Mielivaltaista kasvatusta vallan ja työn valotuksia yrittäjyyskasvatukseen

TIIVISTELMÄ MIELIVALTAISTA KASVATUSTA Vallan ja työn valotuksia yrittäjyyskasvatukseen Esko Harni Filosofia ja Kasvatustiede Pro gradu-tutkielma Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos / Opettajankoulutuslaitos Jyväskylän yliopisto Ohjaajat: Olli-Pekka Moisio ja Pentti Moilanen Kevät 2014...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Harni, Esko
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Education, Faculty of Social Sciences, Opettajankoulutuslaitos, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Teacher Education, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43395
_version_ 1828193117600219136
author Harni, Esko
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Social Sciences Opettajankoulutuslaitos Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Teacher Education Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Harni, Esko Kasvatustieteiden tiedekunta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Social Sciences Opettajankoulutuslaitos Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Teacher Education Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Harni, Esko Kasvatustieteiden tiedekunta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Social Sciences Opettajankoulutuslaitos Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Teacher Education Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Harni, Esko
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ MIELIVALTAISTA KASVATUSTA Vallan ja työn valotuksia yrittäjyyskasvatukseen Esko Harni Filosofia ja Kasvatustiede Pro gradu-tutkielma Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos / Opettajankoulutuslaitos Jyväskylän yliopisto Ohjaajat: Olli-Pekka Moisio ja Pentti Moilanen Kevät 2014 196sivua Tämä tutkielma käsittelee yrittäjyyskasvatuksen suhdetta uudenlaisiin työn, vallan ja hallinnan muotoihin. Tutkielma argumentoi, että yrittäjyyskasvatus on paradigmaattinen koulutuspoliittinen reformi nykyisessä talouden vaiheessa ja sitä mukailevissa hallinnan ja vallan muodoissa. Yrittäjyyskasvatusta käsitellään tutkielmassa lähinnä sisäisen yrittäjyyden näkökulmasta. Työn ja tuotannon analyysi keskittyy puolestaan niin kutsutun uuden työn ja postfordismin perinteeseen. Vallan kohdalla olen taas painottanut Michel Foucault’n ja hänen analyysiaan jatkaneen Gilles Deleuzen kirjoituksia nyky-yhteiskunnalle tyypillisistä vallan ja hallinnan muodoista. Nämä näkökulmat toimivat ”vallan ja työn valotuksina”, joista käsin yrittäjyyskasvatusta tarkastellaan. Tutkielman ensimmäinen osa käsittelee valtaa, hallintaa ja työtä yhteiskunnallis-taloudellisessa kontekstissa, jota olen nimittänyt postfordismiksi ja kontrolliyhteiskunnaksi. Kontrolliyhteiskunnalla viittaan kurillisten suljettujen instituutioiden, kuten koulun avautumiseen muuhun yhteiskuntaan ja markkinoille. Tämä tarkoittaa, että koulun toiminta muuttuu epämääräiseksi puuttumiseksi ihmisen elämään ja hänen persoonallisiin piirteisiinsä. Kontrolliyhteiskunta toimii mielivallanmekanismein, jotka pyrkivät hallitsemaan ihmistä jo ennalta, hänen mielensä ja mahdollisten kykyjensä kautta. Seuraavaksi käsittelen postfordistista tuotantoa ja niin kutsuttua uutta työtä. Näissä luvuissa esitän, että työ on –pitkälle teollistuneissa länsimaissa –muuttunut siten, että pitkään itsestään selvinä pidetyt rajat työn ja vapaa-ajan, tuottavan ja ei-tuottavan työn sekä työntekijän persoonallisuuden ja työn tekemisen välillä ovat hämärtyneet ja sekoittuneet toisiinsa. Uudessa työssä korostuvat ihmisen yleinen kyky oppia uutta, kyky sopeutua uusiin, epävarmoihin tilanteisiin sekä yleiset kommunikaatiokyvyt, joita myös yrittäjyyskasvatukseen liittyvissä koulutuspoliittisissa dokumenteissa painotetaan. Tutkielmani toisessa osassa, joka vastaa sisällöiltään selkeämmin kasvatustiede oppialan sisältöjä, käsittelen ensin yrittäjyyskasvatusta osana koulutuspoliittista -ja eetoksellista muutosta, jonka myötä perinteinen suljettu kouluinstituutio avautuu yhteiskuntaan ja muuttaa toimintaansa yrityslogiikan mukaiseksi. Tämä tarkoittaa, että koulu menettää auktoriteettinsa toimia suljettuna instituutiona ja joutuu vastamaanmuualta yhteiskunnasta ja markkinoilta tulleisiin haasteisiin. Seuraavaksi tutkielmassa käsitellään sisäisen yrittäjyyden käsitettä sekä kolmea tutkielmani keskeistä yrittäjyyskasvatuksen osa-aluetta: elinikäistä oppimista, yrittäjämäisiä kykyjä ja niiden oppimista sekä yrittäjämäistä toimintakulttuuria ja oppimisympäristöä. Näiden teemojen kautta pureudun tarkemmin yrittäjyyskasvatuksen luonteeseen, jossa korostuvat satunnaiset kontrollit, elinikäinen vaatimus olla oppivainen ja muuttaa itseään jatkuvanmuutoksen keskellä sekä hallinta, joka perustuu epävarmoihin ja epävakaisiin oppimisympäristöihin ja toimintakulttuureihin. Tutkielman keskeisin johtopäätös on, että ymmärtääkseen yrittäjyyskasvatuksen merkitystä nykyisessä yhteiskunnallis-taloudellisessa kontekstissa on johdonmukaista käsitellä sitä osana tuotannollista muutosta, jota olen nimittänyt postfordismiksi ja uudeksi työksi, ja tätä muutosta mukailevaa hallintaa, jota olen puolestaan nimittänyt kontrolliyhteiskunnaksi ja mielivallaksi. Yrittäjyyskasvatusta voidaan kutsua mielivaltaiseksi kasvatukseksi, sillä kasvattamalla sisäistä yrittäjää, yrittäjyyskasvatus pyrkii tarttumaan suoraan ihmisen ”mieleen”: ihmisen kykyyn tuntea, kykyyn sopeutua uusiin ympäristöihin, kykyyn johtaa itseään johdonmukaisesti epävarmoissa tilanteissa ja niin edelleen. Toisaalta mielivalta viittaa yrittäjyyskasvatuksen kohdalla kasvatuksen ja koulutuksen muuttumiseksi epämääräiseksi puuttumiseksi ihmisen koko elämän aikaan. Tästä syystä myös koulun rooli legitimoituna suljettuna instituutiona asettuu kyseenalaiseksi. Yhteiskunnallis-taloudellisessa kontekstissa, jota leimaa yleinen ja jatkuva epävarmuus, koulu joutuu perustelemaan olemassa olonsa aina uudelleen kulloisenkin ulkoa tulleenhaasteen edessä. Mielivallan ja yrittäjyyskasvatuksen myötä koulu alkaa toimia mielivaltaisesti, vailla mieltä.
first_indexed 2023-03-22T10:00:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Harni, Esko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-13T13:17:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-13T13:17:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1434746", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43395", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\nMIELIVALTAISTA KASVATUSTA\r\nVallan ja ty\u00f6n valotuksia yritt\u00e4jyyskasvatukseen\r\nEsko Harni\r\nFilosofia ja Kasvatustiede\r\nPro gradu-tutkielma\r\nYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos / Opettajankoulutuslaitos\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto\r\nOhjaajat: Olli-Pekka Moisio ja Pentti Moilanen\r\nKev\u00e4t 2014\r\n196sivua\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma k\u00e4sittelee yritt\u00e4jyyskasvatuksen suhdetta uudenlaisiin ty\u00f6n, vallan ja hallinnan muotoihin. Tutkielma argumentoi, ett\u00e4 yritt\u00e4jyyskasvatus on paradigmaattinen koulutuspoliittinen reformi nykyisess\u00e4 talouden vaiheessa ja sit\u00e4 mukailevissa hallinnan ja vallan muodoissa. \r\n\r\nYritt\u00e4jyyskasvatusta k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n tutkielmassa l\u00e4hinn\u00e4 sis\u00e4isen yritt\u00e4jyyden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Ty\u00f6n ja tuotannon analyysi keskittyy puolestaan niin kutsutun uuden ty\u00f6n ja postfordismin perinteeseen. Vallan kohdalla olen taas painottanut Michel Foucault\u2019n ja h\u00e4nen analyysiaan jatkaneen Gilles Deleuzen kirjoituksia nyky-yhteiskunnalle tyypillisist\u00e4 vallan ja hallinnan muodoista. N\u00e4m\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmat toimivat \u201dvallan ja ty\u00f6n valotuksina\u201d, joista k\u00e4sin yritt\u00e4jyyskasvatusta tarkastellaan.\r\n\r\nTutkielman ensimm\u00e4inen osa k\u00e4sittelee valtaa, hallintaa ja ty\u00f6t\u00e4 yhteiskunnallis-taloudellisessa kontekstissa, jota olen nimitt\u00e4nyt postfordismiksi ja kontrolliyhteiskunnaksi. Kontrolliyhteiskunnalla viittaan kurillisten suljettujen instituutioiden, kuten koulun avautumiseen muuhun yhteiskuntaan ja markkinoille. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 koulun toiminta muuttuu ep\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4iseksi puuttumiseksi ihmisen el\u00e4m\u00e4\u00e4n ja h\u00e4nen persoonallisiin piirteisiins\u00e4. Kontrolliyhteiskunta toimii mielivallanmekanismein, jotka pyrkiv\u00e4t hallitsemaan ihmist\u00e4 jo ennalta, h\u00e4nen mielens\u00e4 ja mahdollisten kykyjens\u00e4 kautta. \r\n\r\nSeuraavaksi k\u00e4sittelen postfordistista tuotantoa ja niin kutsuttua uutta ty\u00f6t\u00e4. N\u00e4iss\u00e4 luvuissa esit\u00e4n, ett\u00e4 ty\u00f6 on \u2013pitk\u00e4lle teollistuneissa l\u00e4nsimaissa \u2013muuttunut siten, ett\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n itsest\u00e4\u00e4n selvin\u00e4 pidetyt rajat ty\u00f6n ja vapaa-ajan, tuottavan ja ei-tuottavan ty\u00f6n sek\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4n persoonallisuuden ja ty\u00f6n tekemisen v\u00e4lill\u00e4 ovat h\u00e4m\u00e4rtyneet ja sekoittuneet toisiinsa. Uudessa ty\u00f6ss\u00e4 korostuvat ihmisen yleinen kyky oppia uutta, kyky sopeutua uusiin, ep\u00e4varmoihin tilanteisiin sek\u00e4 yleiset kommunikaatiokyvyt, joita my\u00f6s yritt\u00e4jyyskasvatukseen liittyviss\u00e4 koulutuspoliittisissa dokumenteissa painotetaan. \r\n\r\nTutkielmani toisessa osassa, joka vastaa sis\u00e4ll\u00f6ilt\u00e4\u00e4n selke\u00e4mmin kasvatustiede oppialan sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4, k\u00e4sittelen ensin yritt\u00e4jyyskasvatusta osana koulutuspoliittista -ja eetoksellista muutosta, jonka my\u00f6t\u00e4 perinteinen suljettu kouluinstituutio avautuu yhteiskuntaan ja muuttaa toimintaansa yrityslogiikan mukaiseksi. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 koulu menett\u00e4\u00e4 auktoriteettinsa toimia suljettuna instituutiona ja joutuu vastamaanmuualta yhteiskunnasta ja markkinoilta tulleisiin haasteisiin. \r\nSeuraavaksi tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n sis\u00e4isen yritt\u00e4jyyden k\u00e4sitett\u00e4 sek\u00e4 kolmea \r\ntutkielmani keskeist\u00e4 yritt\u00e4jyyskasvatuksen osa-aluetta: elinik\u00e4ist\u00e4 oppimista, yritt\u00e4j\u00e4m\u00e4isi\u00e4 kykyj\u00e4 ja niiden oppimista sek\u00e4 yritt\u00e4j\u00e4m\u00e4ist\u00e4 toimintakulttuuria ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00e4. N\u00e4iden teemojen kautta pureudun tarkemmin yritt\u00e4jyyskasvatuksen luonteeseen, jossa korostuvat satunnaiset kontrollit, elinik\u00e4inen vaatimus olla oppivainen ja muuttaa itse\u00e4\u00e4n jatkuvanmuutoksen keskell\u00e4 sek\u00e4 hallinta, joka perustuu ep\u00e4varmoihin ja ep\u00e4vakaisiin oppimisymp\u00e4rist\u00f6ihin ja toimintakulttuureihin.\r\n\r\nTutkielman keskeisin johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s on, ett\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4kseen yritt\u00e4jyyskasvatuksen merkityst\u00e4 nykyisess\u00e4 yhteiskunnallis-taloudellisessa kontekstissa on johdonmukaista k\u00e4sitell\u00e4 sit\u00e4 osana tuotannollista muutosta, jota olen nimitt\u00e4nyt postfordismiksi ja uudeksi ty\u00f6ksi, ja t\u00e4t\u00e4 muutosta mukailevaa hallintaa, jota olen puolestaan nimitt\u00e4nyt kontrolliyhteiskunnaksi ja mielivallaksi. \r\n\r\nYritt\u00e4jyyskasvatusta voidaan kutsua mielivaltaiseksi kasvatukseksi, sill\u00e4 kasvattamalla sis\u00e4ist\u00e4 yritt\u00e4j\u00e4\u00e4, yritt\u00e4jyyskasvatus pyrkii tarttumaan suoraan ihmisen \u201dmieleen\u201d: ihmisen kykyyn tuntea, kykyyn sopeutua uusiin ymp\u00e4rist\u00f6ihin, kykyyn johtaa itse\u00e4\u00e4n johdonmukaisesti ep\u00e4varmoissa tilanteissa ja niin edelleen. Toisaalta mielivalta viittaa yritt\u00e4jyyskasvatuksen kohdalla kasvatuksen ja koulutuksen muuttumiseksi ep\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4iseksi puuttumiseksi ihmisen koko el\u00e4m\u00e4n aikaan. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 my\u00f6s koulun rooli legitimoituna suljettuna instituutiona asettuu kyseenalaiseksi. Yhteiskunnallis-taloudellisessa kontekstissa, jota leimaa yleinen ja jatkuva ep\u00e4varmuus, koulu joutuu perustelemaan olemassa olonsa aina uudelleen kulloisenkin ulkoa tulleenhaasteen edess\u00e4. Mielivallan ja yritt\u00e4jyyskasvatuksen my\u00f6t\u00e4 koulu alkaa toimia mielivaltaisesti, vailla mielt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Esko Harni (espeharn) on 2014-05-13 13:17:34.085018. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-13T13:17:34Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405131706.pdf: 1613934 bytes, checksum: 7e7e357e9997dba3de64a1fc80feb106 (MD5)\r\nlicense.html: 4907 bytes, checksum: d2d49cbd431be0a1568e55d038079494 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-13T13:17:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405131706.pdf: 1613934 bytes, checksum: 7e7e357e9997dba3de64a1fc80feb106 (MD5)\r\nlicense.html: 4907 bytes, checksum: d2d49cbd431be0a1568e55d038079494 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (190 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Mielivalta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yritt\u00e4jyyskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kontrolliyhteiskunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4inen yritt\u00e4jyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uusliberalistinen koulutuspolitiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "postfordismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mielivaltaista kasvatusta : vallan ja ty\u00f6n valotuksia yritt\u00e4jyyskasvatukseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Vallan ja ty\u00f6n valotuksia yritt\u00e4jyyskasvatukseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405131706", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Filosofia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Philosophy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-13T13:17:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "201", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritt\u00e4jyyskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritt\u00e4jyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4inen yritt\u00e4jyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "postfordismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43395
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:27Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7e82ddf0-8a29-4612-99b1-e5731b328dbf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405131706.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Harni, Esko Mielivaltaista kasvatusta : vallan ja työn valotuksia yrittäjyyskasvatukseen Mielivalta yrittäjyyskasvatus kontrolliyhteiskunta sisäinen yrittäjyys hallinta uusliberalistinen koulutuspolitiikka postfordismi Luokanopettajakoulutus Filosofia Teacher Education Philosophy 103 201 valta kasvatus yrittäjyys yhteiskunta koulutuspolitiikka
title Mielivaltaista kasvatusta : vallan ja työn valotuksia yrittäjyyskasvatukseen
title_alt Vallan ja työn valotuksia yrittäjyyskasvatukseen
title_full Mielivaltaista kasvatusta : vallan ja työn valotuksia yrittäjyyskasvatukseen
title_fullStr Mielivaltaista kasvatusta : vallan ja työn valotuksia yrittäjyyskasvatukseen Mielivaltaista kasvatusta : vallan ja työn valotuksia yrittäjyyskasvatukseen
title_full_unstemmed Mielivaltaista kasvatusta : vallan ja työn valotuksia yrittäjyyskasvatukseen Mielivaltaista kasvatusta : vallan ja työn valotuksia yrittäjyyskasvatukseen
title_short Mielivaltaista kasvatusta
title_sort mielivaltaista kasvatusta vallan ja työn valotuksia yrittäjyyskasvatukseen
title_sub vallan ja työn valotuksia yrittäjyyskasvatukseen
title_txtP Mielivaltaista kasvatusta : vallan ja työn valotuksia yrittäjyyskasvatukseen
topic Mielivalta yrittäjyyskasvatus kontrolliyhteiskunta sisäinen yrittäjyys hallinta uusliberalistinen koulutuspolitiikka postfordismi Luokanopettajakoulutus Filosofia Teacher Education Philosophy 103 201 valta kasvatus yrittäjyys yhteiskunta koulutuspolitiikka
topic_facet 103 201 Filosofia Luokanopettajakoulutus Mielivalta Philosophy Teacher Education hallinta kasvatus kontrolliyhteiskunta koulutuspolitiikka postfordismi sisäinen yrittäjyys uusliberalistinen koulutuspolitiikka valta yhteiskunta yrittäjyys yrittäjyyskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43395 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405131706
work_keys_str_mv AT harniesko mielivaltaistakasvatustavallanjatyönvalotuksiayrittäjyyskasvatukseen