Yhteistyö ja yhteisen ymmärryksen luominen Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa yläkoulussa

Tämän pro gradu -työn ensimmäisenä tavoitteena oli ymmärtää ja kuvata yhdessä Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa koulussa tapahtuvaa yhteistyötä ja sitä, miten siinä luodaan yhteistä ymmärrystä osapuolten välillä. Toinen tavoite oli koota keinoja, joilla yhteistyötä voitaisiin kehittää käytänn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mörsky, Maija
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43276
_version_ 1826225747278168064
author Mörsky, Maija
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mörsky, Maija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mörsky, Maija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mörsky, Maija
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -työn ensimmäisenä tavoitteena oli ymmärtää ja kuvata yhdessä Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa koulussa tapahtuvaa yhteistyötä ja sitä, miten siinä luodaan yhteistä ymmärrystä osapuolten välillä. Toinen tavoite oli koota keinoja, joilla yhteistyötä voitaisiin kehittää käytännössä. Liikkuva koulu on valtakunnallinen ohjelma, jonka tavoitteena on lisätä peruskouluikäisten fyysistä aktiivisuutta koulupäivän aikana ja sen yhteydessä. Yhteistyö ja yhteisen ymmärryksen luominen ovat aktiivisia prosesseja, jotka tapahtuvat vuorovaikutuksessa. Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena ja sen tulokset perustuvat haastatteluaineistoon sekä dokumenttiaineistoihin. Haastatteluaineisto kerättiin haastattelemalla yhden ohjelmaan osallistuvan yläkoulun henkilökunnan jäseniä, jotka ovat mukana Liikkuva koulu -toiminnassa. Dokumenttiaineistot koostuvat Liikkuva koulu -toimintaan liittyvistä tutkimusraporteista ja hankehakemuksesta. Ne toimivat ikään kuin taustatietoina, joiden sisältöjä yhdistettiin haastatteluaineiston sisältöihin ja näin muodostettiin kokonaiskuvaa tutkittavasta ilmiöstä. Tulosten mukaan yhteistyö on jakautunut koulun ulkopuoliseen ja sisäpuoliseen yhteistyöhön. Rehtori osallistuu koulun ulkopuoliseen yhteistyöhön ja siinä korostuu tiedonjako sekä ideointi. Koulun sisäistä yhteistyötä tehdään koulun henkilökunnan kesken. Henkilökunnan välinen Liikkuva koulu -toimintaan liittyvä vuorovaikutus on melko vähäistä, eikä kaikki henkilökunnan jäsenet ole sitoutuneita yhteistyöhön. Henkilökunnalla on erilaisia näkemyksiä toiminnan tavoitteista ja käytännön toteutuksesta. Haastateltujen työntekijöiden välille on muodostunut yhteinen ymmärrys siitä, että toiminta on tärkeää ja merkityksellistä sekä siitä, että sen toteuttamiseksi olisi tärkeää saada koko henkilökunta sitoutumaan mukaan yhteistyöhön. Yhteistyö on eräänlainen muutosprosessi, jossa tarvitaan tiedonjakoa, yhteistä keskustelua sekä epävarmuuden ja jännitteiden hallintaa. Sekä ulkoista että sisäistä yhteistyötä voidaan kehittää lisäämällä eri toimijoiden välistä vuorovaikutusta ja osallistamalla useampia toimijoita. Yhteinen keskustelu mahdollistaa yhteisen ymmärryksen muodostumisen, mikä on edellytys toimivalle yhteistyölle. Liikkuva koulu -toiminnan mukanaan tuoma muutos tulisi nähdä voimavarana ja sille tulisi luoda merkityksiä, jotka koetaan myönteisinä eikä kuormittavina.
first_indexed 2023-03-22T09:58:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00f6rsky, Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-04-25T10:06:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-04-25T10:06:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1352699", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43276", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -ty\u00f6n ensimm\u00e4isen\u00e4 tavoitteena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ja kuvata yhdess\u00e4 Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa koulussa tapahtuvaa yhteisty\u00f6t\u00e4 ja sit\u00e4, miten siin\u00e4 luodaan yhteist\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 osapuolten v\u00e4lill\u00e4. Toinen tavoite oli koota keinoja, joilla yhteisty\u00f6t\u00e4 voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. Liikkuva koulu on valtakunnallinen ohjelma, jonka tavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 peruskouluik\u00e4isten fyysist\u00e4 aktiivisuutta koulup\u00e4iv\u00e4n aikana ja sen yhteydess\u00e4. Yhteisty\u00f6 ja yhteisen ymm\u00e4rryksen luominen ovat aktiivisia prosesseja, jotka tapahtuvat vuorovaikutuksessa.\n\nTutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena ja sen tulokset perustuvat haastatteluaineistoon sek\u00e4 dokumenttiaineistoihin. Haastatteluaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla yhden ohjelmaan osallistuvan yl\u00e4koulun henkil\u00f6kunnan j\u00e4seni\u00e4, jotka ovat mukana Liikkuva koulu -toiminnassa. Dokumenttiaineistot koostuvat Liikkuva koulu -toimintaan liittyvist\u00e4 tutkimusraporteista ja hankehakemuksesta. Ne toimivat ik\u00e4\u00e4n kuin taustatietoina, joiden sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 yhdistettiin haastatteluaineiston sis\u00e4lt\u00f6ihin ja n\u00e4in muodostettiin kokonaiskuvaa tutkittavasta ilmi\u00f6st\u00e4.\n\nTulosten mukaan yhteisty\u00f6 on jakautunut koulun ulkopuoliseen ja sis\u00e4puoliseen yhteisty\u00f6h\u00f6n. Rehtori osallistuu koulun ulkopuoliseen yhteisty\u00f6h\u00f6n ja siin\u00e4 korostuu tiedonjako sek\u00e4 ideointi. Koulun sis\u00e4ist\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n koulun henkil\u00f6kunnan kesken. Henkil\u00f6kunnan v\u00e4linen Liikkuva koulu -toimintaan liittyv\u00e4 vuorovaikutus on melko v\u00e4h\u00e4ist\u00e4, eik\u00e4 kaikki henkil\u00f6kunnan j\u00e4senet ole sitoutuneita yhteisty\u00f6h\u00f6n. Henkil\u00f6kunnalla on erilaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 toiminnan tavoitteista ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteutuksesta. Haastateltujen ty\u00f6ntekij\u00f6iden v\u00e4lille on muodostunut yhteinen ymm\u00e4rrys siit\u00e4, ett\u00e4 toiminta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ja merkityksellist\u00e4 sek\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 sen toteuttamiseksi olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada koko henkil\u00f6kunta sitoutumaan mukaan yhteisty\u00f6h\u00f6n. Yhteisty\u00f6 on er\u00e4\u00e4nlainen muutosprosessi, jossa tarvitaan tiedonjakoa, yhteist\u00e4 keskustelua sek\u00e4 ep\u00e4varmuuden ja j\u00e4nnitteiden hallintaa.\n\nSek\u00e4 ulkoista ett\u00e4 sis\u00e4ist\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 voidaan kehitt\u00e4\u00e4 lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 eri toimijoiden v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta ja osallistamalla useampia toimijoita. Yhteinen keskustelu mahdollistaa yhteisen ymm\u00e4rryksen muodostumisen, mik\u00e4 on edellytys toimivalle yhteisty\u00f6lle. Liikkuva koulu -toiminnan mukanaan tuoma muutos tulisi n\u00e4hd\u00e4 voimavarana ja sille tulisi luoda merkityksi\u00e4, jotka koetaan my\u00f6nteisin\u00e4 eik\u00e4 kuormittavina.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maija M\u00f6rsky (matupitk) on 2014-04-25 10:06:32.057116. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-04-25T10:06:32Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201404251578.pdf: 416371 bytes, checksum: 2ad260ba8d046138a96e447281847f38 (MD5)\nlicense.html: 4934 bytes, checksum: 2bee6dc9dbc7420221f1c9f03d2d9ac4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-04-25T10:06:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201404251578.pdf: 416371 bytes, checksum: 2ad260ba8d046138a96e447281847f38 (MD5)\nlicense.html: 4934 bytes, checksum: 2bee6dc9dbc7420221f1c9f03d2d9ac4 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (73 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Liikkuva koulu -ohjelma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteisty\u00f6 ja yhteisen ymm\u00e4rryksen luominen Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa yl\u00e4koulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201404251578", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Puheviestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Speech Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-04-25T10:06:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3132", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puheviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43276
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:03Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7f119b2b-1163-4f06-bfe3-7e327a8b703e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201404251578.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mörsky, Maija Yhteistyö ja yhteisen ymmärryksen luominen Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa yläkoulussa Liikkuva koulu -ohjelma Puheviestintä Speech Communication Tapaustutkimus 3132 puheviestintä vuorovaikutus yhteistyö
title Yhteistyö ja yhteisen ymmärryksen luominen Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa yläkoulussa
title_full Yhteistyö ja yhteisen ymmärryksen luominen Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa yläkoulussa
title_fullStr Yhteistyö ja yhteisen ymmärryksen luominen Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa yläkoulussa Yhteistyö ja yhteisen ymmärryksen luominen Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa yläkoulussa
title_full_unstemmed Yhteistyö ja yhteisen ymmärryksen luominen Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa yläkoulussa Yhteistyö ja yhteisen ymmärryksen luominen Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa yläkoulussa
title_short Yhteistyö ja yhteisen ymmärryksen luominen Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa yläkoulussa
title_sort yhteistyö ja yhteisen ymmärryksen luominen liikkuva koulu ohjelmaan osallistuvassa yläkoulussa
title_txtP Yhteistyö ja yhteisen ymmärryksen luominen Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa yläkoulussa
topic Liikkuva koulu -ohjelma Puheviestintä Speech Communication Tapaustutkimus 3132 puheviestintä vuorovaikutus yhteistyö
topic_facet 3132 Liikkuva koulu -ohjelma Puheviestintä Speech Communication Tapaustutkimus puheviestintä vuorovaikutus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43276 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404251578
work_keys_str_mv AT mörskymaija yhteistyöjayhteisenymmärryksenluominenliikkuvakouluohjelmaanosallistuvassayläkouluss