ei voitu tutkia, koska vastanneiden opettajien määrä oli liian pieni. Tulevaisuudessa tulisi pohtia, kuinka luokanopettajat saadaan suhtautumaan inkluusioon vielä avoimemmin. Lisäksi tulisi miettiä keinoja vaikuttaa vanhempien opettajien suhtautumiseen inkluusiota kohtaan, esim. jatkokoulutuksen avulla. Tarvitaan konkreettisia inkluusion toteuttamiskäytäntöjä ja rohkeutta kokeilla, kuinka pitkälle inkluusiota on mahdollista toteuttaa. Jotta inkluusio voisi toteutua toivotulla tavalla, tarvittaisiin opettajien avoimemman suhtautumisen lisäksi niin koulutuspoliittisia uudistuksia kuin laajoja yhteiskunnallisia ja rakenteellisia muutoksia nykyiseen koulutusjärjestelmään. ”Uutta ei luoda vain lakkauttamalla vanhaa” (Lakkala, 2008).
first_indexed 2023-03-22T09:56:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "L\u00e4hde, Henna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-16T14:41:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-16T14:41:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1435544", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43435", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\nL\u00e4hde, H. 2013. Luokanopettajien suhtautuminen inkluusioon Suomessa. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu \u2013 tutkielma. 52 s.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 suomalaisten luokanopettajien suhtautumista inkluusioon valittujen muuttujien ja integraatioasteikon avulla. Lis\u00e4ksi testattiin Saloviidan integraatioasteikon toimivuutta t\u00e4ss\u00e4 tutkimusjoukossa. Tutkimus on m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen ja se toteutettiin kyselylomakkeen avulla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2013. Tutkimukseen osallistui 11 koulua ja vastauksia saatiin 65 luokanopettajalta Kotkan, Pyht\u00e4\u00e4n ja Haminan kaupunkien kouluilta. Tulokset analysoitiin erilaisin tilastollisin menetelmin. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 k\u00e4ytetty integraatioasteikko toimii eritt\u00e4in hyvin ja mittaa vain yht\u00e4 ja tarkoitettua asiaa. Asteikon reliabiliteetti oli \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen korkea. Merkitt\u00e4v\u00e4 tulos oli my\u00f6s se, ett\u00e4 i\u00e4ll\u00e4 on huomattava vaikutus luokanopettajan suhtautumiseen; vanhemmat suhtautuvat inkluusioon kielteisemmin kuin nuoremmat opettajat. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kokemus korreloi i\u00e4n kanssa vahvasti. Miesten ja naisten v\u00e4lill\u00e4 ei n\u00e4hty eroa ja sukupuoli ei n\u00e4in ollen vaikuttanut luokanopettajien suhtautumiseen. Sit\u00e4, onko opettajalla ollut erityisoppilasta omassa luokassaan ja, onko t\u00e4m\u00e4 vaikuttanut opettajan suhtautumiseen, ei voitu tutkia, koska vastanneiden opettajien m\u00e4\u00e4r\u00e4 oli liian pieni.\nTulevaisuudessa tulisi pohtia, kuinka luokanopettajat saadaan suhtautumaan inkluusioon viel\u00e4 avoimemmin. Lis\u00e4ksi tulisi mietti\u00e4 keinoja vaikuttaa vanhempien opettajien suhtautumiseen inkluusiota kohtaan, esim. jatkokoulutuksen avulla. Tarvitaan konkreettisia inkluusion toteuttamisk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ja rohkeutta kokeilla, kuinka pitk\u00e4lle inkluusiota on mahdollista toteuttaa. Jotta inkluusio voisi toteutua toivotulla tavalla, tarvittaisiin opettajien avoimemman suhtautumisen lis\u00e4ksi niin koulutuspoliittisia uudistuksia kuin laajoja yhteiskunnallisia ja rakenteellisia muutoksia nykyiseen koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n. \u201dUutta ei luoda vain lakkauttamalla vanhaa\u201d (Lakkala, 2008).", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Henna L\u00e4hde (hejemala) on 2014-05-16 14:41:59.434976. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-16T14:41:59Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201405161739.pdf: 637477 bytes, checksum: 953e91594c837460b91cbccb2288e34f (MD5)\nlicense.html: 4885 bytes, checksum: b229cb510d20f23c31dde0a6e732f532 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-16T14:41:59Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201405161739.pdf: 637477 bytes, checksum: 953e91594c837460b91cbccb2288e34f (MD5)\nlicense.html: 4885 bytes, checksum: b229cb510d20f23c31dde0a6e732f532 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (52 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integraatioasteikko", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inkluusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ik\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien suhtautuminen inkluusioon Suomessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405161739", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-16T14:42:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ik\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43435
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:06Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1153bda6-562c-4a3a-ab42-0e26339446e8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405161739.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lähde, Henna Luokanopettajien suhtautuminen inkluusioon Suomessa integraatioasteikko inkluusio asenteet ikä kokemus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat opettajat kokemukset
title Luokanopettajien suhtautuminen inkluusioon Suomessa
title_full Luokanopettajien suhtautuminen inkluusioon Suomessa
title_fullStr Luokanopettajien suhtautuminen inkluusioon Suomessa Luokanopettajien suhtautuminen inkluusioon Suomessa
title_full_unstemmed Luokanopettajien suhtautuminen inkluusioon Suomessa Luokanopettajien suhtautuminen inkluusioon Suomessa
title_short Luokanopettajien suhtautuminen inkluusioon Suomessa
title_sort luokanopettajien suhtautuminen inkluusioon suomessa
title_txtP Luokanopettajien suhtautuminen inkluusioon Suomessa
topic integraatioasteikko inkluusio asenteet ikä kokemus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat opettajat kokemukset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education asenteet ikä inkluusio integraatioasteikko kokemukset kokemus luokanopettajat opettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43435 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405161739
work_keys_str_mv AT lähdehenna luokanopettajiensuhtautumineninkluusioonsuomessa