Lapsen fyysinen kiinnipito päiväkodissa kyselytutkimus päiväkodin työntekijöiden käsityksistä ja kokemuksista

Lapsen fyysinen kiinnipitäminen on saanut viime aikoina huomiota mediassa ja puhuttanut sekä vanhempia että päiväkodissa ja koulussa työskenteleviä. Tutkimus lapsen fyysisestä kiinnipitämisestä on vähäistä ja valtakunnallista ohjeistusta päiväkodeissa tapahtuvaan fyy-siseen kiinnipitoon ei ole. Tämä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Munter, Emilia
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43391
_version_ 1828193117596024832
author Munter, Emilia
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Munter, Emilia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Munter, Emilia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Munter, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Lapsen fyysinen kiinnipitäminen on saanut viime aikoina huomiota mediassa ja puhuttanut sekä vanhempia että päiväkodissa ja koulussa työskenteleviä. Tutkimus lapsen fyysisestä kiinnipitämisestä on vähäistä ja valtakunnallista ohjeistusta päiväkodeissa tapahtuvaan fyy-siseen kiinnipitoon ei ole. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää päiväkodin työnteki-jöiden käsityksiä, mitkä ovat fyysisen kiinnipitämisen tavoitteet ja käytänteet sekä tilanteet, joissa fyysistä kiinnipitoa käytetään. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on tutkia päiväkodin työntekijöiden kokemuksia lapsen fyysisestä kiinnipitämisestä ja selvittää, miten kiinnipitotilanteita käsitellään jälkikäteen työpaikalla ja vapaa-ajalla. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jossa on piirteitä fenomenologisesta ja fe-nomenografisesta tutkimuksesta. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta ja tutkimuksen kohdejoukkona olivat kaikki päiväkodissa työskentelevät kasvatusvastuulliset työntekijät. Tutkimuksen osallistujat tavoitettiin lähettämällä tutkimuspyyntö viiden eri kaupungin varhaiskasvatusjohtajalle ja Suomen varhaiskasvatuksen erityisopettajat ry:n puheenjohtajalle sekä vuosina 2012–2013 alle kouluikäisten ja esiasteen erityisopetuksen erilliset erityisopettajan opinnot suorittaneille henkilöille. Tutkimuksen osallistujien tavoittamisessa hyödynnettiin myös sosiaalista mediaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin ja SPSS-ohjelman avulla. Tutkimustulosten mukaan lapsen fyysisen kiinnipidon tavoitteena oli sekä lapsen ja ympä-ristön turvallisuuden takaaminen että lapsen kasvun ja oppimisen tukeminen. Päiväkodin työntekijöiden käsitykset eivät olleet yksiselitteisiä ja tätä kuvaa myös se, että fyysisen kiinnipitämisen käytänteet ja arjen tilanteet, joissa kiinnipitoa käytettiin, olivat laajalti vaihtelevia. Lisäksi lapsen fyysiset kiinnipitotilanteet herättivät päiväkodin työntekijöissä paljon sekä negatiivisia että positiivia tunteita ja työntekijät kokivat erittäin tarpeellisena fyysisten kiinnipitotilanteiden käsittelyn jälkikäteen. Useimmilla työntekijöillä oli mahdollisuus käsitellä tilanteita sekä työpaikalla että vapaa-ajalla ja tyypillisimmin kiinnipitotilanteet käsiteltiin keskustelun avulla. Tämä tutkimus täyttää päiväkotikontekstissa aiheesta tehdyn tutkimuksen tyhjiötä ja tuo esille sen, että käsitys lapsen fyysisestä kiinnipidosta vaihtelee laajasti päiväkodin työntekijöiden välillä. Lapsen fyysinen kiinnipitäminen herättää myös voimakkaita tunnekokemuksia työntekijöissä. Tätä tutkimusta voidaan hyödyntää päiväkodissa tietopakettina erityisesti silloin, kun päiväkodissa on fyysistä kiinnipitoa tarvitseva lapsi. Tutkimuksen teoreettista viitekehystä ja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää myös silloin, kun päiväkodit kirjoittavat omia ohjeistuksia lapsen fyysisen kiinnipidon toteuttamiselle valtakunnallisen ohjeistuksen vielä puuttuessa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Munter, Emilia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-12T15:00:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-12T15:00:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1434634", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43391", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lapsen fyysinen kiinnipit\u00e4minen on saanut viime aikoina huomiota mediassa ja puhuttanut sek\u00e4 vanhempia ett\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodissa ja koulussa ty\u00f6skentelevi\u00e4. Tutkimus lapsen fyysisest\u00e4 kiinnipit\u00e4misest\u00e4 on v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 ja valtakunnallista ohjeistusta p\u00e4iv\u00e4kodeissa tapahtuvaan fyy-siseen kiinnipitoon ei ole. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin ty\u00f6nteki-j\u00f6iden k\u00e4sityksi\u00e4, mitk\u00e4 ovat fyysisen kiinnipit\u00e4misen tavoitteet ja k\u00e4yt\u00e4nteet sek\u00e4 tilanteet, joissa fyysist\u00e4 kiinnipitoa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tavoitteena on tutkia p\u00e4iv\u00e4kodin ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemuksia lapsen fyysisest\u00e4 kiinnipit\u00e4misest\u00e4 ja selvitt\u00e4\u00e4, miten kiinnipitotilanteita k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n j\u00e4lkik\u00e4teen ty\u00f6paikalla ja vapaa-ajalla. \r\n\r\nTutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jossa on piirteit\u00e4 fenomenologisesta ja fe-nomenografisesta tutkimuksesta. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 kyselylomaketta ja tutkimuksen kohdejoukkona olivat kaikki p\u00e4iv\u00e4kodissa ty\u00f6skentelev\u00e4t kasvatusvastuulliset ty\u00f6ntekij\u00e4t. Tutkimuksen osallistujat tavoitettiin l\u00e4hett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 tutkimuspyynt\u00f6 viiden eri kaupungin varhaiskasvatusjohtajalle ja Suomen varhaiskasvatuksen erityisopettajat ry:n puheenjohtajalle sek\u00e4 vuosina 2012\u20132013 alle kouluik\u00e4isten ja esiasteen erityisopetuksen erilliset erityisopettajan opinnot suorittaneille henkil\u00f6ille. Tutkimuksen osallistujien tavoittamisessa hy\u00f6dynnettiin my\u00f6s sosiaalista mediaa. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin ja SPSS-ohjelman avulla. \r\n\r\nTutkimustulosten mukaan lapsen fyysisen kiinnipidon tavoitteena oli sek\u00e4 lapsen ja ymp\u00e4-rist\u00f6n turvallisuuden takaaminen ett\u00e4 lapsen kasvun ja oppimisen tukeminen. P\u00e4iv\u00e4kodin ty\u00f6ntekij\u00f6iden k\u00e4sitykset eiv\u00e4t olleet yksiselitteisi\u00e4 ja t\u00e4t\u00e4 kuvaa my\u00f6s se, ett\u00e4 fyysisen kiinnipit\u00e4misen k\u00e4yt\u00e4nteet ja arjen tilanteet, joissa kiinnipitoa k\u00e4ytettiin, olivat laajalti vaihtelevia. Lis\u00e4ksi lapsen fyysiset kiinnipitotilanteet her\u00e4ttiv\u00e4t p\u00e4iv\u00e4kodin ty\u00f6ntekij\u00f6iss\u00e4 paljon sek\u00e4 negatiivisia ett\u00e4 positiivia tunteita ja ty\u00f6ntekij\u00e4t kokivat eritt\u00e4in tarpeellisena fyysisten kiinnipitotilanteiden k\u00e4sittelyn j\u00e4lkik\u00e4teen. Useimmilla ty\u00f6ntekij\u00f6ill\u00e4 oli mahdollisuus k\u00e4sitell\u00e4 tilanteita sek\u00e4 ty\u00f6paikalla ett\u00e4 vapaa-ajalla ja tyypillisimmin kiinnipitotilanteet k\u00e4siteltiin keskustelun avulla.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kotikontekstissa aiheesta tehdyn tutkimuksen tyhji\u00f6t\u00e4 ja tuo esille sen, ett\u00e4 k\u00e4sitys lapsen fyysisest\u00e4 kiinnipidosta vaihtelee laajasti p\u00e4iv\u00e4kodin ty\u00f6ntekij\u00f6iden v\u00e4lill\u00e4. Lapsen fyysinen kiinnipit\u00e4minen her\u00e4tt\u00e4\u00e4 my\u00f6s voimakkaita tunnekokemuksia ty\u00f6ntekij\u00f6iss\u00e4. T\u00e4t\u00e4 tutkimusta voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodissa tietopakettina erityisesti silloin, kun p\u00e4iv\u00e4kodissa on fyysist\u00e4 kiinnipitoa tarvitseva lapsi. Tutkimuksen teoreettista viitekehyst\u00e4 ja tutkimustuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 my\u00f6s silloin, kun p\u00e4iv\u00e4kodit kirjoittavat omia ohjeistuksia lapsen fyysisen kiinnipidon toteuttamiselle valtakunnallisen ohjeistuksen viel\u00e4 puuttuessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emilia Munter (anemmunt) on 2014-05-12 15:00:01.569334. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-12T15:00:02Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405121695.pdf: 743193 bytes, checksum: 77bf7716e981d4270febc49c3346040b (MD5)\r\nlicense.html: 4955 bytes, checksum: 63b82ab074c748c4683995acf1bdd434 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-12T15:00:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405121695.pdf: 743193 bytes, checksum: 77bf7716e981d4270febc49c3346040b (MD5)\r\nlicense.html: 4955 bytes, checksum: 63b82ab074c748c4683995acf1bdd434 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (93 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kiinnipito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen fyysinen kiinnipito p\u00e4iv\u00e4kodissa : kyselytutkimus p\u00e4iv\u00e4kodin ty\u00f6ntekij\u00f6iden k\u00e4sityksist\u00e4 ja kokemuksista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405121695", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-12T15:00:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiinnipitoterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne-el\u00e4m\u00e4n h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43391
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:32Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/25b6040b-8cc1-4ad2-b84f-1c5975e70b37\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405121695.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Munter, Emilia Lapsen fyysinen kiinnipito päiväkodissa : kyselytutkimus päiväkodin työntekijöiden käsityksistä ja kokemuksista kiinnipito Varhaiskasvatus Early Childhood Education Kvalitatiivinen tutkimus 104 kiinnipitoterapia tunne-elämän häiriöt käyttäytymishäiriöt päiväkodit lapset tunteet
title Lapsen fyysinen kiinnipito päiväkodissa : kyselytutkimus päiväkodin työntekijöiden käsityksistä ja kokemuksista
title_full Lapsen fyysinen kiinnipito päiväkodissa : kyselytutkimus päiväkodin työntekijöiden käsityksistä ja kokemuksista
title_fullStr Lapsen fyysinen kiinnipito päiväkodissa : kyselytutkimus päiväkodin työntekijöiden käsityksistä ja kokemuksista Lapsen fyysinen kiinnipito päiväkodissa : kyselytutkimus päiväkodin työntekijöiden käsityksistä ja kokemuksista
title_full_unstemmed Lapsen fyysinen kiinnipito päiväkodissa : kyselytutkimus päiväkodin työntekijöiden käsityksistä ja kokemuksista Lapsen fyysinen kiinnipito päiväkodissa : kyselytutkimus päiväkodin työntekijöiden käsityksistä ja kokemuksista
title_short Lapsen fyysinen kiinnipito päiväkodissa
title_sort lapsen fyysinen kiinnipito päiväkodissa kyselytutkimus päiväkodin työntekijöiden käsityksistä ja kokemuksista
title_sub kyselytutkimus päiväkodin työntekijöiden käsityksistä ja kokemuksista
title_txtP Lapsen fyysinen kiinnipito päiväkodissa : kyselytutkimus päiväkodin työntekijöiden käsityksistä ja kokemuksista
topic kiinnipito Varhaiskasvatus Early Childhood Education Kvalitatiivinen tutkimus 104 kiinnipitoterapia tunne-elämän häiriöt käyttäytymishäiriöt päiväkodit lapset tunteet
topic_facet 104 Early Childhood Education Kvalitatiivinen tutkimus Varhaiskasvatus kiinnipito kiinnipitoterapia käyttäytymishäiriöt lapset päiväkodit tunne-elämän häiriöt tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43391 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405121695
work_keys_str_mv AT munteremilia lapsenfyysinenkiinnipitopäiväkodissakyselytutkimuspäiväkodintyöntekijöidenkäsityksi