Intelligent grammar a task-based grammar revision package for Grade 9

Kielioppi on olennainen osa kielitaitoa, mikä näkyy sen keskeisenä asemana vieraiden kielten opetuksessa Suomessa. Kieliopin monipuoliseen hallintaan kuuluu muotojen, niiden merkitysten ja käyttötarkoituksen osaaminen. Englannin kielen kieliopin opettaminen suomalaisissa oppikirjoissa on hyvin muoto...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kortelahti, Linda
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43376
Description
Summary:Kielioppi on olennainen osa kielitaitoa, mikä näkyy sen keskeisenä asemana vieraiden kielten opetuksessa Suomessa. Kieliopin monipuoliseen hallintaan kuuluu muotojen, niiden merkitysten ja käyttötarkoituksen osaaminen. Englannin kielen kieliopin opettaminen suomalaisissa oppikirjoissa on hyvin muotokeskeistä. Tällöin muotojen merkitykset ja käyttötarkoitukset jäävät vähemmälle huomiolle. Aikaisemmat kielioppimateriaalipaketit eivät myöskään ota huomioon kieliopin kolmea ulottuvuutta. Tämän opetusmateriaalipaketin tarkoituksena on tarjota uudenlaista englannin kieliopin kertaus-materiaalia yläkoulun yhdeksännelle luokalle. Oppilaat kertaavat keskeisiä verbeihin liittyviä kielioppiasioita kommunikatiivisten tehtävien avulla. Lisäksi materiaalipaketti auttaa oppilaita tulemaan tietoisiksi omasta älykkyysprofiilistansa ja hyödyntämään vahvimpia älykkyyksiänsä englannin oppimisessa. Opetusmateriaalipaketin suunnittelussa hyödynnettiin tehtävälähtöistä oppimista ja Gardnerin moniälykkyysteoriaa. Tehtävälähtöinen oppiminen luo oppilaille mahdollisuuksia oppia niin muodoista, niiden merkityksistä kuin käyttötarkoituksista. Moniälyykkyysteoria puolestaan auttaa ymmärtämään oppilaiden erilaisuutta. Tämä opetusmateriaalipaketti sisältää jokaisesta kielioppiaiheesta kaksi erilaista oppituntia, joilla otetaan huomioon hieman eri älykkyyksiä. Kielioppia kerrataan ympäristöön ja kulttuuriin liittyvien tehtävien avulla. Painopiste kieliopin kertaamisessa on merkityksissä ja käyttötarkoituksissa muotojen sijaan.