Digitaaliset pelit osana alakoululaisen arkea

Hietavala, A. & Kaihlajärvi, J. 2011. Digitaaliset pelit osana alakoululaisen arkea. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma, 76 sivua. Tutkimuksen kohteena oli 5. – 6. luokkalaisten viihteellinen, digitaalinen pelaaminen osana heidän päivittäistä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hietavala, Aki, Kaihlajärvi, Jussi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43431
_version_ 1826225686726049792
author Hietavala, Aki Kaihlajärvi, Jussi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hietavala, Aki Kaihlajärvi, Jussi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hietavala, Aki Kaihlajärvi, Jussi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hietavala, Aki
datasource_str_mv jyx
description Hietavala, A. & Kaihlajärvi, J. 2011. Digitaaliset pelit osana alakoululaisen arkea. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma, 76 sivua. Tutkimuksen kohteena oli 5. – 6. luokkalaisten viihteellinen, digitaalinen pelaaminen osana heidän päivittäistä arkeaan. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka paljon alakoulun vanhimmat oppilaat pelaavat, mitkä ovat motiivit pelaamisen taustalla, keiden kanssa pelataan ja viekö digitaalinen pelaaminen aikaa kotitehtäviltä. Tutkimukseen osallistui yhdeltä keskisuomalaiselta alakoululta yhteensä 128 lasta, jotka vastasivat kyselylomakkeeseen koulupäivänsä aikana. Kyselylomake sisälsi 20 monivalinta- ja kaksi avointa kysymystä. Aineiston analyyseissä käytettiin keskiarvovertailuja, joilla selvitettiin tyttöjen ja poikien sekä paljon ja vähän pelaavien oppilaiden eroavaisuuksia. Monivalintakysymykset analysoitiin keskiarvovertailun ja korrelaatioanalyysin avulla. Korrelaatioanalyyseillä selvitettiin yhteyksiä vanhempien valvonnan ja pelaamisen määrien välillä. Korrelaatioin selvitettiin lisäksi lasten kokemaa oman pelaamisensa määrää suhteessa toisiin sekä lasten pelaamiseen kuluvan ajan vaikutusta kotitehtävien tekemiseen. Digitaalinen pelaaminen oli yleistä, sillä vain alle 5 prosenttia ei pelannut arkipäivisin ollenkaan. Pelaaminen on siis kasvava osa lapsen vapaa-aikaa. Keskiarvotarkastelun mukaan pojat pelaavat sekä arkisin että viikonloppuisin enemmän kuin tytöt, joten sukupuolierot ovat yhä havaittavissa, joskin tasoittumassa. Pojista puolet ilmoitti pelaavansa kiellettyjä pelejä, kun taas tytöistä vain joka kymmenes pelaa kiellettyjä pelejä. Lapset pelaavat mieluiten yhdessä kavereiden kanssa, joten pelaaminen on usein sosiaalinen tapahtuma. Pojilla ja tytöillä tärkeimmät motiivit pelata, olivat mukava yhdessäolo kavereiden kanssa sekä pelaaminen ajankuluna ja viihteenä. Pelaaminen ei vaikuta olevan yksinäinen vapaa-ajanviettomuoto.
first_indexed 2024-09-11T08:49:16Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hietavala, Aki", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaihlaj\u00e4rvi, Jussi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-16T10:00:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-16T10:00:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1446252", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43431", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hietavala, A. & Kaihlaj\u00e4rvi, J. 2011. Digitaaliset pelit osana alakoululaisen arkea. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma, 76 sivua.\r\n\r\nTutkimuksen kohteena oli 5. \u2013 6. luokkalaisten viihteellinen, digitaalinen pelaaminen osana heid\u00e4n p\u00e4ivitt\u00e4ist\u00e4 arkeaan. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka paljon alakoulun vanhimmat oppilaat pelaavat, mitk\u00e4 ovat motiivit pelaamisen taustalla, keiden kanssa pelataan ja viek\u00f6 digitaalinen pelaaminen aikaa kotiteht\u00e4vilt\u00e4. Tutkimukseen osallistui yhdelt\u00e4 keskisuomalaiselta alakoululta yhteens\u00e4 128 lasta, jotka vastasivat kyselylomakkeeseen koulup\u00e4iv\u00e4ns\u00e4 aikana. Kyselylomake sis\u00e4lsi 20 monivalinta- ja kaksi avointa kysymyst\u00e4. \r\n\r\nAineiston analyyseiss\u00e4 k\u00e4ytettiin keskiarvovertailuja, joilla selvitettiin tytt\u00f6jen ja poikien sek\u00e4 paljon ja v\u00e4h\u00e4n pelaavien oppilaiden eroavaisuuksia. Monivalintakysymykset analysoitiin keskiarvovertailun ja korrelaatioanalyysin avulla. Korrelaatioanalyyseill\u00e4 selvitettiin yhteyksi\u00e4 vanhempien valvonnan ja pelaamisen m\u00e4\u00e4rien v\u00e4lill\u00e4. Korrelaatioin selvitettiin lis\u00e4ksi lasten kokemaa oman pelaamisensa m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 suhteessa toisiin sek\u00e4 lasten pelaamiseen kuluvan ajan vaikutusta kotiteht\u00e4vien tekemiseen.\r\n\r\nDigitaalinen pelaaminen oli yleist\u00e4, sill\u00e4 vain alle 5 prosenttia ei pelannut arkip\u00e4ivisin ollenkaan. Pelaaminen on siis kasvava osa lapsen vapaa-aikaa. Keskiarvotarkastelun mukaan pojat pelaavat sek\u00e4 arkisin ett\u00e4 viikonloppuisin enemm\u00e4n kuin tyt\u00f6t, joten sukupuolierot ovat yh\u00e4 havaittavissa, joskin tasoittumassa. Pojista puolet ilmoitti pelaavansa kiellettyj\u00e4 pelej\u00e4, kun taas tyt\u00f6ist\u00e4 vain joka kymmenes pelaa kiellettyj\u00e4 pelej\u00e4. Lapset pelaavat mieluiten yhdess\u00e4 kavereiden kanssa, joten pelaaminen on usein sosiaalinen tapahtuma. Pojilla ja tyt\u00f6ill\u00e4 t\u00e4rkeimm\u00e4t motiivit pelata, olivat mukava yhdess\u00e4olo kavereiden kanssa sek\u00e4 pelaaminen ajankuluna ja viihteen\u00e4. Pelaaminen ei vaikuta olevan yksin\u00e4inen vapaa-ajanviettomuoto.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jussi Kaihlaj\u00e4rvi (jumakaih) on 2014-05-16 10:00:57.133299. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-16T10:00:57Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405161734.pdf: 799667 bytes, checksum: 75f48fe8b772f88b0d6513c70547bd3a (MD5)\r\nlicense.html: 5454 bytes, checksum: c62fb800943f9cdec7e85746881e8203 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-16T10:00:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405161734.pdf: 799667 bytes, checksum: 75f48fe8b772f88b0d6513c70547bd3a (MD5)\r\nlicense.html: 5454 bytes, checksum: c62fb800943f9cdec7e85746881e8203 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (76 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaaliset pelit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motiivit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelikaverit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitaaliset pelit osana alakoululaisen arkea", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405161734", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-16T10:00:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motiivit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yst\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43431
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:15Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hietavala, Aki Kaihlajärvi, Jussi Digitaaliset pelit osana alakoululaisen arkea digitaaliset pelit pelaaminen motiivit pelikaverit Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ystävät
title Digitaaliset pelit osana alakoululaisen arkea
title_full Digitaaliset pelit osana alakoululaisen arkea
title_fullStr Digitaaliset pelit osana alakoululaisen arkea Digitaaliset pelit osana alakoululaisen arkea
title_full_unstemmed Digitaaliset pelit osana alakoululaisen arkea Digitaaliset pelit osana alakoululaisen arkea
title_short Digitaaliset pelit osana alakoululaisen arkea
title_sort digitaaliset pelit osana alakoululaisen arkea
title_txtP Digitaaliset pelit osana alakoululaisen arkea
topic digitaaliset pelit pelaaminen motiivit pelikaverit Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ystävät
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education digitaaliset pelit motiivit pelaaminen pelikaverit ystävät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43431 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405161734
work_keys_str_mv AT hietavalaaki digitaalisetpelitosanaalakoululaisenarkea