Tietojärjestelmät johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen

Riihisaari, Janni Tietojärjestelmät johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 29 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Kankaanpää, Irja Tietojärjestelmien rooli yrityksen kilpailukyvyssä on huomattava, sillä yritykset toimivat epä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Riihisaari, Janni
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43379
Description
Summary:Riihisaari, Janni Tietojärjestelmät johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 29 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Kankaanpää, Irja Tietojärjestelmien rooli yrityksen kilpailukyvyssä on huomattava, sillä yritykset toimivat epävakaassa ja alati muuttuvassa ympäristössä. Tietojärjestelmien voidaankin sanoa olevan yksi todella olennainen osa yrityksen kilpailustrategiaa. Erilaisten tietojärjestelmien avulla yritysjohto voi taata yritykselle erinomaisen aseman kilpailussa. Lisäksi yrityksen johto voi hyödyntää erilaisia tietojärjestelmiä päätöksenteon apuna ja saada tukea ratkaiseviin strategisiin päätöksiin. Myös asiakkaiden merkitys yrityksen kilpailukyvyssä on huomattava ja asiakkaiden tarpeiden huomioiminen elintärkeää, jotta yritys kykenee tuottamaan tuotteita ja palveluita strategiansa edellyttämällä tavalla kilpailukykyisesti. Asiakkuudenhallintajärjestelmän avulla yritys saa arvokasta tietoa asiakkaista, jonka avulla voi saavuttaa merkittävää kilpailuetua markkinoilla. Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa kandidaatintutkielmassa käsitellään joitakin yrityksen johdon hyödyntämiä tietojärjestelmiä ja niiden mahdollistamia strategisia etuja kilpailukyvyn kannalta sekä merkitystä strategisten tavoitteiden saavuttamisessa. Johdon hyödyntämistä tietojärjestelmistä käsitellään johdon tietojärjestelmiä yleisesti, päätöksenteon tukijärjestelmiä ja ylimmän johdon tietojärjestelmiä. Lisäksi käsitellään asiakkuudenhallintaa ja asiakkuudenhallintajärjestelmiä. Koska erilaisilla yrityksillä on hyvin paljon erilaisia strategisia tavoitteita on tässä tutkielmassa strategisten tavoitteiden käsittely rajattu strategisiin tavoitteisiin asiakkuuksien suhteen. Tutkimustuloksena esitetään, että tietojärjestelmien strateginen merkitys yrityksen kilpailukykyyn ja menestymiseen markkinoilla on huomattava. Erilaisia tietojärjestelmiä hyödyntämällä yrityksen johto voi luoda yritykselle kilpailukykyisen etulyöntiaseman kilpailijoihinsa nähden. Asiakkuudenhallintajärjestelmä mahdollistaa arvokkaan asiakastiedon hyödyntämisen jokaisella organisaatiotasolla ja oikein hyödynnettynä voi olla avain menestykseen