Opetus interaktiivisemmaksi yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen

Pro gradu -tutkimuksessamme tutkimme yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen opetuskontekstissa. Keinoja tarkastellessa olimme kiinnostuneita myös opetta- jien näkemyksistä, millaisia syitä sekä mahdollisuuksia ja esteitä he näkivät milloinkin kyseessä olevan keinon käyttöön. Tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kattainen, Henrikki, Perälä, Jaakko
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43370
_version_ 1826225737294675968
author Kattainen, Henrikki Perälä, Jaakko
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kattainen, Henrikki Perälä, Jaakko Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kattainen, Henrikki Perälä, Jaakko Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kattainen, Henrikki
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkimuksessamme tutkimme yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen opetuskontekstissa. Keinoja tarkastellessa olimme kiinnostuneita myös opetta- jien näkemyksistä, millaisia syitä sekä mahdollisuuksia ja esteitä he näkivät milloinkin kyseessä olevan keinon käyttöön. Tutkimus perustuu haastatteluaineistoon, joka on kerätty Jyväskylän yliopistossa toteutetun Interaktiivinen opetus ja oppiminen -hankkeen aikana teemahaastatteluna. Tutkimuksen aineisto koostuu yhteensä yhdeksästä yksilö- ja ryhmähaastattelusta, joihin osallistui yhteensä 16 opettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriasidonnaisella analyysimenetelmällä, jolloin analyysissä edettiin alussa aineistolähtöisesti, mutta loppuvaiheessa teoriatietoa hyödynnettiin teemojen muodostamisessa. Aluksi aineisto pelkistettiin redusoimalla tutkimuksen kannalta epäolennaiset kohdat pois. Tämän jälkeen redusoitu aineisto klusteroitiin muodostamalla alaluokat keinoille sekä syylle keinon käyttöön. Lopuksi alaluokat yhdistettiin ja niistä muodostettiin yläluokat, joista saatiin lopulliset yhdistävät luokat. Tulosten perusteella erilaisia keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen olivat erilaisten opetusmuotojen käyttäminen, opettajien yhteistyö, toimintatapojen muuttaminen, opiskelijan vaikutusmahdollisuuksien lisääminen, teknologian hyödyntäminen ja tasavertainen kohtaaminen. Yleisin syy interaktiivisuuden lisäämiseen oli pyrkimys lisätä vuorovaikutusta. Muita syitä olivat arvioinnin monipuolistaminen, opiskelijoiden aktivointi sekä laadukkaampi työskentely. Yleisesti opettajien käyttämät pedagogisten toimintatapojen syyt ja keinot olivat linjassa teoriaosuudessa esitettyjen syiden ja keinojen kanssa. Keinojen mahdollistavia ja estäviä tekijöitä ilmeni aineistossa lukumääräisesti vähän, mutta jokainen maininta antoi tärkeää lisätietoa keinojen vaatimuksista. Jatkotutkimuksella voitaisiin pyrkiä saamaan tarkempaa tietoa mahdollistavista ja estävistä tekijöistä. Toinen mielenkiintoinen jatkotutkimus voisi olla selvittää, miksi opettajat eivät käyttäneet jotain interaktiivisuutta lisäävää keinoa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kattainen, Henrikki", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Per\u00e4l\u00e4, Jaakko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-10T09:10:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-10T09:10:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1435419", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43370", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkimuksessamme tutkimme yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lis\u00e4\u00e4miseen opetuskontekstissa. Keinoja tarkastellessa olimme kiinnostuneita my\u00f6s opetta- jien n\u00e4kemyksist\u00e4, millaisia syit\u00e4 sek\u00e4 mahdollisuuksia ja esteit\u00e4 he n\u00e4kiv\u00e4t milloinkin kyseess\u00e4 olevan keinon k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.\r\nTutkimus perustuu haastatteluaineistoon, joka on ker\u00e4tty Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa toteutetun Interaktiivinen opetus ja oppiminen -hankkeen aikana teemahaastatteluna. Tutkimuksen aineisto koostuu yhteens\u00e4 yhdeks\u00e4st\u00e4 yksil\u00f6- ja ryhm\u00e4haastattelusta, joihin osallistui yhteens\u00e4 16 opettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriasidonnaisella analyysimenetelm\u00e4ll\u00e4, jolloin analyysiss\u00e4 edettiin alussa aineistol\u00e4ht\u00f6isesti, mutta loppuvaiheessa teoriatietoa hy\u00f6dynnettiin teemojen muodostamisessa. Aluksi aineisto pelkistettiin redusoimalla tutkimuksen kannalta ep\u00e4olennaiset kohdat pois. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen redusoitu aineisto klusteroitiin muodostamalla alaluokat keinoille sek\u00e4 syylle keinon k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Lopuksi alaluokat yhdistettiin ja niist\u00e4 muodostettiin yl\u00e4luokat, joista saatiin lopulliset yhdist\u00e4v\u00e4t luokat.\r\nTulosten perusteella erilaisia keinoja interaktiivisuuden lis\u00e4\u00e4miseen olivat erilaisten opetusmuotojen k\u00e4ytt\u00e4minen, opettajien yhteisty\u00f6, toimintatapojen muuttaminen, opiskelijan vaikutusmahdollisuuksien lis\u00e4\u00e4minen, teknologian hy\u00f6dynt\u00e4minen ja tasavertainen kohtaaminen. Yleisin syy interaktiivisuuden lis\u00e4\u00e4miseen oli pyrkimys lis\u00e4t\u00e4 vuorovaikutusta. Muita syit\u00e4 olivat arvioinnin monipuolistaminen, opiskelijoiden aktivointi sek\u00e4 laadukkaampi ty\u00f6skentely.\r\nYleisesti opettajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t pedagogisten toimintatapojen syyt ja keinot olivat linjassa teoriaosuudessa esitettyjen syiden ja keinojen kanssa. Keinojen mahdollistavia ja est\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 ilmeni aineistossa lukum\u00e4\u00e4r\u00e4isesti v\u00e4h\u00e4n, mutta jokainen maininta antoi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 lis\u00e4tietoa keinojen vaatimuksista. Jatkotutkimuksella voitaisiin pyrki\u00e4 saamaan tarkempaa tietoa mahdollistavista ja est\u00e4vist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4. Toinen mielenkiintoinen jatkotutkimus voisi olla selvitt\u00e4\u00e4, miksi opettajat eiv\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4neet jotain interaktiivisuutta lis\u00e4\u00e4v\u00e4\u00e4 keinoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jaakko Per\u00e4l\u00e4 (japerala) on 2014-05-10 09:10:54.916876. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-10T09:10:55Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405101677.pdf: 436378 bytes, checksum: 147d7c25862ba2fad09fec55c5430736 (MD5)\r\nlicense.html: 5507 bytes, checksum: 3afa6b61038e6eb15751142974bdbc2f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-10T09:10:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405101677.pdf: 436378 bytes, checksum: 147d7c25862ba2fad09fec55c5430736 (MD5)\r\nlicense.html: 5507 bytes, checksum: 3afa6b61038e6eb15751142974bdbc2f (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (60 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interaktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yliopisto-opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen toimintatapa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interaktiivisuuden lis\u00e4\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja-opiskelijasuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajien v\u00e4linen yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opetus interaktiivisemmaksi : yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lis\u00e4\u00e4miseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lis\u00e4\u00e4miseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405101677", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-10T09:10:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interaktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43370
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cefeb5e3-0848-499c-abfd-91bde432a70a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405101677.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kattainen, Henrikki Perälä, Jaakko Opetus interaktiivisemmaksi : yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen interaktiivisuus yliopisto-opetus pedagoginen toimintatapa interaktiivisuuden lisääminen opettaja-opiskelijasuhde vertaisopetus opettajien välinen yhteistyö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 korkeakouluopetus opettaja-oppilassuhde opetus opettajat yhteistoiminnallinen oppiminen
title Opetus interaktiivisemmaksi : yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen
title_alt Yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen
title_full Opetus interaktiivisemmaksi : yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen
title_fullStr Opetus interaktiivisemmaksi : yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen Opetus interaktiivisemmaksi : yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen
title_full_unstemmed Opetus interaktiivisemmaksi : yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen Opetus interaktiivisemmaksi : yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen
title_short Opetus interaktiivisemmaksi
title_sort opetus interaktiivisemmaksi yliopisto opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen
title_sub yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen
title_txtP Opetus interaktiivisemmaksi : yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen
topic interaktiivisuus yliopisto-opetus pedagoginen toimintatapa interaktiivisuuden lisääminen opettaja-opiskelijasuhde vertaisopetus opettajien välinen yhteistyö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 korkeakouluopetus opettaja-oppilassuhde opetus opettajat yhteistoiminnallinen oppiminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education interaktiivisuuden lisääminen interaktiivisuus korkeakouluopetus opettaja-opiskelijasuhde opettaja-oppilassuhde opettajat opettajien välinen yhteistyö opetus pedagoginen toimintatapa vertaisopetus yhteistoiminnallinen oppiminen yliopisto-opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43370 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405101677
work_keys_str_mv AT kattainenhenrikki opetusinteraktiivisemmaksiyliopistoopettajienkeinojainteraktiivisuudenlisäämis