Eettiset hyveet organisaatiossa eettinen organisaatiokulttuuri Great Place to Work® -yrityksissä

Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä Suomessa toimivien Great Place to Work® -yritysten esimiehillä on organisaatiokulttuurin eettisistä hyveistä. Aiemmissa tutkimuksissa on tarkasteltu organisaatiokulttuuriin liittyviä hyveitä ja kehitetty eettisen organisaatiokulttuurin mittar...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Koskinen, Hanna, Rajamäki, Tiina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43366
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä Suomessa toimivien Great Place to Work® -yritysten esimiehillä on organisaatiokulttuurin eettisistä hyveistä. Aiemmissa tutkimuksissa on tarkasteltu organisaatiokulttuuriin liittyviä hyveitä ja kehitetty eettisen organisaatiokulttuurin mittaria, joista kattavin on Kapteinin (2008) CEV-malli. Mittareiden kehittämisen lisäksi tutkimuksissa on kuvattu eettisen organisaatiokulttuurin yhteyksiä organisaation tuloksellisuuteen sekä työhyvinvointiin. Aikaisemmasta tutkimuksesta poiketen tutkielmassa perehdytään suomalaisten yritysjohtajien arvostamiin hyveisiin ja Kapteinin (2008) hyveiden tärkeysjärjestykseen asettamiseen. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Mitä eettisellä organisaatiokulttuurilla tarkoitetaan? 2. Millaisia hyveitä kohdeorganisaatioissa mainitaan? 3. Mitä Kapteinin hyveistä kohdeorganisaatioissa pidetään tärkeimpinä? Aineisto kerättiin teorialähtöisellä puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkielmaa varten haastateltiin kymmentä eri organisaation edustajaa, jotka toimivat esimiestehtävissä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Vastauksista nousi esille kolme vahvaa pääteemaa: 1) yksilön vastuu omasta ja organisaation kehittymisestä, 2) rankaisemattomuus ja perinteisestä palkitsemisesta irtaantuminen sekä 3) yhteistyö ja toisia tukeva ilmapiiri. Kapteinin (2008) hyveet muodostivat tärkeysjärjestyksen: 1. organisaation tuki, 2. keskusteltavuus, 3. esimiehen esimerkki, 4. selkeys, 5. johdon esimerkki, 6. läpinäkyvyys, 7. toteutettavuus ja 8. toiminnan seuraukset. Kapteinin mallia voisi kehittää vuorovaikutteisemmaksi luomalla vastauksista ilmenneiden pääteemojen pohjalta uusia hyveitä. Yleisesti eettistä organisaatiokulttuuria pitäisi tutkia lisää, jotta saataisiin uusia näkökulmia ja tietoa suhteessa muihin tulostekijöihin.