Svensk- och tysklärares åsikter om språkundervisning för elever med finska som andraspråk

Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää ruotsin- ja saksanopettajien käsityksiä sellaisten maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta, joiden äidinkieli ei ole suomi. Tarkat tutkimuskysymykset olivat, millaisia kokemuksia ruotsin- ja saksanopettajilla on S2-oppilaista ja heidän opettamisestaan, miten op...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tammela, Johan
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43310
_version_ 1826225741277167616
author Tammela, Johan
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tammela, Johan Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tammela, Johan Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tammela, Johan
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää ruotsin- ja saksanopettajien käsityksiä sellaisten maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta, joiden äidinkieli ei ole suomi. Tarkat tutkimuskysymykset olivat, millaisia kokemuksia ruotsin- ja saksanopettajilla on S2-oppilaista ja heidän opettamisestaan, miten opettajat ottavat huomioon tällaiset oppilaat kielenopetuksen eri osa-alueilla, miten opettajien mielestä S2-oppilaat voisi ylipäänsä huomioida ruotsin- ja saksanopetuksessa sekä miten opettajat hyödyntävät S2-oppilaiden kielitaitoa ja kulttuurikokemusta opetuksessaan. Tutkimukseni oli pääosin määrällinen, mutta myös laadullisia tutkimusmenetelmiä käytettiin jonkin verran. Opettajat täyttivät kyselylomakkeen, jossa oli omat osionsa ruotsin- ja saksanopettajille – eli ne opettajat, jotka opettivat sekä ruotsia että saksaa, vastasivat lomakkeen molempiin osioihin. Täten yhteensä 64 ruotsinopettajaa sekä 38 saksanopettajaa vastasi kyselyyn. Kyselylomakkeiden vastaukset analysoitiin kuvailevaa analyysia käyttäen, jossa tärkeintä oli selvittää vastausten jakautuminen. Lisäksi laskettiin keskiarvot ruotsin- ja saksanopettajien vastauksille niihin kysymyksiin, joissa käytettiin Likert-asteikkoa (1–5). Täten pystyttiin tekemään myös vertailua ruotsin- ja saksanopettajien vastausten välillä. Opettajien antamista vastauksista selvisi mm., että ruotsin- ja saksanopettajilla on yleensä vähintään neutraaleja kokemuksia S2-oppilaiden opettamisesta, monilla jopa positiivisia tai hyvin positiivisia. Saksanopettajien kokemukset olivat keskimäärin positiivisempia kuin ruotsinopettajien. Opettajat eivät keskimäärin kuitenkaan erityisellä tavalla huomioi S2-oppilaita opetuksessaan kuin korkeintaan silloin tällöin, eivätkä myöskään usein hyödynnä S2-oppilaiden kieli- ja kulttuurikokemuksia. Sekä ruotsin- että saksanopettajien mukaan S2-oppilaat voisi tarpeen tullen huomioida opetuksessa mm. ohjeistamalla oppilasta vertaamaan kohdekieltä omaan äidinkieleensä, antamalla tarpeen mukaan lisätukea sekä käyttämällä erilaisia opetusmetodeja, mm. kuvia opetuksessa. S2-oppilaiden kieli- ja kulttuurituntemusta voisi opettajien mielestä hyödyntää opetuksessa mm. silloin, kun tehdään vertailua kielten ja kulttuurien välillä.
first_indexed 2024-09-11T08:53:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tammela, Johan", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-02T15:35:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-02T15:35:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1364431", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43310", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 ruotsin- ja saksanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4\nsellaisten maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta, joiden \u00e4idinkieli ei ole suomi.\nTarkat tutkimuskysymykset olivat, millaisia kokemuksia ruotsin- ja saksanopettajilla\non S2-oppilaista ja heid\u00e4n opettamisestaan, miten opettajat ottavat huomioon t\u00e4llaiset\noppilaat kielenopetuksen eri osa-alueilla, miten opettajien mielest\u00e4 S2-oppilaat voisi\nylip\u00e4\u00e4ns\u00e4 huomioida ruotsin- ja saksanopetuksessa sek\u00e4 miten opettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t\nS2-oppilaiden kielitaitoa ja kulttuurikokemusta opetuksessaan.\n\nTutkimukseni oli p\u00e4\u00e4osin m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen, mutta my\u00f6s laadullisia tutkimusmenetelmi\u00e4\nk\u00e4ytettiin jonkin verran. Opettajat t\u00e4yttiv\u00e4t kyselylomakkeen, jossa oli omat osionsa\nruotsin- ja saksanopettajille \u2013 eli ne opettajat, jotka opettivat sek\u00e4 ruotsia ett\u00e4 saksaa,\nvastasivat lomakkeen molempiin osioihin. T\u00e4ten yhteens\u00e4 64 ruotsinopettajaa sek\u00e4 38\nsaksanopettajaa vastasi kyselyyn. Kyselylomakkeiden vastaukset analysoitiin\nkuvailevaa analyysia k\u00e4ytt\u00e4en, jossa t\u00e4rkeint\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 vastausten jakautuminen.\nLis\u00e4ksi laskettiin keskiarvot ruotsin- ja saksanopettajien vastauksille niihin\nkysymyksiin, joissa k\u00e4ytettiin Likert-asteikkoa (1\u20135). T\u00e4ten pystyttiin tekem\u00e4\u00e4n my\u00f6s\nvertailua ruotsin- ja saksanopettajien vastausten v\u00e4lill\u00e4.\n\nOpettajien antamista vastauksista selvisi mm., ett\u00e4 ruotsin- ja saksanopettajilla on\nyleens\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4n neutraaleja kokemuksia S2-oppilaiden opettamisesta, monilla jopa\npositiivisia tai hyvin positiivisia. Saksanopettajien kokemukset olivat keskim\u00e4\u00e4rin\npositiivisempia kuin ruotsinopettajien. Opettajat eiv\u00e4t keskim\u00e4\u00e4rin kuitenkaan\nerityisell\u00e4 tavalla huomioi S2-oppilaita opetuksessaan kuin korkeintaan silloin t\u00e4ll\u00f6in,\neiv\u00e4tk\u00e4 my\u00f6sk\u00e4\u00e4n usein hy\u00f6dynn\u00e4 S2-oppilaiden kieli- ja kulttuurikokemuksia.\n\nSek\u00e4 ruotsin- ett\u00e4 saksanopettajien mukaan S2-oppilaat voisi tarpeen tullen huomioida\nopetuksessa mm. ohjeistamalla oppilasta vertaamaan kohdekielt\u00e4 omaan\n\u00e4idinkieleens\u00e4, antamalla tarpeen mukaan lis\u00e4tukea sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 erilaisia\nopetusmetodeja, mm. kuvia opetuksessa. S2-oppilaiden kieli- ja kulttuurituntemusta\nvoisi opettajien mielest\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opetuksessa mm. silloin, kun tehd\u00e4\u00e4n vertailua\nkielten ja kulttuurien v\u00e4lill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johan Tammela (jomitamm) on 2014-05-02 15:35:25.465969. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-02T15:35:26Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201405021612.pdf: 1171367 bytes, checksum: 9e3cfd0d2217ac6526c9c8dffcad2380 (MD5)\nlicense.html: 4929 bytes, checksum: 2a807a2304fd341fd94b46c087635cb2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-02T15:35:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201405021612.pdf: 1171367 bytes, checksum: 9e3cfd0d2217ac6526c9c8dffcad2380 (MD5)\nlicense.html: 4929 bytes, checksum: 2a807a2304fd341fd94b46c087635cb2 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "invandrare", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kl\u00e4rare", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "undervisningsmetoder", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svensk- och tyskl\u00e4rares \u00e5sikter om spr\u00e5kundervisning f\u00f6r elever med finska som andraspr\u00e5k", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405021612", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-02T15:35:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43310
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9c9413a5-4e89-4408-8b3b-17480517cf61\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405021612.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tammela, Johan Svensk- och tysklärares åsikter om språkundervisning för elever med finska som andraspråk invandrare språklärare språkundervisning undervisningsmetoder Saksan kieli ja kulttuuri Ruotsin kieli German Language and Culture Swedish 308 306 kieltenopettajat maahanmuuttajat kielet opetus ruotsin kieli saksan kieli opetusmenetelmät
title Svensk- och tysklärares åsikter om språkundervisning för elever med finska som andraspråk
title_full Svensk- och tysklärares åsikter om språkundervisning för elever med finska som andraspråk
title_fullStr Svensk- och tysklärares åsikter om språkundervisning för elever med finska som andraspråk Svensk- och tysklärares åsikter om språkundervisning för elever med finska som andraspråk
title_full_unstemmed Svensk- och tysklärares åsikter om språkundervisning för elever med finska som andraspråk Svensk- och tysklärares åsikter om språkundervisning för elever med finska som andraspråk
title_short Svensk- och tysklärares åsikter om språkundervisning för elever med finska som andraspråk
title_sort svensk och tysklärares åsikter om språkundervisning för elever med finska som andraspråk
title_txtP Svensk- och tysklärares åsikter om språkundervisning för elever med finska som andraspråk
topic invandrare språklärare språkundervisning undervisningsmetoder Saksan kieli ja kulttuuri Ruotsin kieli German Language and Culture Swedish 308 306 kieltenopettajat maahanmuuttajat kielet opetus ruotsin kieli saksan kieli opetusmenetelmät
topic_facet 306 308 German Language and Culture Ruotsin kieli Saksan kieli ja kulttuuri Swedish invandrare kielet kieltenopettajat maahanmuuttajat opetus opetusmenetelmät ruotsin kieli saksan kieli språklärare språkundervisning undervisningsmetoder
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43310 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405021612
work_keys_str_mv AT tammelajohan svenskochtyskläraresåsikteromspråkundervisningförelevermedfinskasomandraspråk