Vocabulary learning strategies employed by Finnish high school EFL students

Tämän Pro gradu-tutkielman ensisijainen tarve oli lisätä opettajien ja oppilaiden tietoisuutta sanaston oppimisstrategioiden hyödyistä. Lisäksi koin, että tutkielmani toisi lisää tietoa suomalaisten lukiolaisten strategioiden käyttötottumuksista. Tutkielman toissijainen tarkoitus oli tuottaa lisää t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kovanen, Mariaana
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43319
_version_ 1828193117173448704
author Kovanen, Mariaana
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kovanen, Mariaana Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kovanen, Mariaana Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kovanen, Mariaana
datasource_str_mv jyx
description Tämän Pro gradu-tutkielman ensisijainen tarve oli lisätä opettajien ja oppilaiden tietoisuutta sanaston oppimisstrategioiden hyödyistä. Lisäksi koin, että tutkielmani toisi lisää tietoa suomalaisten lukiolaisten strategioiden käyttötottumuksista. Tutkielman toissijainen tarkoitus oli tuottaa lisää tutkimustietoa aikaisempien sanaston oppimisstrategiakyselyiden rinnalle, sillä tämänkaltaisia tutkimuksia on tehty melko vähän. Useimmissa aikaisemmissa kyselytutkimuksissa ei ole niin ikään tarkemmin tutkittu sukupuolen aikaansaamia vaikutuksia sanaston oppimisstrategioiden valintaan ja käyttöön. Tämän tutkielman tarkoituksena oli kuvata ja kartoittaa suomalaisten lukiolaisten englannin kielen sanaston oppimisstrategioita. Yhdeksänkymmentäseitsemän suomalaista englantia vieraana kielenä opiskelevaa lukiolaista vastasi kyselyyn, jossa selvitettiin kuinka usein he käyttivät ja kuinka hyödyllisinä he pitivät heille esitettyjä kolmeakymmentä sanaston oppimisstrategiaa. Opiskelijoiden vastaukset analysoitiin kvantitatiivisesti. Tutkimuskysymyksiä oli neljä: 1) mitä sanaston oppimisstrategioita suomalaiset englantia vieraana kielenä opiskelevat lukiolaiset käyttävät, 2) mitkä strategiat ovat heidän mielestään hyödyllisiä, 3) käyttävätkö opiskelijat hyödylliseksi ilmoittamiaan strategioita todellisuudessa ja 4) miten sukupuoli vaikuttaa sanaston oppimisstrategioiden käyttöön. Kysymykset pyrkivät tarkastelemaan sanaston oppimisstrategioita oppimisen työkaluna monelta kantilta. Kaksi ensimmäistä pääkysymystä pyrkivät kartoittamaan ja kuvaamaan vallitsevaa tilannetta. Kaksi viimeistä kysymystä pyrkivät syventymään siihen, miten opiskelijoiden omat asenteet, toimet ja taustatekijät (sukupuoli) vaikuttavat strategioiden käyttöön. Suomalaisten lukio-opiskelijoiden vastaukset sanastonoppimisstrategiakyselyyn osoittivat, että he pyrkivät yleisesti välttämään syvällisiä oppimisstrategioita (assosiaatio, mielikuvat) ja suosimaan pinnallisia strategioita (sanalistat, toistaminen). Kuitenkaan opiskelijat eivät välttämättä nähneet suosimiaan strategioita kaikkein hyödyllisimpinä, vaan olisivat mielestään hyötyneet enemmän strategioista, joita he eivät usein käyttäneet (syvälliset). Oppilaat tuntuivat myös yleisesti arvostavan perinteisiä strategioita innovatiivisempien sijaan; he pitäytyivät mieluummin tutuissa vanhoissa kuin kokeilivat uusia. Sukupuolten väliset erot jäivät tässä tutkielmassa pieniksi vaikka analyysissä havaittiin muutamia tilastollisesti merkittäviä eroavaisuuksia mm. käytetyimmissä strategioissa, hyödyllisimpinä ja vähiten hyödyllisinä pidetyissä strategioissa. Naisten havaittiin suhtautuvan hieman positiivisemmin ja avoimemmin sanaston oppimisstrategioiden käyttöön ja niiden hyödyllisyyteen. Molempien sukupuolten yleinen tietoisuus sanaston oppimisstrategioista oli yhtä heikko. Tutkimuksessa selvisi että suomalaiset lukiolaiset, sekä miehet ja naiset, tarvitsevat kieltenopettajilta ohjausta ja kannustusta sanaston oppimisstrategioiden käytössä ja kokeilussa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kovanen, Mariaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-06T10:28:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-06T10:28:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1430040", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43319", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n Pro gradu-tutkielman ensisijainen tarve oli lis\u00e4t\u00e4 opettajien ja oppilaiden tietoisuutta sanaston oppimisstrategioiden hy\u00f6dyist\u00e4. Lis\u00e4ksi koin, ett\u00e4 tutkielmani toisi lis\u00e4\u00e4 tietoa suomalaisten lukiolaisten strategioiden k\u00e4ytt\u00f6tottumuksista. Tutkielman toissijainen tarkoitus oli tuottaa lis\u00e4\u00e4 tutkimustietoa aikaisempien sanaston oppimisstrategiakyselyiden rinnalle, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4nkaltaisia tutkimuksia on tehty melko v\u00e4h\u00e4n. Useimmissa aikaisemmissa kyselytutkimuksissa ei ole niin ik\u00e4\u00e4n tarkemmin tutkittu sukupuolen aikaansaamia vaikutuksia sanaston oppimisstrategioiden valintaan ja k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli kuvata ja kartoittaa suomalaisten lukiolaisten englannin kielen sanaston oppimisstrategioita. Yhdeks\u00e4nkymment\u00e4seitsem\u00e4n suomalaista englantia vieraana kielen\u00e4 opiskelevaa lukiolaista vastasi kyselyyn, jossa selvitettiin kuinka usein he k\u00e4yttiv\u00e4t ja kuinka hy\u00f6dyllisin\u00e4 he pitiv\u00e4t heille esitettyj\u00e4 kolmeakymment\u00e4 sanaston oppimisstrategiaa. Opiskelijoiden vastaukset analysoitiin kvantitatiivisesti.\r\n\r\nTutkimuskysymyksi\u00e4 oli nelj\u00e4: 1) mit\u00e4 sanaston oppimisstrategioita suomalaiset englantia vieraana kielen\u00e4 opiskelevat lukiolaiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t, 2) mitk\u00e4 strategiat ovat heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n hy\u00f6dyllisi\u00e4, 3) k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 opiskelijat hy\u00f6dylliseksi ilmoittamiaan strategioita todellisuudessa ja 4) miten sukupuoli vaikuttaa sanaston oppimisstrategioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. \r\nKysymykset pyrkiv\u00e4t tarkastelemaan sanaston oppimisstrategioita oppimisen ty\u00f6kaluna monelta kantilta. Kaksi ensimm\u00e4ist\u00e4 p\u00e4\u00e4kysymyst\u00e4 pyrkiv\u00e4t kartoittamaan ja kuvaamaan vallitsevaa tilannetta. Kaksi viimeist\u00e4 kysymyst\u00e4 pyrkiv\u00e4t syventym\u00e4\u00e4n siihen, miten opiskelijoiden omat asenteet, toimet ja taustatekij\u00e4t (sukupuoli) vaikuttavat strategioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.\r\n\r\nSuomalaisten lukio-opiskelijoiden vastaukset sanastonoppimisstrategiakyselyyn osoittivat, ett\u00e4 he pyrkiv\u00e4t yleisesti v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4\u00e4n syv\u00e4llisi\u00e4 oppimisstrategioita (assosiaatio, mielikuvat) ja suosimaan pinnallisia strategioita (sanalistat, toistaminen). Kuitenkaan opiskelijat eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 n\u00e4hneet suosimiaan strategioita kaikkein hy\u00f6dyllisimpin\u00e4, vaan olisivat mielest\u00e4\u00e4n hy\u00f6tyneet enemm\u00e4n strategioista, joita he eiv\u00e4t usein k\u00e4ytt\u00e4neet (syv\u00e4lliset). Oppilaat tuntuivat my\u00f6s yleisesti arvostavan perinteisi\u00e4 strategioita innovatiivisempien sijaan; he pit\u00e4ytyiv\u00e4t mieluummin tutuissa vanhoissa kuin kokeilivat uusia. \r\n\r\nSukupuolten v\u00e4liset erot j\u00e4iv\u00e4t t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa pieniksi vaikka analyysiss\u00e4 havaittiin muutamia tilastollisesti merkitt\u00e4vi\u00e4 eroavaisuuksia mm. k\u00e4ytetyimmiss\u00e4 strategioissa, hy\u00f6dyllisimpin\u00e4 ja v\u00e4hiten hy\u00f6dyllisin\u00e4 pidetyiss\u00e4 strategioissa. Naisten havaittiin suhtautuvan hieman positiivisemmin ja avoimemmin sanaston oppimisstrategioiden\r\nk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja niiden hy\u00f6dyllisyyteen. Molempien sukupuolten yleinen tietoisuus sanaston oppimisstrategioista oli yht\u00e4 heikko. \r\n\r\nTutkimuksessa selvisi ett\u00e4 suomalaiset lukiolaiset, sek\u00e4 miehet ja naiset, tarvitsevat kieltenopettajilta ohjausta ja kannustusta sanaston oppimisstrategioiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ja kokeilussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jasmin Kovanen (majapiet) on 2014-05-06 10:28:24.451701. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-06T10:28:25Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405061622.pdf: 1047006 bytes, checksum: 85f11924bd16daeff6b3b82571c1d11d (MD5)\r\nlicense.html: 4912 bytes, checksum: 450ce099a16ced5d1ac44882ec080f2d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-06T10:28:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405061622.pdf: 1047006 bytes, checksum: 85f11924bd16daeff6b3b82571c1d11d (MD5)\r\nlicense.html: 4912 bytes, checksum: 450ce099a16ced5d1ac44882ec080f2d (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Vocabulary learning strategies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "questionnaire", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gender", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Finnish high schools", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vocabulary learning strategies employed by Finnish high school EFL students", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405061622", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-06T10:28:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanastot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Suomi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43319
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:55Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/11bd725c-737a-4a97-b212-dd80bf1cb2e5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405061622.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kovanen, Mariaana Vocabulary learning strategies employed by Finnish high school EFL students Vocabulary learning strategies EFL questionnaire gender Finnish high schools Englannin kieli English 301 oppimistyylit sanastot englannin kieli lukio lukiolaiset sukupuoli kielen oppiminen Suomi
title Vocabulary learning strategies employed by Finnish high school EFL students
title_full Vocabulary learning strategies employed by Finnish high school EFL students
title_fullStr Vocabulary learning strategies employed by Finnish high school EFL students Vocabulary learning strategies employed by Finnish high school EFL students
title_full_unstemmed Vocabulary learning strategies employed by Finnish high school EFL students Vocabulary learning strategies employed by Finnish high school EFL students
title_short Vocabulary learning strategies employed by Finnish high school EFL students
title_sort vocabulary learning strategies employed by finnish high school efl students
title_txtP Vocabulary learning strategies employed by Finnish high school EFL students
topic Vocabulary learning strategies EFL questionnaire gender Finnish high schools Englannin kieli English 301 oppimistyylit sanastot englannin kieli lukio lukiolaiset sukupuoli kielen oppiminen Suomi
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English Finnish high schools Suomi Vocabulary learning strategies englannin kieli gender kielen oppiminen lukio lukiolaiset oppimistyylit questionnaire sanastot sukupuoli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43319 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405061622
work_keys_str_mv AT kovanenmariaana vocabularylearningstrategiesemployedbyfinnishhighschooleflstudents