Lifelong learning and the English language the significance of studying English voluntarily at adult age

Opiskelu ja tietoinen oppiminen ovat yhä tärkeämpiä asioita aikuisten elämässä. Elinikäinen oppiminen tarjoaa välineitä, joilla aikuiset pystyvät vastaamaan haasteisiin, joita globaali ja nopeasti muuttuva maailma tarjoaa. Kieli- ja viestintätaitojen kehittäminen aikuisiällä on yksi elinikäisen oppi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kauhanen, Anna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43430
_version_ 1826225758223204352
author Kauhanen, Anna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kauhanen, Anna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kauhanen, Anna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kauhanen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Opiskelu ja tietoinen oppiminen ovat yhä tärkeämpiä asioita aikuisten elämässä. Elinikäinen oppiminen tarjoaa välineitä, joilla aikuiset pystyvät vastaamaan haasteisiin, joita globaali ja nopeasti muuttuva maailma tarjoaa. Kieli- ja viestintätaitojen kehittäminen aikuisiällä on yksi elinikäisen oppimisen muoto. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia merkityksiä aikuisopiskelijat antavat aikuisiässä tapahtuville omaehtoisille englannin kielen opinnoilleen sekä millainen rooli englannin kielellä on kyseisten opiskelijoiden elämässä. Tutkimuksessa selvitettiin aikuisopiskelijoiden syitä osallistua Englannin kielen kursseille ja näiden syiden kautta tutkittiin myös opiskelijoiden motivaatiota. Tutkimuksen osallistujat olivat kansalaisopiston englannin kielen alkeis- ja perustason opiskelijoita. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella tammikuussa 2014. Kyselyyn vastasi 123 opiskelijaa. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä, avoimia kysymyksiä sekä vapaaehtoisen kirjoitustehtävän aiheesta ”Englannin kieli elämässäni”. Monivalintakysymykset sekä avoimet kysymykset analysoitiin määrällisesti kun taas kirjoitelmien sisältöä analysoitiin laadullisin menetelmin. Tilastollisen aineiston pohjalta tehdyt päätelmät osoittivat, että englannin kielen opinnot koettiin pääasiassa hyödyllisiksi matkailun kannalta. Englantia tarvittiin eniten ulkomailla ja suurin osa (98 %) halusi oppia englantia niin, että pärjää arkipäivän tilanteissa ulkomailla. Myös uusien taitojen oppimista ja niiden sovellettavuutta käytännön tilanteissa pidettiin tärkeinä syinä osallistua opintoihin ja ne olivat myös tärkeimmät hyödyt, joita opinnoista saatiin. 98 % vastaajista ilmoitti opiskelevansa englantia, koska kieli kiinnosti heitä. Tämä tulos osoitti selvää sisäistä kiinnostusta kieltä kohtaan. Ulkoiset vaikuttimet opiskelijoiden motivaatiossa olivat kuitenkin myös vahvoja, mikä kertoo osaltaan siitä, että Englannilla on selkeästi käytännöllinen rooli. Opinnoilta toivottiin eniten hyviä valmiuksia sujuvaan keskusteluun englannin kielellä. Laadullista aineistoa tarkasteltiin kahden pääteeman kautta: Englannin kielen tarve ja kohtaamispaikat sekä suhtautuminen englannin kieleen ja opiskeluun. Tulokset osoittivat, että opiskelijat suhtautuvat englannin kieleen ja sen opiskeluun yleisesti ottaen erittäin positiivisesti. Uusien asioiden oppiminen koettiin palkitsevana ja kiinnostavana. Englannin kielen rooli matkailun kielenä korostui myös laadullisessa aineistossa. Moni ei ollut opiskellut englantia kouluvuosina ollenkaan ja kielen opiskelu täytti yhden pitkäaikaisen haaveen. Tutkimus tarjoaa ajankohtaista tietoa aikuisten toiveista ja tavoitteista liittyen heidän englannin kielen opintoihin. Tutkimuksen tulokset ovat hyödyllisiä niille tahoille, jotka suunnittelevat ja järjestävät englannin opetusta aikuisille.
first_indexed 2024-09-11T08:49:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kauhanen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-16T08:15:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-16T08:15:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1435506", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43430", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opiskelu ja tietoinen oppiminen ovat yh\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mpi\u00e4 asioita aikuisten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Elinik\u00e4inen oppiminen tarjoaa v\u00e4lineit\u00e4, joilla aikuiset pystyv\u00e4t vastaamaan haasteisiin, joita globaali ja nopeasti muuttuva maailma tarjoaa. Kieli- ja viestint\u00e4taitojen kehitt\u00e4minen aikuisi\u00e4ll\u00e4 on yksi elinik\u00e4isen oppimisen muoto. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia merkityksi\u00e4 aikuisopiskelijat antavat aikuisi\u00e4ss\u00e4 tapahtuville omaehtoisille englannin kielen opinnoilleen sek\u00e4 millainen rooli englannin kielell\u00e4 on kyseisten opiskelijoiden el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Tutkimuksessa selvitettiin aikuisopiskelijoiden syit\u00e4 osallistua Englannin kielen kursseille ja n\u00e4iden syiden kautta tutkittiin my\u00f6s opiskelijoiden motivaatiota. Tutkimuksen osallistujat olivat kansalaisopiston englannin kielen alkeis- ja perustason opiskelijoita. Aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella tammikuussa 2014. Kyselyyn vastasi 123 opiskelijaa. Kysely sis\u00e4lsi monivalintakysymyksi\u00e4, avoimia kysymyksi\u00e4 sek\u00e4 vapaaehtoisen kirjoitusteht\u00e4v\u00e4n aiheesta \u201dEnglannin kieli el\u00e4m\u00e4ss\u00e4ni\u201d. Monivalintakysymykset sek\u00e4 avoimet kysymykset analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti kun taas kirjoitelmien sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 analysoitiin laadullisin menetelmin. \r\n\r\nTilastollisen aineiston pohjalta tehdyt p\u00e4\u00e4telm\u00e4t osoittivat, ett\u00e4 englannin kielen opinnot koettiin p\u00e4\u00e4asiassa hy\u00f6dyllisiksi matkailun kannalta. Englantia tarvittiin eniten ulkomailla ja suurin osa (98 %) halusi oppia englantia niin, ett\u00e4 p\u00e4rj\u00e4\u00e4 arkip\u00e4iv\u00e4n tilanteissa ulkomailla. My\u00f6s uusien taitojen oppimista ja niiden sovellettavuutta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tilanteissa pidettiin t\u00e4rkein\u00e4 syin\u00e4 osallistua opintoihin ja ne olivat my\u00f6s t\u00e4rkeimm\u00e4t hy\u00f6dyt, joita opinnoista saatiin. 98 % vastaajista ilmoitti opiskelevansa englantia, koska kieli kiinnosti heit\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tulos osoitti selv\u00e4\u00e4 sis\u00e4ist\u00e4 kiinnostusta kielt\u00e4 kohtaan. Ulkoiset vaikuttimet opiskelijoiden motivaatiossa olivat kuitenkin my\u00f6s vahvoja, mik\u00e4 kertoo osaltaan siit\u00e4, ett\u00e4 Englannilla on selke\u00e4sti k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llinen rooli. Opinnoilta toivottiin eniten hyvi\u00e4 valmiuksia sujuvaan keskusteluun englannin kielell\u00e4. Laadullista aineistoa tarkasteltiin kahden p\u00e4\u00e4teeman kautta: Englannin kielen tarve ja kohtaamispaikat sek\u00e4 suhtautuminen englannin kieleen ja opiskeluun. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 opiskelijat suhtautuvat englannin kieleen ja sen opiskeluun yleisesti ottaen eritt\u00e4in positiivisesti. Uusien asioiden oppiminen koettiin palkitsevana ja kiinnostavana. Englannin kielen rooli matkailun kielen\u00e4 korostui my\u00f6s laadullisessa aineistossa. Moni ei ollut opiskellut englantia kouluvuosina ollenkaan ja kielen opiskelu t\u00e4ytti yhden pitk\u00e4aikaisen haaveen. Tutkimus tarjoaa ajankohtaista tietoa aikuisten toiveista ja tavoitteista liittyen heid\u00e4n englannin kielen opintoihin. Tutkimuksen tulokset ovat hy\u00f6dyllisi\u00e4 niille tahoille, jotka suunnittelevat ja j\u00e4rjest\u00e4v\u00e4t englannin opetusta aikuisille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna Kauhanen (ankakauh) on 2014-05-16 08:15:58.280346. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-16T08:15:58Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405161733.pdf: 1276145 bytes, checksum: fb18f931b3d34b91197edbee16b80bb9 (MD5)\r\nlicense.html: 4941 bytes, checksum: eda878bcf547f127e3df12394085d182 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-16T08:15:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405161733.pdf: 1276145 bytes, checksum: fb18f931b3d34b91197edbee16b80bb9 (MD5)\r\nlicense.html: 4941 bytes, checksum: eda878bcf547f127e3df12394085d182 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liberal adult education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lifelong learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "survey", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lifelong learning and the English language : the significance of studying English voluntarily at adult age", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405161733", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-16T08:15:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elinik\u00e4inen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43430
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:14Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a4d66225-238e-4b37-88c5-456f2d230421\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405161733.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kauhanen, Anna Lifelong learning and the English language : the significance of studying English voluntarily at adult age liberal adult education lifelong learning EFL survey motivation Englannin kieli English 301 englannin kieli motivaatio elinikäinen oppiminen aikuiset oppiminen aikuisopetus
title Lifelong learning and the English language : the significance of studying English voluntarily at adult age
title_full Lifelong learning and the English language : the significance of studying English voluntarily at adult age
title_fullStr Lifelong learning and the English language : the significance of studying English voluntarily at adult age Lifelong learning and the English language : the significance of studying English voluntarily at adult age
title_full_unstemmed Lifelong learning and the English language : the significance of studying English voluntarily at adult age Lifelong learning and the English language : the significance of studying English voluntarily at adult age
title_short Lifelong learning and the English language
title_sort lifelong learning and the english language the significance of studying english voluntarily at adult age
title_sub the significance of studying English voluntarily at adult age
title_txtP Lifelong learning and the English language : the significance of studying English voluntarily at adult age
topic liberal adult education lifelong learning EFL survey motivation Englannin kieli English 301 englannin kieli motivaatio elinikäinen oppiminen aikuiset oppiminen aikuisopetus
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English aikuiset aikuisopetus elinikäinen oppiminen englannin kieli liberal adult education lifelong learning motivaatio motivation oppiminen survey
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43430 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405161733
work_keys_str_mv AT kauhanenanna lifelonglearningandtheenglishlanguagethesignificanceofstudyingenglishvoluntarilyata