Vanhempien käsityksiä hyvästä päivähoidosta

Tiivistelmä. Pietilä, Silja. 2014. Vanhempien käsityksiä hyvästä päivähoidosta. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 41 sivua + liitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia odotuksia päivähoidossa olevien lasten vanhemmilla...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pietilä, Silja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43348
_version_ 1826225813682388992
author Pietilä, Silja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pietilä, Silja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pietilä, Silja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pietilä, Silja
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä. Pietilä, Silja. 2014. Vanhempien käsityksiä hyvästä päivähoidosta. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 41 sivua + liitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia odotuksia päivähoidossa olevien lasten vanhemmilla on lapsensa päivähoidolle. Tätä tietoa voidaan hyödyntää kehitettäessä ja toteutettaessa varhaiskasvatusta ja päivähoitoa. Lisäksi tutkimuksessa verrattiin vanhempien tärkeinä pitämien asioiden yhteyttä varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määriteltyihin varhaiskasvatusta ohjaaviin sisällöllisiin orientaatioihin sekä arvioitiin kuinka vanhempien kuvauksissa on nähtävissä tavoite päivähoidon toiminnan kehittämisestä. Tutkimusaineisto on osa Jyväskylän kaupungin vuosina 2012–2014 päivähoidon asiakkailta kerättyä ja päivähoidon arviointiin käytettävää aineistoa. Tässä tutkimuksessa käsiteltiin vastauksia, jotka oli saatu yhden päiväkodin osalta yhteen avoimeen kysymykseen. Analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Analyysi toteutettiin puhtaasti aineistolähtöisen lähestymistavan lisäksi osittain varhaiskasvatussuunnitelmassa esitettyjen sisällöllisten orientaatioiden näkökulmasta. Lisäksi aineistosta haettiin konkreettiset päivähoidon kehittämisideat. Vanhemmat voitiin päivähoitoon suhtautumisensa perusteella jakaa tyytyväisiin, neutraalisti suhtautuviin ja tyytymättömiin. Kaikilla neutraalisti suhtautuvilla ja tyytymättömillä vanhemmilla oli päivähoitoon kohdistuvia odotuksia, tyytyväisistä niitä oli vain joka neljännellä. Vanhempien odotuksissa esiintyivät yleisimpinä ohjattu toiminta, leikki, läheisyyden, turvan ja rakkauden tarpeet, vuorovaikutus ja kuuleminen, ilmapiiri sekä toiminnan struktuuri ja yhteiset säännöt. Kolmasosassa vanhempien vastauksia näkyi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden sisällöllisiin orientaatioihin luettavia toimintoja. Kaikkiaan kuudesta sisällöllisestä orientaatiosta mainittiin neljä. Päivähoidon kehittämisideoita esitti noin viidesosa tutkimukseen osallistuneista vanhemmista. Tavoite toiminnan kehittämisestä näkyi niin päivähoitoon tyytyväisten, siihen neutraalisti suhtautuvien kuin myös päivähoitoon tyytymättömien vanhempien vastauksissa. Tulosten perusteella vanhemmat ovat kiinnostuneita myös varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja sen kehittämisestä, sillä yleisimpänä hyvän päivähoidon tekijänä mainittiin ohjattu toiminta, vanhempien odotuksissa näkyivät sisällölliset orientaatiot ja heillä oli konkreettisia kehittämisideoita. Tulosten pohjalta päivähoidon tulisi tarjota vaikuttamiseen ja osallisuuteen nykyistä toimivampi väylä, joka samalla mahdollistaisi laajemman, useiden perheiden ja työntekijöiden välisen, pedagogisen keskustelun. Asiasanat: päivähoito, vanhemmat, odotukset, vanhemmuus, varhaiskasvatus Keywords: day care, parents, expectations, parenthood, early childhood education, ECE
first_indexed 2014-05-08T20:02:56Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pietil\u00e4, Silja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-08T12:18:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-08T12:18:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43348", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4. Pietil\u00e4, Silja. 2014. Vanhempien k\u00e4sityksi\u00e4 hyv\u00e4st\u00e4 p\u00e4iv\u00e4hoidosta. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. 41 sivua + liitteet.\n\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia odotuksia p\u00e4iv\u00e4hoidossa olevien lasten vanhemmilla on lapsensa p\u00e4iv\u00e4hoidolle. T\u00e4t\u00e4 tietoa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kehitett\u00e4ess\u00e4 ja toteutettaessa varhaiskasvatusta ja p\u00e4iv\u00e4hoitoa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa verrattiin vanhempien t\u00e4rkein\u00e4 pit\u00e4mien asioiden yhteytt\u00e4 varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa m\u00e4\u00e4riteltyihin varhaiskasvatusta ohjaaviin sis\u00e4ll\u00f6llisiin orientaatioihin sek\u00e4 arvioitiin kuinka vanhempien kuvauksissa on n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 tavoite p\u00e4iv\u00e4hoidon toiminnan kehitt\u00e4misest\u00e4. \n\nTutkimusaineisto on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungin vuosina 2012\u20132014 p\u00e4iv\u00e4hoidon asiakkailta ker\u00e4tty\u00e4 ja p\u00e4iv\u00e4hoidon arviointiin k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4\u00e4 aineistoa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4siteltiin vastauksia, jotka oli saatu yhden p\u00e4iv\u00e4kodin osalta yhteen avoimeen kysymykseen. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Analyysi toteutettiin puhtaasti aineistol\u00e4ht\u00f6isen l\u00e4hestymistavan lis\u00e4ksi osittain varhaiskasvatussuunnitelmassa esitettyjen sis\u00e4ll\u00f6llisten orientaatioiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4ksi aineistosta haettiin konkreettiset p\u00e4iv\u00e4hoidon kehitt\u00e4misideat.\n\nVanhemmat voitiin p\u00e4iv\u00e4hoitoon suhtautumisensa perusteella jakaa tyytyv\u00e4isiin, neutraalisti suhtautuviin ja tyytym\u00e4tt\u00f6miin. Kaikilla neutraalisti suhtautuvilla ja tyytym\u00e4tt\u00f6mill\u00e4 vanhemmilla oli p\u00e4iv\u00e4hoitoon kohdistuvia odotuksia, tyytyv\u00e4isist\u00e4 niit\u00e4 oli vain joka nelj\u00e4nnell\u00e4. Vanhempien odotuksissa esiintyiv\u00e4t yleisimpin\u00e4 ohjattu toiminta, leikki, l\u00e4heisyyden, turvan ja rakkauden tarpeet, vuorovaikutus ja kuuleminen, ilmapiiri sek\u00e4 toiminnan struktuuri ja yhteiset s\u00e4\u00e4nn\u00f6t. Kolmasosassa vanhempien vastauksia n\u00e4kyi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden sis\u00e4ll\u00f6llisiin orientaatioihin luettavia toimintoja. Kaikkiaan kuudesta sis\u00e4ll\u00f6llisest\u00e4 orientaatiosta mainittiin nelj\u00e4. P\u00e4iv\u00e4hoidon kehitt\u00e4misideoita esitti noin viidesosa tutkimukseen osallistuneista vanhemmista. Tavoite toiminnan kehitt\u00e4misest\u00e4 n\u00e4kyi niin p\u00e4iv\u00e4hoitoon tyytyv\u00e4isten, siihen neutraalisti suhtautuvien kuin my\u00f6s p\u00e4iv\u00e4hoitoon tyytym\u00e4tt\u00f6mien vanhempien vastauksissa. \n\nTulosten perusteella vanhemmat ovat kiinnostuneita my\u00f6s varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja sen kehitt\u00e4misest\u00e4, sill\u00e4 yleisimp\u00e4n\u00e4 hyv\u00e4n p\u00e4iv\u00e4hoidon tekij\u00e4n\u00e4 mainittiin ohjattu toiminta, vanhempien odotuksissa n\u00e4kyiv\u00e4t sis\u00e4ll\u00f6lliset orientaatiot ja heill\u00e4 oli konkreettisia kehitt\u00e4misideoita. Tulosten pohjalta p\u00e4iv\u00e4hoidon tulisi tarjota vaikuttamiseen ja osallisuuteen nykyist\u00e4 toimivampi v\u00e4yl\u00e4, joka samalla mahdollistaisi laajemman, useiden perheiden ja ty\u00f6ntekij\u00f6iden v\u00e4lisen, pedagogisen keskustelun. \n\n\nAsiasanat: p\u00e4iv\u00e4hoito, vanhemmat, odotukset, vanhemmuus, varhaiskasvatus\nKeywords: day care, parents, expectations, parenthood, early childhood education, ECE", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Silja Pietil\u00e4 (sikapiet) on 2014-05-08 12:18:37.514442. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-08T12:18:37Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201405081649.pdf: 501620 bytes, checksum: 9ba13ba80108b566ae8e77fd35272a7a (MD5)\nlicense.html: 4985 bytes, checksum: 009ffa2d7d3202198b0f5a21c5a68d0a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-08T12:18:37Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201405081649.pdf: 501620 bytes, checksum: 9ba13ba80108b566ae8e77fd35272a7a (MD5)\nlicense.html: 4985 bytes, checksum: 009ffa2d7d3202198b0f5a21c5a68d0a (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhemmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "odotukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhemmuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "day care", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "parents", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "expectations", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "parenthood", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "early childhood education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ECE", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien k\u00e4sityksi\u00e4 hyv\u00e4st\u00e4 p\u00e4iv\u00e4hoidosta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405081649", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-08T12:18:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43348
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:13Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cf4c9afc-8d5f-4460-ba88-e86321351eb7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405081649.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pietilä, Silja Vanhempien käsityksiä hyvästä päivähoidosta päivähoito vanhemmat odotukset vanhemmuus varhaiskasvatus day care parents expectations parenthood early childhood education ECE Varhaiskasvatus
title Vanhempien käsityksiä hyvästä päivähoidosta
title_full Vanhempien käsityksiä hyvästä päivähoidosta
title_fullStr Vanhempien käsityksiä hyvästä päivähoidosta Vanhempien käsityksiä hyvästä päivähoidosta
title_full_unstemmed Vanhempien käsityksiä hyvästä päivähoidosta Vanhempien käsityksiä hyvästä päivähoidosta
title_short Vanhempien käsityksiä hyvästä päivähoidosta
title_sort vanhempien käsityksiä hyvästä päivähoidosta
title_txtP Vanhempien käsityksiä hyvästä päivähoidosta
topic päivähoito vanhemmat odotukset vanhemmuus varhaiskasvatus day care parents expectations parenthood early childhood education ECE Varhaiskasvatus
topic_facet ECE Varhaiskasvatus day care early childhood education expectations odotukset parenthood parents päivähoito vanhemmat vanhemmuus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43348 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405081649
work_keys_str_mv AT pietiläsilja vanhempienkäsityksiähyvästäpäivähoidosta