Avaimet toimivaan musiikintuntiin yläkoulun musiikinopettajan toimintamallit häiriökäytöstilanteissa ja niiden ennaltaehkäisyssä

Nykypäivän opettajalta vaaditaan paljon. Monet opettajat kokevat itsensä riittämättömiksi luokan edessä ja usein opettaja kokee työnsä äärimmäisen stressaavaksi. Syitä tähän on monia, mutta suurimpia syitä opettajan työn raskauteen ovat mm. erilaiset käytöshäiriöt ja yleinen hä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sorvisto, Hannariina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43297
_version_ 1826225765282217984
author Sorvisto, Hannariina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sorvisto, Hannariina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sorvisto, Hannariina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sorvisto, Hannariina
datasource_str_mv jyx
description Nykypäivän opettajalta vaaditaan paljon. Monet opettajat kokevat itsensä riittämättömiksi luokan edessä ja usein opettaja kokee työnsä äärimmäisen stressaavaksi. Syitä tähän on monia, mutta suurimpia syitä opettajan työn raskauteen ovat mm. erilaiset käytöshäiriöt ja yleinen häiriökäyttäytyminen, jotka ovat lisääntyneet huomattavasti vuosikymmenten aikana. Huono käytös voi johtua monista eri asioista. Huono käytös voi olla psyykkistä tai sosiaalista, tai vastaavasti taustalla voi olla käytöshäiriö tai joku muu syy esim. yleinen hälinä luokassa. Häiriökäytös on suoraan yhteydessä kouluviihtyvyyteen niin oppilaiden kuin opettajankin kannalta ja sen takia häiriöiden ehkäisy ja toimintatavat erilaisissa konfliktitilanteissa ovat hyvin tärkeitä. Varsinkin musiikintunneilla häiriökäyttäytyminen korostuu, koska oppimistilanne poikkeaa tavallisesta luokkaopetuksesta. Musiikin tunnit ovat tämän takia hyvin haastavia vaikeiden oppilaiden kanssa, mutta toisaalta oikeat toimintatavat voivat myös vähentää häiriökäyttäytymistä ja tehdä musiikintunnit antoisiksi ja mieluisiksi kokemuksiksi oppilaille. Tässä maisterintutkielmassa tutkin yläkoulun musiikinopettajien toimintatapoja häiriökäyttäytymistilanteissa ja heidän keinojaan niiden ennaltaehkäisyksi. Teoriaosuudessa tarkastellaan häiriökäyttäytymisen käsitettä, sen eri muotoja, häiriökäyttäytymisen syitä ja toimintatapoja häiriökäytöstilanteissa ja niiden ennaltaehkäisyssä. Esittelen lyhyesti myös nuoruusiän psyykkistä kehitystä, koska se liittyy läheisesti myös häiriökäyttäytymiseen ja nuoren käyttäytymisen ymmärtämiseen. Oikeiden toimintamallien löytämiseksi opettajan on hyvä tietää häiriökäyttäytymisen muodoista ja siitä, mistä huono käytös johtuu ja mitkä ovat häiriöiden oireet. Tutkimukseni on laadullinen kyselytutkimus joka toteutettiin internet-kyselylomakkeella. Vastaajia oli 55 yläkoulun musiikinopettajaa. Tärkeimmiksi teemoiksi häiriökäyttäytymisen ennaltaehkäisyssä kyselyssä nousivat luokan säännöt, rutiinit, opettajan oma käytös ja opetustyyli, motivointi, aktivointi ja oppilaiden tunteminen. Myös vuorovaikutusta, yhteistoiminnallista oppimista, istumajärjestystä, positiivista palautetta/huomiota ja tuntien suunnittelua pidettiin tärkeänä osana häiriökäytöksen ennaltaehkäisyssä. Häiriökäytöksen ilmetessä opettajat käyttivät opetuksessaan toimintatapoinaan muun muassa keskustelua niin yhdessä luokan kuin henkilökohtaisesti oppilaan kanssa, välitöntä palautetta, yhteisten sääntöjen noudattamista, kuuntelua, myönteistä huomiota, epäsuoraa ongelman ratkaisua eli ns. ”takaoven käyttöä”, istumajärjestyksen vaihtoa ja äärimmäisissä tapauksissa oppilaan poistamista luokasta. Myös huumorin merkitystä korostettiin ongelmatilanteiden hoitamisessa. Opettajilla oli näin ollen monenlaisia toimintatapoja, jotka vaihtelivat opettajan niin omien luonteenpiirteiden kuin temperamentin ja opetuskokemuksen suhteen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sorvisto, Hannariina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-04-29T12:45:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-04-29T12:45:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1364306", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43297", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykypa\u0308iva\u0308n opettajalta vaaditaan paljon. Monet opettajat kokevat itsensa\u0308 riitta\u0308ma\u0308tto\u0308miksi luokan edessa\u0308 ja usein opettaja kokee tyo\u0308nsa\u0308 a\u0308a\u0308rimma\u0308isen stressaavaksi. Syita\u0308 ta\u0308ha\u0308n on monia, mutta suurimpia syita\u0308 opettajan tyo\u0308n raskauteen ovat mm. erilaiset ka\u0308yto\u0308sha\u0308irio\u0308t ja yleinen ha\u0308irio\u0308ka\u0308ytta\u0308ytyminen, jotka ovat lisa\u0308a\u0308ntyneet huomattavasti vuosikymmenten aikana.\r\n\r\nHuono ka\u0308yto\u0308s voi johtua monista eri asioista. Huono ka\u0308yto\u0308s voi olla psyykkista\u0308 tai sosiaalista, tai vastaavasti taustalla voi olla ka\u0308yto\u0308sha\u0308irio\u0308 tai joku muu syy esim. yleinen ha\u0308lina\u0308 luokassa. Ha\u0308irio\u0308ka\u0308yto\u0308s on suoraan yhteydessa\u0308 kouluviihtyvyyteen niin oppilaiden kuin opettajankin kannalta ja sen takia ha\u0308irio\u0308iden ehka\u0308isy ja toimintatavat erilaisissa konfliktitilanteissa ovat hyvin ta\u0308rkeita\u0308. Varsinkin musiikintunneilla ha\u0308irio\u0308ka\u0308ytta\u0308ytyminen korostuu, koska oppimistilanne poikkeaa tavallisesta luokkaopetuksesta. Musiikin tunnit ovat ta\u0308ma\u0308n takia hyvin haastavia vaikeiden oppilaiden kanssa, mutta toisaalta oikeat toimintatavat voivat myo\u0308s va\u0308henta\u0308a\u0308 ha\u0308irio\u0308ka\u0308ytta\u0308ytymista\u0308 ja tehda\u0308 musiikintunnit antoisiksi ja mieluisiksi kokemuksiksi oppilaille.\r\n\r\nTa\u0308ssa\u0308 maisterintutkielmassa tutkin yla\u0308koulun musiikinopettajien toimintatapoja ha\u0308irio\u0308ka\u0308ytta\u0308ytymistilanteissa ja heida\u0308n keinojaan niiden ennaltaehka\u0308isyksi. Teoriaosuudessa tarkastellaan ha\u0308irio\u0308ka\u0308ytta\u0308ytymisen ka\u0308sitetta\u0308, sen eri muotoja, ha\u0308irio\u0308ka\u0308ytta\u0308ytymisen syita\u0308 ja toimintatapoja ha\u0308irio\u0308ka\u0308yto\u0308stilanteissa ja niiden ennaltaehka\u0308isyssa\u0308. Esittelen lyhyesti myo\u0308s nuoruusia\u0308n psyykkista\u0308 kehitysta\u0308, koska se liittyy la\u0308heisesti myo\u0308s ha\u0308irio\u0308ka\u0308ytta\u0308ytymiseen ja nuoren ka\u0308ytta\u0308ytymisen ymma\u0308rta\u0308miseen. Oikeiden toimintamallien lo\u0308yta\u0308miseksi opettajan on hyva\u0308 tieta\u0308a\u0308 ha\u0308irio\u0308ka\u0308ytta\u0308ytymisen muodoista ja siita\u0308, mista\u0308 huono ka\u0308yto\u0308s johtuu ja mitka\u0308 ovat ha\u0308irio\u0308iden oireet.\r\n\r\nTutkimukseni on laadullinen kyselytutkimus joka toteutettiin internet-kyselylomakkeella. Vastaajia oli 55 yla\u0308koulun musiikinopettajaa. Ta\u0308rkeimmiksi teemoiksi ha\u0308irio\u0308ka\u0308ytta\u0308ytymisen ennaltaehka\u0308isyssa\u0308 kyselyssa\u0308 nousivat luokan sa\u0308a\u0308nno\u0308t, rutiinit, opettajan oma ka\u0308yto\u0308s ja opetustyyli, motivointi, aktivointi ja oppilaiden tunteminen. Myo\u0308s vuorovaikutusta, yhteistoiminnallista oppimista, istumaja\u0308rjestysta\u0308, positiivista palautetta/huomiota ja tuntien suunnittelua pidettiin ta\u0308rkea\u0308na\u0308 osana ha\u0308irio\u0308ka\u0308yto\u0308ksen ennaltaehka\u0308isyssa\u0308. Ha\u0308irio\u0308ka\u0308yto\u0308ksen ilmetessa\u0308 opettajat ka\u0308yttiva\u0308t opetuksessaan toimintatapoinaan muun muassa keskustelua niin yhdessa\u0308 luokan kuin henkilo\u0308kohtaisesti oppilaan kanssa, va\u0308lito\u0308nta\u0308 palautetta, yhteisten sa\u0308a\u0308nto\u0308jen noudattamista, kuuntelua, myo\u0308nteista\u0308 huomiota, epa\u0308suoraa ongelman ratkaisua eli ns. \u201dtakaoven ka\u0308ytto\u0308a\u0308\u201d, istumaja\u0308rjestyksen vaihtoa ja a\u0308a\u0308rimma\u0308isissa\u0308 tapauksissa oppilaan poistamista luokasta. Myo\u0308s huumorin merkitysta\u0308 korostettiin ongelmatilanteiden hoitamisessa. Opettajilla oli na\u0308in ollen monenlaisia toimintatapoja, jotka vaihtelivat opettajan niin omien luonteenpiirteiden kuin temperamentin ja opetuskokemuksen suhteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hannariina Sorvisto (haanhaka) on 2014-04-29 12:44:59.333078. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-04-29T12:44:59Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404291594.pdf: 545712 bytes, checksum: 65f10ae264832c3c198933f61df9e054 (MD5)\r\nlicense.html: 4987 bytes, checksum: 9b6f0070f874179bcc423438f6c2c565 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-04-29T12:45:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404291594.pdf: 545712 bytes, checksum: 65f10ae264832c3c198933f61df9e054 (MD5)\r\nlicense.html: 4987 bytes, checksum: 9b6f0070f874179bcc423438f6c2c565 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (73 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ha\u0308irio\u0308ka\u0308ytta\u0308ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ka\u0308yto\u0308sha\u0308irio\u0308t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ennaltaehka\u0308isy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimintatavat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yla\u0308koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Avaimet toimivaan musiikintuntiin : yl\u00e4koulun musiikinopettajan toimintamallit h\u00e4iri\u00f6k\u00e4yt\u00f6stilanteissa ja niiden ennaltaehk\u00e4isyss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Yl\u00e4koulun musiikinopettajan toimintamallit h\u00e4iri\u00f6k\u00e4yt\u00f6stilanteissa ja niiden ennaltaehk\u00e4isyss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201404291594", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-04-29T12:45:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ennaltaehk\u00e4isy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintamallit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43297
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:13Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8864d21e-82a6-4051-9fca-7ec6ed238c2a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201404291594.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sorvisto, Hannariina Avaimet toimivaan musiikintuntiin : yläkoulun musiikinopettajan toimintamallit häiriökäytöstilanteissa ja niiden ennaltaehkäisyssä Häiriökäyttäytyminen käytöshäiriöt ennaltaehkäisy toimintatavat yläkoulu Musiikkikasvatus Music Education 3052 käyttäytymishäiriöt musiikinopettajat toimintamallit opettajat oppitunnit
title Avaimet toimivaan musiikintuntiin : yläkoulun musiikinopettajan toimintamallit häiriökäytöstilanteissa ja niiden ennaltaehkäisyssä
title_alt Yläkoulun musiikinopettajan toimintamallit häiriökäytöstilanteissa ja niiden ennaltaehkäisyssä
title_full Avaimet toimivaan musiikintuntiin : yläkoulun musiikinopettajan toimintamallit häiriökäytöstilanteissa ja niiden ennaltaehkäisyssä
title_fullStr Avaimet toimivaan musiikintuntiin : yläkoulun musiikinopettajan toimintamallit häiriökäytöstilanteissa ja niiden ennaltaehkäisyssä Avaimet toimivaan musiikintuntiin : yläkoulun musiikinopettajan toimintamallit häiriökäytöstilanteissa ja niiden ennaltaehkäisyssä
title_full_unstemmed Avaimet toimivaan musiikintuntiin : yläkoulun musiikinopettajan toimintamallit häiriökäytöstilanteissa ja niiden ennaltaehkäisyssä Avaimet toimivaan musiikintuntiin : yläkoulun musiikinopettajan toimintamallit häiriökäytöstilanteissa ja niiden ennaltaehkäisyssä
title_short Avaimet toimivaan musiikintuntiin
title_sort avaimet toimivaan musiikintuntiin yläkoulun musiikinopettajan toimintamallit häiriökäytöstilanteissa ja niiden ennaltaehkäisyssä
title_sub yläkoulun musiikinopettajan toimintamallit häiriökäytöstilanteissa ja niiden ennaltaehkäisyssä
title_txtP Avaimet toimivaan musiikintuntiin : yläkoulun musiikinopettajan toimintamallit häiriökäytöstilanteissa ja niiden ennaltaehkäisyssä
topic Häiriökäyttäytyminen käytöshäiriöt ennaltaehkäisy toimintatavat yläkoulu Musiikkikasvatus Music Education 3052 käyttäytymishäiriöt musiikinopettajat toimintamallit opettajat oppitunnit
topic_facet 3052 Häiriökäyttäytyminen Music Education Musiikkikasvatus ennaltaehkäisy käyttäytymishäiriöt käytöshäiriöt musiikinopettajat opettajat oppitunnit toimintamallit toimintatavat yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43297 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404291594
work_keys_str_mv AT sorvistohannariina avaimettoimivaanmusiikintuntiinyläkoulunmusiikinopettajantoimintamallithäiriö