Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus päiväkodin vapaan leikin tarkastelu

Lapsen osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Huomion ulkopuolelle ovat kuitenkin jääneet erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän sosiaalinen osallisuutensa. Tästä syystä aihetta on tärkeää tutkia ja tarkentaa tutkimuksen fokus sosiaaliseen osallisuuteen, sillä ei tiedetä tarkemmin, mi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Hautaniemi, Katja, Virtanen, Minnamari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43323
_version_ 1828193117174497280
author Hautaniemi, Katja Virtanen, Minnamari
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hautaniemi, Katja Virtanen, Minnamari Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hautaniemi, Katja Virtanen, Minnamari Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hautaniemi, Katja
datasource_str_mv jyx
description Lapsen osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Huomion ulkopuolelle ovat kuitenkin jääneet erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän sosiaalinen osallisuutensa. Tästä syystä aihetta on tärkeää tutkia ja tarkentaa tutkimuksen fokus sosiaaliseen osallisuuteen, sillä ei tiedetä tarkemmin, miten sosiaalinen osallisuus erityistä tukea tarvitsevien lasten kohdalla rakentuu. Tutkimuksen tarkoituksena oli syventää tietämystä siitä, miten erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus toteutuu päiväkodin vapaan leikin tilanteissa. Alaongelmilla pyrittiin selvittämään tarkemmin, millaisena leikki ilmenee lapsella, jolla on erityisen tuen tarvetta sekä millaisia vertaissuhteet ovat tällaisella lapsella. Tutkimuksen toisena tarkastelun kohteena oli varhaiskasvattajien toiminta. Tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä varhaiskasvatustiimillä on erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalisesta osallisuudesta sekä miten varhaiskasvattajat tukevat erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalista osallisuutta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin ha-vainnoimalla kolmea 4–5-vuotiasta erityistä tukea tarvitsevaa lasta päiväkodin arjessa sekä toteuttamalla parihaastattelut heidän varhaiskasvattajilleen. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulosten mukaan erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalista osallisuutta edistivät ja estivät monet eri tekijät. Sosiaalisen osallisuuden toteutumiseen vaikuttavat tekijät olivat yhteisöllisiä ja yksilöllisiä. Kasvattajayhteisö, vertaisryhmä ja lapsen yksilölliset piirteet määrittelivät erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalista osallisuutta: miten lapsi pääsi osaksi vertaisryhmää ja yhteisiä leikkejä. Tulokset osoittivat, että erityistä tukea tarvitsevalla lapsella oli haasteita yhteisissä leikeissä ja vertaissuhteissa toimimisessa. Nämä lapset leikkivät paljon rinnakkaisleikkiä ja yhteisleikit tarvitsivat onnistuakseen joko kasvattajan tai taitavamman vertaisen tukea ja ohjausta. Kasvattajan rooli erityistä tukea tarvitsevan lasten leikeissä oli tutkimuksemme mukaan kuitenkin ennen kaikkea havainnoija, ei aktiivinen leikkiin osallistuja. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että varhaiskasvatuksessa tulee kiinnittää huomiota useisiin, toisistaan riippuvaisiin, tekijöihin, kun halutaan mahdollistaa erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus. Kasvattajilla ja vertaisilla sekä heidän tarjoamallaan tuella näyttää olevan suuri vaikutus siihen, miten erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus toteutuu. Tutkimus osoittaa, että erityistä tukea tarvitsevalla lapsella on haasteita sosiaalisessa osallisuudessa, mikä asettaa tarpeen varhaiskasvatuksen sosiaalisen ja fyysisen toimintaympäristön kehittämiselle.
first_indexed 2023-03-22T10:00:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautaniemi, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Virtanen, Minnamari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-06T12:10:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-06T12:10:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1434480", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43323", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lapsen osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Huomion ulkopuolelle ovat kuitenkin j\u00e4\u00e4neet erityist\u00e4 tukea tarvitsevat lapset ja heid\u00e4n sosiaalinen osallisuutensa. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 aihetta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia ja tarkentaa tutkimuksen fokus sosiaaliseen osallisuuteen, sill\u00e4 ei tiedet\u00e4 tarkemmin, miten sosiaalinen osallisuus erityist\u00e4 tukea tarvitsevien lasten kohdalla rakentuu. Tutkimuksen tarkoituksena oli syvent\u00e4\u00e4 tiet\u00e4myst\u00e4 siit\u00e4, miten erityist\u00e4 tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus toteutuu p\u00e4iv\u00e4kodin vapaan leikin tilanteissa. Alaongelmilla pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n tarkemmin, millaisena leikki ilmenee lapsella, jolla on erityisen tuen tarvetta sek\u00e4 millaisia vertaissuhteet ovat t\u00e4llaisella lapsella. Tutkimuksen toisena tarkastelun kohteena oli varhaiskasvattajien toiminta. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 varhaiskasvatustiimill\u00e4 on erityist\u00e4 tukea tarvitsevan lapsen sosiaalisesta osallisuudesta sek\u00e4 miten varhaiskasvattajat tukevat erityist\u00e4 tukea tarvitsevan lapsen sosiaalista osallisuutta.\r\n\r\nTutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin ha-vainnoimalla kolmea 4\u20135-vuotiasta erityist\u00e4 tukea tarvitsevaa lasta p\u00e4iv\u00e4kodin arjessa \r\nsek\u00e4 toteuttamalla parihaastattelut heid\u00e4n varhaiskasvattajilleen. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\r\n \r\nTulosten mukaan erityist\u00e4 tukea tarvitsevan lapsen sosiaalista osallisuutta edistiv\u00e4t ja estiv\u00e4t monet eri tekij\u00e4t. Sosiaalisen osallisuuden toteutumiseen vaikuttavat tekij\u00e4t olivat yhteis\u00f6llisi\u00e4 ja yksil\u00f6llisi\u00e4. Kasvattajayhteis\u00f6, vertaisryhm\u00e4 ja lapsen yksil\u00f6lliset piirteet m\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t erityist\u00e4 tukea tarvitsevan lapsen sosiaalista osallisuutta: miten lapsi p\u00e4\u00e4si osaksi vertaisryhm\u00e4\u00e4 ja yhteisi\u00e4 leikkej\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 erityist\u00e4 tukea tarvitsevalla lapsella oli haasteita yhteisiss\u00e4 leikeiss\u00e4 ja vertaissuhteissa toimimisessa. N\u00e4m\u00e4 lapset leikkiv\u00e4t paljon rinnakkaisleikki\u00e4 ja yhteisleikit tarvitsivat onnistuakseen joko kasvattajan tai taitavamman vertaisen tukea ja ohjausta. Kasvattajan rooli erityist\u00e4 tukea tarvitsevan lasten leikeiss\u00e4 oli tutkimuksemme mukaan kuitenkin ennen kaikkea havainnoija, ei aktiivinen leikkiin osallistuja.\r\n\r\nTutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 varhaiskasvatuksessa tulee kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota useisiin, toisistaan riippuvaisiin, tekij\u00f6ihin, kun halutaan mahdollistaa erityist\u00e4 tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus. Kasvattajilla ja vertaisilla sek\u00e4 heid\u00e4n tarjoamallaan tuella n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan suuri vaikutus siihen, miten erityist\u00e4 tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus toteutuu. Tutkimus osoittaa, ett\u00e4 erityist\u00e4 tukea tarvitsevalla lapsella on haasteita sosiaalisessa osallisuudessa, mik\u00e4 asettaa tarpeen varhaiskasvatuksen sosiaalisen ja fyysisen toimintaymp\u00e4rist\u00f6n kehitt\u00e4miselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Katja Hautaniemi (kasoniem) on 2014-05-06 12:09:59.400906. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-06T12:10:00Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405061626.pdf: 898715 bytes, checksum: 1d23464a7bba2268c06f461163420488 (MD5)\r\nlicense.html: 5515 bytes, checksum: 7315e55a5faeccec4af898dfef917bb3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-06T12:10:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405061626.pdf: 898715 bytes, checksum: 1d23464a7bba2268c06f461163420488 (MD5)\r\nlicense.html: 5515 bytes, checksum: 7315e55a5faeccec4af898dfef917bb3 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (124 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "leikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaissuhteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityist\u00e4 tukea tarvitseva lapsi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvattaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityist\u00e4 tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : p\u00e4iv\u00e4kodin vapaan leikin tarkastelu", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405061626", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-06T12:10:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43323
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:28Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d7afd33a-d9ce-4334-b9c8-8c5fd315aff6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405061626.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hautaniemi, Katja Virtanen, Minnamari Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu sosiaalinen osallisuus leikki vertaissuhteet erityistä tukea tarvitseva lapsi varhaiskasvattaja Erityispedagogiikka Varhaiskasvatus Special Education Early Childhood Education 101 104 osallisuus lapset varhaiskasvatus päiväkodit
title Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu
title_full Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu
title_fullStr Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu
title_full_unstemmed Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu
title_short Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus
title_sort erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus päiväkodin vapaan leikin tarkastelu
title_sub päiväkodin vapaan leikin tarkastelu
title_txtP Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu
topic sosiaalinen osallisuus leikki vertaissuhteet erityistä tukea tarvitseva lapsi varhaiskasvattaja Erityispedagogiikka Varhaiskasvatus Special Education Early Childhood Education 101 104 osallisuus lapset varhaiskasvatus päiväkodit
topic_facet 101 104 Early Childhood Education Erityispedagogiikka Special Education Varhaiskasvatus erityistä tukea tarvitseva lapsi lapset leikki osallisuus päiväkodit sosiaalinen osallisuus varhaiskasvattaja varhaiskasvatus vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43323 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405061626
work_keys_str_mv AT hautaniemikatja erityistätukeatarvitsevanlapsensosiaalinenosallisuuspäiväkodinvapaanleikintarkas