Summary: | Tämä pro gradu on katsaus sosiaalisen median työkaluista, joilla viitataan erilaisiin vuorovaikutteisiin internetissä toimiviin palveluihin. Tutkimus määrittelee sosiaalisen median teknologiasidonnaisena ja käyttäjälähtöisenä ilmiönä, johon liittyy palveluiden käytön yhteisöllinen luonne. Palvelukategoriat, joihin termillä voidaan viitata, jakautuvat tämän tutkimuksen osalta blogeihin, verkostopalveluihin, virtuaalisiin maailmoihin, yhteistyöperusteisiin projekteihin ja sisältöyhteisöihin. Näitä palveluita tarkastellaan niiden käyttöluonteen, käyttäjälähtöisyyden ja reaaliaikaisuuden mukaan. Muita palveluihin liittyviä mekanismeja ovat esimerkiksi linkittäminen, metadata ja suosittelujärjestelmät, joita käyttäjät voivat hyödyntää sisältöjen jakamisessa. Työn empiirinen osuus keskittyy tutkimaan erilaisten mekanismien tehokkuutta sisällön jakamisessa Suomen suosituimmissa sosiaalisen median palveluissa. Näihin suosituimpiin palveluihin lukeutuvat Youtube, Facebook, Twitter, Blogger ja Imgur. Tulokset osoittavat, että metadatan käyttö ja sisältöjen linkittäminen palvelusta toiseen auttaa saamaan sisällöille näkyvyyttä esimerkiksi hakukoneissa ja palveluiden sosiaalisissa verkostoissa. Jakaminen itsessään ei kuitenkaan takaa jaetuille sisällöille tarkastelukertoja. Esimerkiksi videon lataaminen Youtubeen ja linkittäminen Bloggeriin voi jäädä helposti huomiotta, mutta oman sosiaalisen verkoston hyödyntäminen esimerkiksi Facebookissa voi olla huomattavasti tehokkaampaa. Poikkeuksen suhteessa videoihin tekevät kuitenkin valokuvat, jotka saavat enemmän katselukertoja nimettömästi, kaikille julkisesti jaettuna esimerkiksi Imgurissa. Sisältöjen jakamisen tehokkuus riippuu pitkälti palvelun käyttöluonteesta, käyttäjän omasta sosiaalisesta verkostosta ja myös sisältöformaatista. Tulokset osoittavat myös, että sisältöjen laatu, kuten aiheen kiinnostavuus, voi vaikuttaa päätökseen kuluttaa jaettua sisältöä.
This Master’s Thesis gives a view on social media tools and the mechanisms to share user-created content within them. The main focus, social media tools, refers to a varied set of social media services. The study defines social media as technology-related and user-oriented phenomenon which is associated with collective nature. Technology-related aspect of social media can refer to different types of services which fall in multiple categories such as blogs, network services, virtual worlds, collaboration-based projects and content communities. Additionally, these services are studied on the basis of their nature of user-oriented approach, functionality and degree of synchronicity. Other area of interest lies on mechanisms, f. ex. linking, adding metadata and recommendation services, which users can utilize to share and consume the content they have created. The empirical part focused mainly to investigate efficiency of different mechanisms to sharing content on the most popular social media services in Finland which include Youtube, Facebook, Twitter, Blogger and Imgur. The findings show that sharing content (videos or photos) publicly alone in Youtube, Blogger or Twitter doesn’t necessarily equal to wider exposure of the content but rather often demands harnessing the benefits of user’s own social network, f. ex. sharing the link on Facebook to get more views. Exception to this are photos, which gained more views in relation to videos when they were shared with metadata on photo service Imgur. The efficiency on content sharing seems to depend on the nature of the service, user’s own social network and form of the content. To a certain degree, findings also show that quality of content (theme) affect to willingness to watch links.
|