Eettiset hyveet organisaatiossa eettinen organisaatiokulttuuri Great Place to Work® -yrityksissä

Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä Suomessa toimivien Great Place to Work® -yritysten esimiehillä on organisaatiokulttuurin eettisistä hyveistä. Aiemmissa tutkimuksissa on tarkasteltu organisaatiokulttuuriin liittyviä hyveitä ja kehitetty eettisen organisaatiokulttuurin mittar...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Koskinen, Hanna, Rajamäki, Tiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43366
Description
Summary:Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä Suomessa toimivien Great Place to Work® -yritysten esimiehillä on organisaatiokulttuurin eettisistä hyveistä. Aiemmissa tutkimuksissa on tarkasteltu organisaatiokulttuuriin liittyviä hyveitä ja kehitetty eettisen organisaatiokulttuurin mittaria, joista kattavin on Kapteinin (2008) CEV-malli. Mittareiden kehittämisen lisäksi tutkimuksissa on kuvattu eettisen organisaatiokulttuurin yhteyksiä organisaation tuloksellisuuteen sekä työhyvinvointiin. Aikaisemmasta tutkimuksesta poiketen tutkielmassa perehdytään suomalaisten yritysjohtajien arvostamiin hyveisiin ja Kapteinin (2008) hyveiden tärkeysjärjestykseen asettamiseen. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Mitä eettisellä organisaatiokulttuurilla tarkoitetaan? 2. Millaisia hyveitä kohdeorganisaatioissa mainitaan? 3. Mitä Kapteinin hyveistä kohdeorganisaatioissa pidetään tärkeimpinä? Aineisto kerättiin teorialähtöisellä puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkielmaa varten haastateltiin kymmentä eri organisaation edustajaa, jotka toimivat esimiestehtävissä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Vastauksista nousi esille kolme vahvaa pääteemaa: 1) yksilön vastuu omasta ja organisaation kehittymisestä, 2) rankaisemattomuus ja perinteisestä palkitsemisesta irtaantuminen sekä 3) yhteistyö ja toisia tukeva ilmapiiri. Kapteinin (2008) hyveet muodostivat tärkeysjärjestyksen: 1. organisaation tuki, 2. keskusteltavuus, 3. esimiehen esimerkki, 4. selkeys, 5. johdon esimerkki, 6. läpinäkyvyys, 7. toteutettavuus ja 8. toiminnan seuraukset. Kapteinin mallia voisi kehittää vuorovaikutteisemmaksi luomalla vastauksista ilmenneiden pääteemojen pohjalta uusia hyveitä. Yleisesti eettistä organisaatiokulttuuria pitäisi tutkia lisää, jotta saataisiin uusia näkökulmia ja tietoa suhteessa muihin tulostekijöihin.