Reflektio-osaamisen kehittyminen lastentarhanopettajaopintojen aikana

Kotamäki, Leevi. 2014. Reflektio-osaamisen kehittyminen lastentarhanopettajaopintojen aikana. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 30 sivua + liite. Julkaisematon. Tämän tutkielman tehtävänä oli selvittää lastentarhanopettajaopiskelijoiden refl...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kotamäki, Leevi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43374
Kuvaus
Yhteenveto:Kotamäki, Leevi. 2014. Reflektio-osaamisen kehittyminen lastentarhanopettajaopintojen aikana. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 30 sivua + liite. Julkaisematon. Tämän tutkielman tehtävänä oli selvittää lastentarhanopettajaopiskelijoiden reflektio-osaamisen kehittymistä opiskeluiden aikana. Reflektio-osaaminen on Karilan ja Nummenmaan (2001) mukaan yksi päiväkotityön ydinosaamisalue. Tutkielman teoriaosiossa esitellään päiväkotityön keskeiset osaamisalueet sekä käsitellään reflektiota, reflektiivisyyttä ja reflektiivistä toiminitaa. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena, johon opiskelijat vastasivat sähköpostilla. Vastauksia tuli yhteensä kymmeneltä opiskelijalta. Tutkimuksessa on piirteitä sekä narratiivisuudesta että fenomenologis-hermeneuttisesta metodista. Tutkimusaineistolle suoritin aineistolähtöisen analyysin ja teemoittelin vastaukset. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lastentarhanopettajaopiskelijoiden reflektio-osaaminen vahvistuu opiskeluiden aikana sekä kontaktiopetuksessa että ohjatuissa harjoitteluissa. Sekä kontaktiopetuksessa että ohjatuissa harjoitteluissa tapahtunut reflektio-osaamisen kehittyminen liittyi suurimmalta osin lasten kanssa toimimiseen ja sen toiminnan analysointiin ja havainnointiin. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää tulevaisuudessa lastentarhanopettajaopiskeluiden kehittämisessä.