Legitimiteetin tasot ja niiden muodostuminen tapaustutkimuksena Veikkaus

Tiivistelmä – Abstract Tutkimuksen tarkoituksena oli määritellä legitimiteettiä ja sen muodostumista. Tutkimuksessa selvitettiin legitimiteetin merkistystä organisaatiolle ja millä eri tavoilla legitimiteetti organisaatiossa voi löytyä. Tutkielman teoreettisessa osiossa käsitellään legitimitee...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Häkämies, Joel
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43354
Description
Summary:Tiivistelmä – Abstract Tutkimuksen tarkoituksena oli määritellä legitimiteettiä ja sen muodostumista. Tutkimuksessa selvitettiin legitimiteetin merkistystä organisaatiolle ja millä eri tavoilla legitimiteetti organisaatiossa voi löytyä. Tutkielman teoreettisessa osiossa käsitellään legitimiteetin käsitettä ja hyötyjä organisaatiolle. Aiempi tutkimus on esitellyt legitimiteetin kolme tasoa ja kuinka niitä rakennetaan, ylläpidetään tai korjataan. Teoriaosuuden tutkimusta testattiin käytännössä vedonlyöntiyhtiö Veikkauksen yhdellä sidosryhmällä. Tutkimus toteutettiin kyselynä internetissä vedonlyöjille, jotka pelaavat internetissä sattumanvaraisilla vedonlyöntiyhtiöillä. Kyselyn vastaajat kerättiin lumipallo-otannalla. Kyselyn tulosten pohjalta arvioitiin Veikkauksen legitimiteetin eri tasoja. Kyselyn vastaajat kokivat Veikkauksen jarruttavan vedonlyöntialan kehitystä ja kaipasivat vapaita markkinoita. Merkittävä osa vastaajista ei ollut tietoinen, mihin kaikkeen Veikkauksen voitoista jaettavat veikkausvoittovarat opetus- ja kulttuuriministeriön kautta suunnataan. Tutkimuksessa huomioitiin vain yksi sidosryhmä, mutta sidosryhmän tärkeys korostuu siinä, että internetissä on käytännössä vapaat vedonlyöntimarkkinat, eikä Veikkauksen monopoli toteudu. Veikkauksen legitimiteetin kannalta monopoliasema voidaan tutkimuksen perusteella kokea enemmän haitaksi, kun asiakkaat haluavat puhtaampaa kilpailua arvostaessaan tuotteita ja palveluita yhteiskuntavastuuta enemmän.