Työssäjaksaminen ja eettinen stressi varhaiskasvatustyössä

Tiivistelmä. Säyrylä, Suvi ja Vääräsmäki, Johanna. 2014. Työssäjaksaminen ja eettinen stressi varhaiskasvatustyössä. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 63 sivua + liitteet. Varhaiskasvatustyö on muuttunut viimeisten parinkymmenen vuoden aika...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Vääräsmäki, Johanna, Säyrylä, Suvi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43329
_version_ 1826225818603356160
author Vääräsmäki, Johanna Säyrylä, Suvi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vääräsmäki, Johanna Säyrylä, Suvi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vääräsmäki, Johanna Säyrylä, Suvi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vääräsmäki, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä. Säyrylä, Suvi ja Vääräsmäki, Johanna. 2014. Työssäjaksaminen ja eettinen stressi varhaiskasvatustyössä. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 63 sivua + liitteet. Varhaiskasvatustyö on muuttunut viimeisten parinkymmenen vuoden aikana yhä haastavammaksi työhön kohdistuvien vaatimusten kasvaessa. Tällä on merkitystä varhaiskasvattajien työhyvinvointiin, sillä kiireinen ja haasteellinen työilmapiiri saattaa aiheuttaa eettistä kuormittuneisuutta. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten eettinen stressi ilmenee varhaiskasvatustyössä ja kuinka yleistä se on. Lisäksi tarkasteltiin eettistä stressiä aiheuttavia ja vähentäviä tekijöitä sekä tutkittiin eettisen stressin merkitystä työssäjaksamisen kannalta. Tutkimuksen lähestymistapa oli kvantitatiivinen eli määrällinen, mutta sitä täydennettiin laadullisilla kysymyksillä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna kyselylomaketutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin viidestä erikokoisesta, eri puolilla Jyväskylää sijaitsevasta päiväkodista. Informantteina toimi päiväkotien henkilöstö eri ammattiryhmineen. Aineiston analyysi suoritettiin SPSS-ohjelmiston avulla. Tutkimustuloksista ilmeni, että eettisen stressin kokeminen on hyvin yleistä varhaiskasvattajien keskuudessa ja ilmenee tyypillisimmin väsymyksenä, uupumuksena, ärtymyksenä ja turhautumisena. Tulosten mukaan varhaiskasvattajat kokevat työssäjaksamisen tasonsa hyväksi, vaikkakin eettisten ristiriitatilanteiden kohtaaminen heikentää työntekijöiden työssäjaksamista. Eettistä stressiä aiheuttavat tekijät liittyivät kiireeseen, suuriin lapsiryhmiin, henkilökunnan riittämättömään määrään sekä ylemmän johdon linjauksiin. Tuloksista selviää, että hyvä, keskusteleva ja avoin työilmapiiri, työtovereiden tuki, arjen huumori ja toimiva johtajuus ovat selkeimmin eettistä stressiä vähentäviä tekijöitä. Tulosten mukaan eettisen stressin ja työssäjaksaminen kannalta on tärkeää, että työntekijät pystyvät toteuttamaan työssään itseään ja että työ tarjoaa heille mahdollisuuksia kehittää omaa osaamistaan. Aiemmin eettistä stressiä on tutkittu lähinnä terveydenhoito- ja sosiaalialalla, mutta tämä tutkimus osoittaa, että eettistä stressiä esiintyy myös varhaiskasvatustyössä. Tutkimustulosten mukaan päiväkodinjohtajilla on suuri merkitys työyhteisön toimivuuteen ja sitä kautta työyhteisön hyvinvointiin. Tutkimuksen perusteella eettisen stressin tunnistaminen ilmiönä onkin tärkeää, jotta työyhteisössä osattaisiin kiinnittää huomiota ongelmakohtiin sekä eettiseen ohjeistukseen. Tätä kautta avautuu mahdollisuus keskustella työyhteisössä haastavista ja vaikeista tilanteista sekä pohtia niihin yhdessä ratkaisuja. Tutkimustulosten perusteella eettistä stressiä on mahdollista vähentää ja työhyvinvointia parantaa vaikuttamalla työolosuhteisiin sekä lisäämällä työnohjausta ja koulutusta. Tutkimuksesta myös selviää, että työntekijöiden työssäjaksaminen paranee, mikäli he pystyvät vaikuttamaan työhönsä sekä kehittämään omaa osaamistaan työssään. Tämä puolestaan vähentää eettisen stressin kokemista. Asiasanat: työhyvinvointi, eettinen kuormittuneisuus, eettinen stressi, eettiset dilemmat, varhaiskasvatus, työssäjaksaminen Keywords: occupational well-being, ethical strain, ethics stress, ethical dilemmas, early childhood education, coping with workload
first_indexed 2014-05-09T20:02:32Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4\u00e4r\u00e4sm\u00e4ki, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "S\u00e4yryl\u00e4, Suvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-07T12:34:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-07T12:34:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43329", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4. S\u00e4yryl\u00e4, Suvi ja V\u00e4\u00e4r\u00e4sm\u00e4ki, Johanna. 2014. Ty\u00f6ss\u00e4jaksaminen ja eettinen stressi varhaiskasvatusty\u00f6ss\u00e4. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. 63 sivua + liitteet.\n\nVarhaiskasvatusty\u00f6 on muuttunut viimeisten parinkymmenen vuoden aikana yh\u00e4 haastavammaksi ty\u00f6h\u00f6n kohdistuvien vaatimusten kasvaessa. T\u00e4ll\u00e4 on merkityst\u00e4 varhaiskasvattajien ty\u00f6hyvinvointiin, sill\u00e4 kiireinen ja haasteellinen ty\u00f6ilmapiiri saattaa aiheuttaa eettist\u00e4 kuormittuneisuutta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, miten eettinen stressi ilmenee varhaiskasvatusty\u00f6ss\u00e4 ja kuinka yleist\u00e4 se on. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin eettist\u00e4 stressi\u00e4 aiheuttavia ja v\u00e4hent\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 tutkittiin eettisen stressin merkityst\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4jaksamisen kannalta. \nTutkimuksen l\u00e4hestymistapa oli kvantitatiivinen eli m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen, mutta sit\u00e4 t\u00e4ydennettiin laadullisilla kysymyksill\u00e4. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna kyselylomaketutkimuksena ja tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin viidest\u00e4 erikokoisesta, eri puolilla Jyv\u00e4skyl\u00e4\u00e4 sijaitsevasta p\u00e4iv\u00e4kodista. Informantteina toimi p\u00e4iv\u00e4kotien henkil\u00f6st\u00f6 eri ammattiryhmineen. Aineiston analyysi suoritettiin SPSS-ohjelmiston avulla.\nTutkimustuloksista ilmeni, ett\u00e4 eettisen stressin kokeminen on hyvin yleist\u00e4 varhaiskasvattajien keskuudessa ja ilmenee tyypillisimmin v\u00e4symyksen\u00e4, uupumuksena, \u00e4rtymyksen\u00e4 ja turhautumisena. Tulosten mukaan varhaiskasvattajat kokevat ty\u00f6ss\u00e4jaksamisen tasonsa hyv\u00e4ksi, vaikkakin eettisten ristiriitatilanteiden kohtaaminen heikent\u00e4\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6iden ty\u00f6ss\u00e4jaksamista. Eettist\u00e4 stressi\u00e4 aiheuttavat tekij\u00e4t liittyiv\u00e4t kiireeseen, suuriin lapsiryhmiin, henkil\u00f6kunnan riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4\u00e4n m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n sek\u00e4 ylemm\u00e4n johdon linjauksiin. Tuloksista selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 hyv\u00e4, keskusteleva ja avoin ty\u00f6ilmapiiri, ty\u00f6tovereiden tuki, arjen huumori ja toimiva johtajuus ovat selkeimmin eettist\u00e4 stressi\u00e4 v\u00e4hent\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Tulosten mukaan eettisen stressin ja ty\u00f6ss\u00e4jaksaminen kannalta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4t pystyv\u00e4t toteuttamaan ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n itse\u00e4\u00e4n ja ett\u00e4 ty\u00f6 tarjoaa heille mahdollisuuksia kehitt\u00e4\u00e4 omaa osaamistaan.\nAiemmin eettist\u00e4 stressi\u00e4 on tutkittu l\u00e4hinn\u00e4 terveydenhoito- ja sosiaalialalla, mutta t\u00e4m\u00e4 tutkimus osoittaa, ett\u00e4 eettist\u00e4 stressi\u00e4 esiintyy my\u00f6s varhaiskasvatusty\u00f6ss\u00e4. Tutkimustulosten mukaan p\u00e4iv\u00e4kodinjohtajilla on suuri merkitys ty\u00f6yhteis\u00f6n toimivuuteen ja sit\u00e4 kautta ty\u00f6yhteis\u00f6n hyvinvointiin. Tutkimuksen perusteella eettisen stressin tunnistaminen ilmi\u00f6n\u00e4 onkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4 osattaisiin kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota ongelmakohtiin sek\u00e4 eettiseen ohjeistukseen. T\u00e4t\u00e4 kautta avautuu mahdollisuus keskustella ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4 haastavista ja vaikeista tilanteista sek\u00e4 pohtia niihin yhdess\u00e4 ratkaisuja. Tutkimustulosten perusteella eettist\u00e4 stressi\u00e4 on mahdollista v\u00e4hent\u00e4\u00e4 ja ty\u00f6hyvinvointia parantaa vaikuttamalla ty\u00f6olosuhteisiin sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ty\u00f6nohjausta ja koulutusta. Tutkimuksesta my\u00f6s selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6iden ty\u00f6ss\u00e4jaksaminen paranee, mik\u00e4li he pystyv\u00e4t vaikuttamaan ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4 sek\u00e4 kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n omaa osaamistaan ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 puolestaan v\u00e4hent\u00e4\u00e4 eettisen stressin kokemista. \n\n\nAsiasanat: ty\u00f6hyvinvointi, eettinen kuormittuneisuus, eettinen stressi, eettiset dilemmat, varhaiskasvatus, ty\u00f6ss\u00e4jaksaminen\n\nKeywords: occupational well-being, ethical strain, ethics stress, ethical dilemmas, early childhood education, coping with workload", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna V\u00e4\u00e4r\u00e4sm\u00e4ki (jsaari) on 2014-05-07 12:34:23.661553. Form: Kandin tutkielma -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-07T12:34:24Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201405071632.pdf: 977261 bytes, checksum: bb06b90962cd4540863b2385a3cb5ac9 (MD5)\nlicense.html: 5483 bytes, checksum: f90fa95623cbc751c39752d363c8a3a3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-07T12:34:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201405071632.pdf: 977261 bytes, checksum: bb06b90962cd4540863b2385a3cb5ac9 (MD5)\nlicense.html: 5483 bytes, checksum: f90fa95623cbc751c39752d363c8a3a3 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eettinen kuormittuneisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eettinen stressi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eettiset dilemmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ss\u00e4jaksaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6ss\u00e4jaksaminen ja eettinen stressi varhaiskasvatusty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405071632", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-07T12:34:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43329
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:30Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2efa8031-e203-4377-8053-8fe6531c589f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405071632.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vääräsmäki, Johanna Säyrylä, Suvi Työssäjaksaminen ja eettinen stressi varhaiskasvatustyössä työhyvinvointi eettinen kuormittuneisuus eettinen stressi eettiset dilemmat varhaiskasvatus työssäjaksaminen Varhaiskasvatus
title Työssäjaksaminen ja eettinen stressi varhaiskasvatustyössä
title_full Työssäjaksaminen ja eettinen stressi varhaiskasvatustyössä
title_fullStr Työssäjaksaminen ja eettinen stressi varhaiskasvatustyössä Työssäjaksaminen ja eettinen stressi varhaiskasvatustyössä
title_full_unstemmed Työssäjaksaminen ja eettinen stressi varhaiskasvatustyössä Työssäjaksaminen ja eettinen stressi varhaiskasvatustyössä
title_short Työssäjaksaminen ja eettinen stressi varhaiskasvatustyössä
title_sort työssäjaksaminen ja eettinen stressi varhaiskasvatustyössä
title_txtP Työssäjaksaminen ja eettinen stressi varhaiskasvatustyössä
topic työhyvinvointi eettinen kuormittuneisuus eettinen stressi eettiset dilemmat varhaiskasvatus työssäjaksaminen Varhaiskasvatus
topic_facet Varhaiskasvatus eettinen kuormittuneisuus eettinen stressi eettiset dilemmat työhyvinvointi työssäjaksaminen varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43329 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405071632
work_keys_str_mv AT vääräsmäkijohanna työssäjaksaminenjaeettinenstressivarhaiskasvatustyössä