Sateenkaariperheiden kokemuksia päivähoidon kanssa tehtävästä yhteistyöstä

Tutkielman tarkoituksena oli kertoa sateenkaariperheiden ja päivähoidon yhteistyöstä sateenkaarivanhemman näkökulmasta. Keskityimme tutkimuksessamme kolmeen teemaan: päivähoidon aloitukseen, yhteistyöhön päivähoidossa ja sateenkaarivanhempien kasvattajille antamiin vinkkeihin. Tutkimukseemme osalli...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kaitera, Emmi, Riikonen, Maria
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43340
_version_ 1826225794562654208
author Kaitera, Emmi Riikonen, Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kaitera, Emmi Riikonen, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kaitera, Emmi Riikonen, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kaitera, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli kertoa sateenkaariperheiden ja päivähoidon yhteistyöstä sateenkaarivanhemman näkökulmasta. Keskityimme tutkimuksessamme kolmeen teemaan: päivähoidon aloitukseen, yhteistyöhön päivähoidossa ja sateenkaarivanhempien kasvattajille antamiin vinkkeihin. Tutkimukseemme osallistui yhteensä 4 sateenkaariperhettä, joista 7 vanhempaa osallistui teemahaastatteluina toteutettuihin haastatteluihin. Tutkimukseen osallistuneet perheet asuivat Jyväskylässä ja Oulussa ja olivat kaikki naisparien ja lapsen/lapsien muodostamia perheitä. Tutkimus toteuteettiin laadullisena tutkimuksena ja käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä aineistomme analysoinnissa. Tutkimuksen tuloksina vanhemmat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä päivähoidon kanssa toteutettuun yhteistyöhön ja kokivat saaneensa positiivisen vastaanoton päivähoidossa. Vanhemmat kuitenkin toivoivat enemmän sateenkaariperheiden yksilöllistä huomiointia ja parannusta kodin sekä päivähoidon väliseen tiedonkulkuun. Vinkeiksi sateenkaariperheitä kohtaaville varhaiskasvattajille vanhemmat antoivat avoimuuden sekä kyselevän asenteen. Vanhemmat toivoivat varhaiskasvattajilta tietotaitoa kohdata erilaisia perheitä ja myös teeman sisällyttämistä päivähoitoon suuntaaviin koulutuksiin. Lasten kanssa toivottiin käsiteltävän erilaisia perheitä osana kasvatusta. The purpose of this dissertation is to discuss the cooperation between gay families and day care, from the gay parents’ point of view. We focused our study on three themes: starting day care, cooperation with day care and advice that gay parents’ gave for early childhood workers. The research involved a total of 4 gay families, of which 7 parents attended the interviews that we operated as theme interviews. The participant families lived in Jyväskylä and Oulu, and all consist of two females and their child/children. The dissertation was made by using qualitative research methods and we analysed our data using inductive content analysis. The results show that the parents were generally satisfied with the cooperation with day care, and felt that they have had received a positive reception at day care. However, the parents expressed a desire that gay families should get treated more individually and improve the flow of information between home and day care. The recommendations that the parents gave to early childhood workers who work with gay families were to be open and to have a questioning attitude. The parents requested that early childhood workers should have knowledge and skills to meet with different kind of families and this theme to be included in the education that prepares people to work at day care. They also advocated discussion about different families to be included in the education.
first_indexed 2015-02-03T21:05:41Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaitera, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Riikonen, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-08T09:45:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-08T09:45:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43340", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli kertoa sateenkaariperheiden ja p\u00e4iv\u00e4hoidon yhteisty\u00f6st\u00e4 sateenkaarivanhemman n\u00e4k\u00f6kulmasta. Keskityimme tutkimuksessamme kolmeen teemaan: p\u00e4iv\u00e4hoidon aloitukseen, yhteisty\u00f6h\u00f6n p\u00e4iv\u00e4hoidossa ja sateenkaarivanhempien kasvattajille antamiin vinkkeihin.\r\nTutkimukseemme osallistui yhteens\u00e4 4 sateenkaariperhett\u00e4, joista 7 vanhempaa osallistui teemahaastatteluina toteutettuihin haastatteluihin. Tutkimukseen osallistuneet perheet asuivat Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4 ja Oulussa ja olivat kaikki naisparien ja lapsen/lapsien muodostamia perheit\u00e4. Tutkimus toteuteettiin laadullisena tutkimuksena ja k\u00e4ytimme aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 aineistomme analysoinnissa.\r\nTutkimuksen tuloksina vanhemmat olivat p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti tyytyv\u00e4isi\u00e4 p\u00e4iv\u00e4hoidon kanssa toteutettuun yhteisty\u00f6h\u00f6n ja kokivat saaneensa positiivisen vastaanoton p\u00e4iv\u00e4hoidossa. Vanhemmat kuitenkin toivoivat enemm\u00e4n sateenkaariperheiden yksil\u00f6llist\u00e4 huomiointia ja parannusta kodin sek\u00e4 p\u00e4iv\u00e4hoidon v\u00e4liseen tiedonkulkuun. Vinkeiksi sateenkaariperheit\u00e4 kohtaaville varhaiskasvattajille vanhemmat antoivat avoimuuden sek\u00e4 kyselev\u00e4n asenteen. Vanhemmat toivoivat varhaiskasvattajilta tietotaitoa kohdata erilaisia perheit\u00e4 ja my\u00f6s teeman sis\u00e4llytt\u00e4mist\u00e4 p\u00e4iv\u00e4hoitoon suuntaaviin koulutuksiin. Lasten kanssa toivottiin k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4n erilaisia perheit\u00e4 osana kasvatusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this dissertation is to discuss the cooperation between gay families and day care, from the gay parents\u2019 point of view. We focused our study on three themes: starting day care, cooperation with day care and advice that gay parents\u2019 gave for early childhood workers.\r\nThe research involved a total of 4 gay families, of which 7 parents attended the interviews that we operated as theme interviews. The participant families lived in Jyv\u00e4skyl\u00e4 and Oulu, and all consist of two females and their child/children. The dissertation was made by using qualitative research methods and we analysed our data using inductive content analysis.\r\nThe results show that the parents were generally satisfied with the cooperation with day care, and felt that they have had received a positive reception at day care. However, the parents expressed a desire that gay families should get treated more individually and improve the flow of information between home and day care. The recommendations that the parents gave to early childhood workers who work with gay families were to be open and to have a questioning attitude. The parents requested that early childhood workers should have knowledge and skills to meet with different kind of families and this theme to be included in the education that prepares people to work at day care. They also advocated discussion about different families to be included in the education.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maria Riikonen (masoriik) on 2014-05-08 09:45:44.236599. Form: Kandin tutkielma -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-08T09:45:44Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405081642.pdf: 564319 bytes, checksum: db53d6e258c3a8560dfa23e49ae2d1fe (MD5)\r\nlicense.html: 5483 bytes, checksum: ce56c79ec259d0a3d0fe39142001ca12 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-08T09:45:44Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405081642.pdf: 564319 bytes, checksum: db53d6e258c3a8560dfa23e49ae2d1fe (MD5)\r\nlicense.html: 5483 bytes, checksum: ce56c79ec259d0a3d0fe39142001ca12 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Sateenkaariperheet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatuskumppanuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laadullinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gay families", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "day care", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "early childhood education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "cooperation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interaction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "educational partnership", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "qualitative research", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sateenkaariperheiden kokemuksia p\u00e4iv\u00e4hoidon kanssa teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405081642", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-08T09:45:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43340
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:58Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaitera, Emmi Riikonen, Maria Sateenkaariperheiden kokemuksia päivähoidon kanssa tehtävästä yhteistyöstä Sateenkaariperheet päivähoito varhaiskasvatus yhteistyö vuorovaikutus kasvatuskumppanuus laadullinen tutkimus gay families day care early childhood education cooperation interaction educational partnership qualitative research Varhaiskasvatus Erityispedagogiikka
title Sateenkaariperheiden kokemuksia päivähoidon kanssa tehtävästä yhteistyöstä
title_full Sateenkaariperheiden kokemuksia päivähoidon kanssa tehtävästä yhteistyöstä
title_fullStr Sateenkaariperheiden kokemuksia päivähoidon kanssa tehtävästä yhteistyöstä Sateenkaariperheiden kokemuksia päivähoidon kanssa tehtävästä yhteistyöstä
title_full_unstemmed Sateenkaariperheiden kokemuksia päivähoidon kanssa tehtävästä yhteistyöstä Sateenkaariperheiden kokemuksia päivähoidon kanssa tehtävästä yhteistyöstä
title_short Sateenkaariperheiden kokemuksia päivähoidon kanssa tehtävästä yhteistyöstä
title_sort sateenkaariperheiden kokemuksia päivähoidon kanssa tehtävästä yhteistyöstä
title_txtP Sateenkaariperheiden kokemuksia päivähoidon kanssa tehtävästä yhteistyöstä
topic Sateenkaariperheet päivähoito varhaiskasvatus yhteistyö vuorovaikutus kasvatuskumppanuus laadullinen tutkimus gay families day care early childhood education cooperation interaction educational partnership qualitative research Varhaiskasvatus Erityispedagogiikka
topic_facet Erityispedagogiikka Sateenkaariperheet Varhaiskasvatus cooperation day care early childhood education educational partnership gay families interaction kasvatuskumppanuus laadullinen tutkimus päivähoito qualitative research varhaiskasvatus vuorovaikutus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43340 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405081642
work_keys_str_mv AT kaiteraemmi sateenkaariperheidenkokemuksiapäivähoidonkanssatehtävästäyhteistyöstä