The role of ICT in primary education pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th grade)

Tämä tutkimus käsittelee tietotekniikan roolia alakoulun opetuksessa oppilaan näkökulmasta. Tällä hetkellä alakoulua käyvät oppilaat kuuluvat uuteen, teknologiaorientoituneeseen sukupolveen, ja tämän vuoksi tutkimuksen yhtenä oletuksena oli, että oppilailla olisi näkemyksiä aiheesta. Tutkimuksen ta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tervo, Anette
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43294
_version_ 1826225758993907712
author Tervo, Anette
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tervo, Anette Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tervo, Anette Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tervo, Anette
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus käsittelee tietotekniikan roolia alakoulun opetuksessa oppilaan näkökulmasta. Tällä hetkellä alakoulua käyvät oppilaat kuuluvat uuteen, teknologiaorientoituneeseen sukupolveen, ja tämän vuoksi tutkimuksen yhtenä oletuksena oli, että oppilailla olisi näkemyksiä aiheesta. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, kuinka tietotekniikkaa on hyödynnetty ja kuinka sitä voi käyttää luokkahuoneessa sekä lisäksi selvittää oppilaiden ajatuksia ja toiveita siihen liittyen. Esimerkkitapauksena tutkimuksessa käsitellään alakoulun viidennen luokan englannin tunteja ja niillä opetuksessa käytettävää iPad-tablettitietokonetta. Tutkimuksen keskeiset teemat ovat alakoulun opetus, opetusteknologian hyödyntäminen sekä suullisen kielitaidon harjoittaminen. Tutkimuksen aineisto kerättiin videoimalla oppitunteja ja oppilaiden ryhmähaastattelulla. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, ja tavoitteet ovat sen mukaiset: selventää tutkittavaa ilmiötä tutkittavien henkilöiden näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui yksi alakoulun englannin kielen opettaja ja hänen viidennen vuosiluokan ryhmänsä, jossa on 18 oppilasta. Ryhmästä tarkkailtiin lisäksi kuutta oppilasta tarkemmin, ja he osallistuivat myös oppituntien videoimisen jälkeen toteutettuun ryhmähaastatteluun. Tuloksissa oppilaiden näkökulmat ja mielipiteet iPadien käytöstä oppitunneilla olivat suurimmaksi osaksi myönteisiä ja rakentavia. Oppilailla oli tunneilla motivaatiota ja innostusta laitteen käyttämiseen, ja he osoittivat panostusta ongelmanratkaisu- ja yhteistyötilanteisiin sekä keskittymistä itsenäiseen työskentelyyn. Haastattelussa oppilaat kertoivat olleensa tyytyväisiä oppitunteihin, mutta toivoivat tulevaisuudessa enemmän aikaa iPadien käyttöön. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaiden mielestä tietotekniikan hyödyntäminen opetuksessa on mielekästä ja sitä saisi tulevaisuudessa olla enemmän. Opettajan roolilla on suuri vaikutus laitteiden käyttöön ja tehtävien laatuun, ja oppilaat odottavatkin panostusta ja kiinnostusta aiheeseen myös opettajalta. Tulosten perusteella voidaan todeta, että alakoulun viidennen luokan oppilaat ovat taipuvaisia ja taitavia teknologian käytössä. iPadit mahdollistavat paitsi oppilaiden yhteistyön lisääntymisen oppitunneilla myös luokan ilmapiirissä kehittyvän, innostavan, keskittyneen ja oma-aloitteisen oppimistilanteen, joka heijastuu myös oppilaiden asenteisiin. Jatkotutkimuksena samasta aiheesta voisi tehdä pitkäaikaisempia ja aineistoltaan laajempia tutkimuksia.
first_indexed 2023-03-22T09:58:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tervo, Anette", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-04-28T12:51:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-04-28T12:51:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1360387", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43294", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus k\u00e4sittelee tietotekniikan roolia alakoulun opetuksessa oppilaan n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 alakoulua k\u00e4yv\u00e4t oppilaat kuuluvat uuteen, teknologiaorientoituneeseen sukupolveen, ja t\u00e4m\u00e4n vuoksi tutkimuksen yhten\u00e4 oletuksena oli, ett\u00e4 oppilailla olisi n\u00e4kemyksi\u00e4 aiheesta. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, kuinka tietotekniikkaa on hy\u00f6dynnetty ja kuinka sit\u00e4 voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 luokkahuoneessa sek\u00e4 lis\u00e4ksi selvitt\u00e4\u00e4 oppilaiden ajatuksia ja toiveita siihen liittyen. Esimerkkitapauksena tutkimuksessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n alakoulun viidennen luokan englannin tunteja ja niill\u00e4 opetuksessa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4\u00e4 iPad-tablettitietokonetta. Tutkimuksen keskeiset teemat ovat alakoulun opetus, opetusteknologian\r\nhy\u00f6dynt\u00e4minen sek\u00e4 suullisen kielitaidon harjoittaminen.\r\n\r\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin videoimalla oppitunteja ja oppilaiden ryhm\u00e4haastattelulla. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, ja tavoitteet ovat sen mukaiset: selvent\u00e4\u00e4 tutkittavaa ilmi\u00f6t\u00e4 tutkittavien henkil\u00f6iden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimukseen osallistui yksi alakoulun englannin kielen opettaja ja h\u00e4nen viidennen vuosiluokan ryhm\u00e4ns\u00e4, jossa on 18 oppilasta. Ryhm\u00e4st\u00e4 tarkkailtiin lis\u00e4ksi kuutta oppilasta tarkemmin, ja he osallistuivat my\u00f6s oppituntien videoimisen j\u00e4lkeen toteutettuun ryhm\u00e4haastatteluun.\r\n\r\nTuloksissa oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmat ja mielipiteet iPadien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 oppitunneilla olivat suurimmaksi osaksi my\u00f6nteisi\u00e4 ja rakentavia. Oppilailla oli tunneilla motivaatiota ja innostusta laitteen k\u00e4ytt\u00e4miseen, ja he osoittivat panostusta ongelmanratkaisu- ja yhteisty\u00f6tilanteisiin sek\u00e4 keskittymist\u00e4 itsen\u00e4iseen ty\u00f6skentelyyn. Haastattelussa oppilaat kertoivat olleensa tyytyv\u00e4isi\u00e4 oppitunteihin, mutta toivoivat tulevaisuudessa enemm\u00e4n aikaa iPadien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. \r\n\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 oppilaiden mielest\u00e4 tietotekniikan hy\u00f6dynt\u00e4minen opetuksessa on mielek\u00e4st\u00e4 ja sit\u00e4 saisi tulevaisuudessa olla enemm\u00e4n. Opettajan roolilla on suuri vaikutus laitteiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja teht\u00e4vien laatuun, ja oppilaat odottavatkin panostusta ja kiinnostusta aiheeseen my\u00f6s opettajalta. Tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 alakoulun viidennen luokan oppilaat ovat taipuvaisia ja taitavia teknologian k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. iPadit mahdollistavat paitsi oppilaiden yhteisty\u00f6n lis\u00e4\u00e4ntymisen oppitunneilla my\u00f6s luokan ilmapiiriss\u00e4 kehittyv\u00e4n, innostavan, keskittyneen ja oma-aloitteisen oppimistilanteen,\r\njoka heijastuu my\u00f6s oppilaiden asenteisiin. Jatkotutkimuksena samasta aiheesta voisi tehd\u00e4\r\npitk\u00e4aikaisempia ja aineistoltaan laajempia tutkimuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anette Tervo (ansoalte) on 2014-04-28 12:51:02.849630. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-04-28T12:51:03Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404281589.pdf: 2137758 bytes, checksum: 6fa068acdb9a20af9417734cdc145a58 (MD5)\r\nlicense.html: 4963 bytes, checksum: 4d71c02c7d395b4838345521e7387f6d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-04-28T12:51:03Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404281589.pdf: 2137758 bytes, checksum: 6fa068acdb9a20af9417734cdc145a58 (MD5)\r\nlicense.html: 4963 bytes, checksum: 4d71c02c7d395b4838345521e7387f6d (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (137 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "IPAD", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EDUCATIONAL TECHNOLOGY", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "BASIC EDUCATION", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "FOREIGN LANGUAGE LEARNING", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ORAL COMMUNICATION", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The role of ICT in primary education : pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th grade)", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th) grade", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201404281589", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-04-28T12:51:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "iPad", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen ilmaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43294
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/87a0ef81-e8a0-4795-b698-2740bb430ae5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201404281589.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tervo, Anette The role of ICT in primary education : pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th grade) IPAD EDUCATIONAL TECHNOLOGY BASIC EDUCATION FOREIGN LANGUAGE LEARNING ORAL COMMUNICATION Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus 301 iPad opetusteknologia kielen oppiminen perusopetus suullinen ilmaisu
title The role of ICT in primary education : pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th grade)
title_alt Pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th) grade
title_full The role of ICT in primary education : pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th grade)
title_fullStr The role of ICT in primary education : pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th grade) The role of ICT in primary education : pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th grade)
title_full_unstemmed The role of ICT in primary education : pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th grade) The role of ICT in primary education : pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th grade)
title_short The role of ICT in primary education
title_sort role of ict in primary education pupils views about ipad oriented oral communication tasks in english lessons 5th grade
title_sub pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th grade)
title_txtP The role of ICT in primary education : pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th grade)
topic IPAD EDUCATIONAL TECHNOLOGY BASIC EDUCATION FOREIGN LANGUAGE LEARNING ORAL COMMUNICATION Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus 301 iPad opetusteknologia kielen oppiminen perusopetus suullinen ilmaisu
topic_facet 301 BASIC EDUCATION EDUCATIONAL TECHNOLOGY Englannin kieli English FOREIGN LANGUAGE LEARNING IPAD Kvalitatiivinen tutkimus ORAL COMMUNICATION iPad kielen oppiminen opetusteknologia perusopetus suullinen ilmaisu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43294 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404281589
work_keys_str_mv AT tervoanette roleofictinprimaryeducationpupilsviewsaboutipadorientedoralcommunicationtasksinengli AT tervoanette theroleofictinprimaryeducationpupilsviewsaboutipadorientedoralcommunicationtasksinen