Miksi vanhempi valitsee elämänkatsomustiedon lapsensa katsomusaineeksi

Ahonen, P. 2013. Miksi vanhempi valitsee elämänkatsomustiedon lapsensa katsomusaineeksi. Elämänkatsomustiedon oppilaiden vanhempien ajatuksia koulumaailmassa esiintyvistä katsomuksellisista kysymyksistä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 82 sivua....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahonen, Paula
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43396
_version_ 1826225753825476608
author Ahonen, Paula
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ahonen, Paula Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ahonen, Paula Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ahonen, Paula
datasource_str_mv jyx
description Ahonen, P. 2013. Miksi vanhempi valitsee elämänkatsomustiedon lapsensa katsomusaineeksi. Elämänkatsomustiedon oppilaiden vanhempien ajatuksia koulumaailmassa esiintyvistä katsomuksellisista kysymyksistä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 82 sivua. TIIVISTELMÄ Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miksi vanhemmat valitsevat elämänkatsomustiedon lapsensa katsomusaineeksi ja mitä mieltä vanhemmat ovat elämänkatsomustiedon opetuksesta, jota heidän lapsensa ovat saaneet. Tutkimuksessa selvitettiin myös vanhemmilta myös, millä perusteella vanhemmat päättävät, osallistuuko heidän lapsensa koulun uskonnollisia elementtejä sisältäviin tilaisuuksiin. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää, mitä elämänkatsomustiedon oppilaiden vanhemmat ajattelevat tavasta, jolla Suomessa tällä hetkellä järjestetään katsomusaineiden opetus. Tutkimuskohteena olivat 13 elämänkatsomustiedon oppilaan vanhempaa, joiden lapset kävivät koulua saman kaupungin neljässä eri koulussa. Tutkimus oli aineistolähtöinen, ja aineisto kerättiin haastattelemalla vanhempia yksilöllisesti. Aineistoa selittävä teoria etsittiin aineiston analysoinnin jälkeen. Tutkimuksen mukaan haastateltavat vanhemmat ajattelivat, että elämänkatsomustiedossa uskontoja käsitellään monipuolisesti ja uskonnollisia oppeja käsitellään objektiivisemmin kuin uskonnon oppiaineessa. Tämän he toivoivat mahdollistavan heidän lapsensa mahdollisimman autonomisen katsomuksellisen kehityksen. Vanhemmat toivoivat tämän edistävän myös heidän lapsensa kasvua suvaitsevaiseksi ihmiseksi. Suurin osa haastateltavista vanhemmista antoi lapsensa osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin. Lisäksi kaikki vanhemmat ajattelivat, että koulun perinteiset juhlat saavat sisältää ainakin jossain määrin uskonnollisia elementtejä, jotka kuuluvat suomalaiseen kulttuuriperintöön. Lähes kaikki vanhemmat sallivat lapsensa osallistua koulun uskonnollisiin tilaisuuksiin. Monet heistä antoivat tai olivat valmiita antamaan lapsensa vaikuttaa päätökseen siitä, osallistuuko lapsi uskonnollisiin tilaisuuksiin. Lähes kaikki haastateltavat toivoivat, että kaikilla vanhemmilla olisi vapaus valita lapsensa katsomusaine. Suurin osa myös toivoi, että kaikilla oppilailla olisi yhteinen katsomusaine, joka muistuttaisi eniten elämänkatsomustietoa. Arvojen moninaistuminen, yksilön autonomian ja erilaisuuden arvostus sekä suvaitsevaisuus ovat postmodernistiselle ajattelulle tyypillisiä piirteitä. Nämä postmodernismin piirteet selittävät vanhempien ajatuksia ja toiveita koskien katsomusaineiden opetusta ja muita katsomuksellisia kysymyksiä, joita koulumaailmassa ilmenee. Vanhempien vastauksista oli myös löydettävissä indoktrinaation kritiikkiä. Avainsanat: elämänkatsomustieto, katsomusaineet, uskonnolliset tilaisuudet, indoktrinaatio, postmodernismi, moniarvoisuus, suvaitsevaisuus
first_indexed 2023-03-22T09:57:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahonen, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-13T13:28:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-13T13:28:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1434749", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43396", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ahonen, P. 2013. Miksi vanhempi valitsee el\u00e4m\u00e4nkatsomustiedon lapsensa katsomusaineeksi. El\u00e4m\u00e4nkatsomustiedon oppilaiden vanhempien ajatuksia koulumaailmassa esiintyvist\u00e4 katsomuksellisista kysymyksist\u00e4. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 82 sivua.\n\nTIIVISTELM\u00c4\nTutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miksi vanhemmat valitsevat el\u00e4m\u00e4nkatsomustiedon lapsensa katsomusaineeksi ja mit\u00e4 mielt\u00e4 vanhemmat ovat el\u00e4m\u00e4nkatsomustiedon opetuksesta, jota heid\u00e4n lapsensa ovat saaneet. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s vanhemmilta my\u00f6s, mill\u00e4 perusteella vanhemmat p\u00e4\u00e4tt\u00e4v\u00e4t, osallistuuko heid\u00e4n lapsensa koulun uskonnollisia elementtej\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4viin tilaisuuksiin. Lis\u00e4ksi tavoitteenani oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 el\u00e4m\u00e4nkatsomustiedon oppilaiden vanhemmat ajattelevat tavasta, jolla Suomessa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 j\u00e4rjestet\u00e4\u00e4n katsomusaineiden opetus. \n\nTutkimuskohteena olivat 13 el\u00e4m\u00e4nkatsomustiedon oppilaan vanhempaa, joiden lapset k\u00e4viv\u00e4t koulua saman kaupungin nelj\u00e4ss\u00e4 eri koulussa. Tutkimus oli aineistol\u00e4ht\u00f6inen, ja aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla vanhempia yksil\u00f6llisesti. Aineistoa selitt\u00e4v\u00e4 teoria etsittiin aineiston analysoinnin j\u00e4lkeen. \n\nTutkimuksen mukaan haastateltavat vanhemmat ajattelivat, ett\u00e4 el\u00e4m\u00e4nkatsomustiedossa uskontoja k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n monipuolisesti ja uskonnollisia oppeja k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n objektiivisemmin kuin uskonnon oppiaineessa. T\u00e4m\u00e4n he toivoivat mahdollistavan heid\u00e4n lapsensa mahdollisimman autonomisen katsomuksellisen kehityksen. Vanhemmat toivoivat t\u00e4m\u00e4n edist\u00e4v\u00e4n my\u00f6s heid\u00e4n lapsensa kasvua suvaitsevaiseksi ihmiseksi. \n\nSuurin osa haastateltavista vanhemmista antoi lapsensa osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin. Lis\u00e4ksi kaikki vanhemmat ajattelivat, ett\u00e4 koulun perinteiset juhlat saavat sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 ainakin jossain m\u00e4\u00e4rin uskonnollisia elementtej\u00e4, jotka kuuluvat suomalaiseen kulttuuriperint\u00f6\u00f6n. L\u00e4hes kaikki vanhemmat sallivat lapsensa osallistua koulun uskonnollisiin tilaisuuksiin. Monet heist\u00e4 antoivat tai olivat valmiita antamaan lapsensa vaikuttaa p\u00e4\u00e4t\u00f6kseen siit\u00e4, osallistuuko lapsi uskonnollisiin tilaisuuksiin. \nL\u00e4hes kaikki haastateltavat toivoivat, ett\u00e4 kaikilla vanhemmilla olisi vapaus valita lapsensa katsomusaine. Suurin osa my\u00f6s toivoi, ett\u00e4 kaikilla oppilailla olisi yhteinen katsomusaine, joka muistuttaisi eniten el\u00e4m\u00e4nkatsomustietoa. \n\nArvojen moninaistuminen, yksil\u00f6n autonomian ja erilaisuuden arvostus sek\u00e4 suvaitsevaisuus ovat postmodernistiselle ajattelulle tyypillisi\u00e4 piirteit\u00e4. N\u00e4m\u00e4 postmodernismin piirteet selitt\u00e4v\u00e4t vanhempien ajatuksia ja toiveita koskien katsomusaineiden opetusta ja muita katsomuksellisia kysymyksi\u00e4, joita koulumaailmassa ilmenee. Vanhempien vastauksista oli my\u00f6s l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 indoktrinaation kritiikki\u00e4.\n\nAvainsanat: el\u00e4m\u00e4nkatsomustieto, katsomusaineet, uskonnolliset tilaisuudet, indoktrinaatio, postmodernismi, moniarvoisuus, suvaitsevaisuus", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Paula Ahonen (paelahon) on 2014-05-13 13:28:06.600096. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-13T13:28:07Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201405131707.pdf: 673831 bytes, checksum: 438df95811453af73f913387e0ec34c9 (MD5)\nlicense.html: 4906 bytes, checksum: 0cc394c38751565e7159d80eac7892c2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-13T13:28:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201405131707.pdf: 673831 bytes, checksum: 438df95811453af73f913387e0ec34c9 (MD5)\nlicense.html: 4906 bytes, checksum: 0cc394c38751565e7159d80eac7892c2 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (82 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4m\u00e4nkatsomustieto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "katsomusaineet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uskonnolliset tilaisuudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "indoktrinaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "postmodernismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniarvoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suvaitsevaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miksi vanhempi valitsee el\u00e4m\u00e4nkatsomustiedon lapsensa katsomusaineeksi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405131707", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-13T13:28:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4m\u00e4nkatsomustieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "katsomusaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskonnolliset tilaisuudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "postmodernismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pluralismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suvaitsevaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskonnollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43396
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:28Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eb29b1c6-79ca-4720-9d69-5d3e1f6fa57a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405131707.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahonen, Paula Miksi vanhempi valitsee elämänkatsomustiedon lapsensa katsomusaineeksi elämänkatsomustieto katsomusaineet uskonnolliset tilaisuudet indoktrinaatio postmodernismi moniarvoisuus suvaitsevaisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 pluralismi uskonnollisuus koulu
title Miksi vanhempi valitsee elämänkatsomustiedon lapsensa katsomusaineeksi
title_full Miksi vanhempi valitsee elämänkatsomustiedon lapsensa katsomusaineeksi
title_fullStr Miksi vanhempi valitsee elämänkatsomustiedon lapsensa katsomusaineeksi Miksi vanhempi valitsee elämänkatsomustiedon lapsensa katsomusaineeksi
title_full_unstemmed Miksi vanhempi valitsee elämänkatsomustiedon lapsensa katsomusaineeksi Miksi vanhempi valitsee elämänkatsomustiedon lapsensa katsomusaineeksi
title_short Miksi vanhempi valitsee elämänkatsomustiedon lapsensa katsomusaineeksi
title_sort miksi vanhempi valitsee elämänkatsomustiedon lapsensa katsomusaineeksi
title_txtP Miksi vanhempi valitsee elämänkatsomustiedon lapsensa katsomusaineeksi
topic elämänkatsomustieto katsomusaineet uskonnolliset tilaisuudet indoktrinaatio postmodernismi moniarvoisuus suvaitsevaisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 pluralismi uskonnollisuus koulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education elämänkatsomustieto indoktrinaatio katsomusaineet koulu moniarvoisuus pluralismi postmodernismi suvaitsevaisuus uskonnolliset tilaisuudet uskonnollisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43396 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405131707
work_keys_str_mv AT ahonenpaula miksivanhempivalitseeelämänkatsomustiedonlapsensakatsomusaineeksi