Svensk- och tysklärares åsikter om språkundervisning för elever med finska som andraspråk

Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää ruotsin- ja saksanopettajien käsityksiä sellaisten maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta, joiden äidinkieli ei ole suomi. Tarkat tutkimuskysymykset olivat, millaisia kokemuksia ruotsin- ja saksanopettajilla on S2-oppilaista ja heidän opettamisestaan, miten op...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tammela, Johan
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43310
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää ruotsin- ja saksanopettajien käsityksiä sellaisten maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta, joiden äidinkieli ei ole suomi. Tarkat tutkimuskysymykset olivat, millaisia kokemuksia ruotsin- ja saksanopettajilla on S2-oppilaista ja heidän opettamisestaan, miten opettajat ottavat huomioon tällaiset oppilaat kielenopetuksen eri osa-alueilla, miten opettajien mielestä S2-oppilaat voisi ylipäänsä huomioida ruotsin- ja saksanopetuksessa sekä miten opettajat hyödyntävät S2-oppilaiden kielitaitoa ja kulttuurikokemusta opetuksessaan. Tutkimukseni oli pääosin määrällinen, mutta myös laadullisia tutkimusmenetelmiä käytettiin jonkin verran. Opettajat täyttivät kyselylomakkeen, jossa oli omat osionsa ruotsin- ja saksanopettajille – eli ne opettajat, jotka opettivat sekä ruotsia että saksaa, vastasivat lomakkeen molempiin osioihin. Täten yhteensä 64 ruotsinopettajaa sekä 38 saksanopettajaa vastasi kyselyyn. Kyselylomakkeiden vastaukset analysoitiin kuvailevaa analyysia käyttäen, jossa tärkeintä oli selvittää vastausten jakautuminen. Lisäksi laskettiin keskiarvot ruotsin- ja saksanopettajien vastauksille niihin kysymyksiin, joissa käytettiin Likert-asteikkoa (1–5). Täten pystyttiin tekemään myös vertailua ruotsin- ja saksanopettajien vastausten välillä. Opettajien antamista vastauksista selvisi mm., että ruotsin- ja saksanopettajilla on yleensä vähintään neutraaleja kokemuksia S2-oppilaiden opettamisesta, monilla jopa positiivisia tai hyvin positiivisia. Saksanopettajien kokemukset olivat keskimäärin positiivisempia kuin ruotsinopettajien. Opettajat eivät keskimäärin kuitenkaan erityisellä tavalla huomioi S2-oppilaita opetuksessaan kuin korkeintaan silloin tällöin, eivätkä myöskään usein hyödynnä S2-oppilaiden kieli- ja kulttuurikokemuksia. Sekä ruotsin- että saksanopettajien mukaan S2-oppilaat voisi tarpeen tullen huomioida opetuksessa mm. ohjeistamalla oppilasta vertaamaan kohdekieltä omaan äidinkieleensä, antamalla tarpeen mukaan lisätukea sekä käyttämällä erilaisia opetusmetodeja, mm. kuvia opetuksessa. S2-oppilaiden kieli- ja kulttuurituntemusta voisi opettajien mielestä hyödyntää opetuksessa mm. silloin, kun tehdään vertailua kielten ja kulttuurien välillä.