Summary: | Tässä tutkimuksessa perehdytään suomalaisten maakuntalehtien videoiden tarjontaan ja nykytilaan. Videoita suomalaisissa sanomalehdissä ei ole juurikaan tutkittu, vaikka lähes kaikki suuret sanomalehdet julkaisevat verkkosivuillaan videoita.
Tutkimuksessa on viisi tutkimuskysymystä: Kuinka paljon videota sanomalehdet käyttävät verkkosivuillaan? Millaista videon sisältö on? Mistä videot ovat peräisin? Millainen on videoiden tarjoama journalistinen arvo? sekä Mikä on videon tehtävä verkkosivulla?
Tutkimuksen tärkeimpänä lähteenä toimii Mäenpään ja Männistön (2009) tutkimus Kun kaikki videoivat kaikkea, jossa suomalaisten verkkovideoiden tilaan tutustuttiin noin viisi vuotta tätä tutkielmaa ennen. Lisäksi tärkeä käsite tässä tutkimuksessa on mediakonvergenssi, jonka ilmentymä sanomalehtien verkkovideo tavallaan on. Myös Kuneliuksen
(2000) huomio journalismista nelijalkaisena otuksena on tässä tutkimuksessa oleellinen.
Tutkimuksen aineistona ovat kahdenkymmenen suomalaisen sanomalehden verkkosivustot ja yhteensä 90 verkkovideota noilta verkkosivustoilta. Aineisto kerättiin keväällä 2013 ja sitä käsiteltiin tyypittelyn ja luokittelun keinoin. Lisäksi jokaisesta verkkosivustosta ja niiden videoiden käytöstä on kirjoitettu lyhyehkö kuvaus tai videoprofiili.
Lehdet tekivät usein videoita ennalta tiedossa olevista aiheista. Hieman yli puolet videoista tehtiin toimituksissa itse, loput saatiin ulkopuolisista lähteistä, toisilta uutismedioilta tai yhteistyökumppaneilta. Videoita tehtiin vaihteleva määrä eri lehdissä: jotkut julkaisivat useita videoita päivässä, toiset erittäin harvoin. Myös niiden journalistinen arvo oli erittäin vaihteleva. Videoilla pyrittiin etupäässä jakamaan tietoa, opastamaan, kertomaan tarinoita ja viihdyttämään.
Tutkimustulokset kertovat, että vaikka lehtien verkkovideot ovat osittain edelleen lapsenkengissään, joissakin lehdissä tehdään jo hyvin osaavia ja ammattimaisia videoita. Videoiden laadun suuri jakautuminen on kuitenkin edelleen todellisuutta.
|