Kuinka esikouluikäiset lapset pääsevät vaikuttamaan päiväkodin pedagogiseen suunnittelutyöhön tapaustutkimus lapsilähtöisyyden eri ilmenemismuodoista yksityisessä päiväkodissa

Tiivistelmä. Häggman, Nina. 2014. Kuinka esikouluikäiset lapset pääsevät vaikuttamaan päiväkodin suunnittelutyöhön, tapaustutkimus lapsilähtöisyyden ilmenemismuotoja yksityisessä päiväkodissa. Varhaiskasvatustieteen kandidaatin tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 30 sivua + li...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Häggman, Nina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43272
_version_ 1826225813126643712
author Häggman, Nina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Häggman, Nina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Häggman, Nina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Häggman, Nina
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä. Häggman, Nina. 2014. Kuinka esikouluikäiset lapset pääsevät vaikuttamaan päiväkodin suunnittelutyöhön, tapaustutkimus lapsilähtöisyyden ilmenemismuotoja yksityisessä päiväkodissa. Varhaiskasvatustieteen kandidaatin tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 30 sivua + liitteet. Lapsilähtöisyys on paljolti pinnalla oleva ilmiö, mutta se käsitetään eri päiväkodeissa hyvin eri tavalla. Opintoihini kuuluvissa päiväkotiharjoitteluissa olen huomannut, että lapsilähtöisyys on lähes poikkeuksetta tilan antamista lapsille esimerkiksi musiikkituokion laulun valitsemisessa tai liikuntaleikin päättämisessä. Lasten todellinen mahdollisuus vaikuttamiseen ja päiväkotiympäristön kehittämiseen voi olla hyvin pieni. Haluan tutkia niitä keinoja, joilla päiväkodit tuovat lapsilähtöisyyttään näkyviin etenkin suunnittelun näkökulmasta; kuinka lapset pääsevät osaksi suunnittelu- ja kehitystyötä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on löytää niitä keinoja, joilla esikouluikäiset lapset pääsevät osallisiksi päiväkodin arkeen? Pääongelmana tutkimuksessa on, kuinka esikouluikäiset lapset pääsevät vaikuttamaan esikoulun pedagogiseen suunnitteluun. Tätä kysymystä avataan alakysymyksillä, jotka vievät lähemmäs lapsilähtöisyyden arkea: Millaisia vaikuttamisen keinoja lapsilla ilmenee päiväkodin arjessa, millä tavoin lastentarhanopettaja ja sosiaalikasvattaja kokevat lapsilähtöisyyden ja lasten vaikuttamisen mahdollisuudet sekä kuinka lapset kokevat voivansa vaikuttaa päiväkodin toimintaan? Tutkimuksessa tarkastellaan sekä lastentarhanopettajan ja sosiaalikasvattajan että esikouluikäisten lasten omia kokemuksiaan lapsilähtöisyyden keinoista. Lastentarhanopettaja ja sosiaalikasvattaja myös kuvailevat käsityksiään lapsilähtöisyydestä ja tavoitteitaan lasten osallisuuden tukemiseen. Tutkimustulokset osoittivat päiväkotihenkilöstön olevan kehittämässä työskentelytyyliään kohti lapsilähtöisempää arkea. Tämä tilanne näkyi huomion kiinnittämisessä lapsilähtöisyyteen arjessa, henkilöstön välisessä keskustelussa lapsilähtöisyyden käytöstä sekä ammattitaitoa kehittävien koulutusten hyödyntämisenä. Toisaalta, paine lapsilähtöisyyteen aiheutti päiväkotihenkilöstössä myös negatiivisia tunteita; oman työskentely tuntui riittämättömältä ja lasten ideoiden huomioiminen arjessa vähäiseltä. Lasten kokema lapsilähtöisyys ja vallan jakautuminen näyttää olevan haastavampaa. Lapset mainitsivat haastatteluissa vain niitä vaikuttamisen alueita, joista heillä ennestään oli jo kokemusta – lapset eivät osanneet nimetä niitä alueita, joilla he tahtoisivat enemmän päätösvaltaa. Lasten kokemusten merkitys päiväkodin lapsilähtöisyyden kehittymisessä on ilmeinen. Työskentelyn tulee sallia lapsille enemmän vaikuttamisen kokemuksia, jolloin lapset saavat tästä lisää käytännön taitoa omaan päätöksentekoon.
first_indexed 2014-04-25T20:13:51Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4ggman, Nina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-04-25T07:02:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-04-25T07:02:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43272", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4. H\u00e4ggman, Nina. 2014. Kuinka esikouluik\u00e4iset lapset p\u00e4\u00e4sev\u00e4t vaikuttamaan p\u00e4iv\u00e4kodin suunnitteluty\u00f6h\u00f6n, tapaustutkimus lapsil\u00e4ht\u00f6isyyden ilmenemismuotoja yksityisess\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodissa. Varhaiskasvatustieteen kandidaatin tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. 30 sivua + liitteet.\r\n\r\nLapsil\u00e4ht\u00f6isyys on paljolti pinnalla oleva ilmi\u00f6, mutta se k\u00e4sitet\u00e4\u00e4n eri p\u00e4iv\u00e4kodeissa hyvin eri tavalla. Opintoihini kuuluvissa p\u00e4iv\u00e4kotiharjoitteluissa olen huomannut, ett\u00e4 lapsil\u00e4ht\u00f6isyys on l\u00e4hes poikkeuksetta tilan antamista lapsille esimerkiksi musiikkituokion laulun valitsemisessa tai liikuntaleikin p\u00e4\u00e4tt\u00e4misess\u00e4. Lasten todellinen mahdollisuus vaikuttamiseen ja p\u00e4iv\u00e4kotiymp\u00e4rist\u00f6n kehitt\u00e4miseen voi olla hyvin pieni. Haluan tutkia niit\u00e4 keinoja, joilla p\u00e4iv\u00e4kodit tuovat lapsil\u00e4ht\u00f6isyytt\u00e4\u00e4n n\u00e4kyviin etenkin suunnittelun n\u00e4k\u00f6kulmasta; kuinka lapset p\u00e4\u00e4sev\u00e4t osaksi suunnittelu- ja kehitysty\u00f6t\u00e4.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on l\u00f6yt\u00e4\u00e4 niit\u00e4 keinoja, joilla esikouluik\u00e4iset lapset p\u00e4\u00e4sev\u00e4t osallisiksi p\u00e4iv\u00e4kodin arkeen? P\u00e4\u00e4ongelmana tutkimuksessa on, kuinka esikouluik\u00e4iset lapset p\u00e4\u00e4sev\u00e4t vaikuttamaan esikoulun pedagogiseen suunnitteluun. T\u00e4t\u00e4 kysymyst\u00e4 avataan alakysymyksill\u00e4, jotka viev\u00e4t l\u00e4hemm\u00e4s lapsil\u00e4ht\u00f6isyyden arkea: Millaisia vaikuttamisen keinoja lapsilla ilmenee p\u00e4iv\u00e4kodin arjessa, mill\u00e4 tavoin lastentarhanopettaja ja sosiaalikasvattaja kokevat lapsil\u00e4ht\u00f6isyyden ja lasten vaikuttamisen mahdollisuudet sek\u00e4 kuinka lapset kokevat voivansa vaikuttaa p\u00e4iv\u00e4kodin toimintaan? Tutkimuksessa tarkastellaan sek\u00e4 lastentarhanopettajan ja sosiaalikasvattajan ett\u00e4 esikouluik\u00e4isten lasten omia kokemuksiaan lapsil\u00e4ht\u00f6isyyden keinoista. Lastentarhanopettaja ja sosiaalikasvattaja my\u00f6s kuvailevat k\u00e4sityksi\u00e4\u00e4n lapsil\u00e4ht\u00f6isyydest\u00e4 ja tavoitteitaan lasten osallisuuden tukemiseen.\r\n\r\nTutkimustulokset osoittivat p\u00e4iv\u00e4kotihenkil\u00f6st\u00f6n olevan kehitt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6skentelytyyli\u00e4\u00e4n kohti lapsil\u00e4ht\u00f6isemp\u00e4\u00e4 arkea. T\u00e4m\u00e4 tilanne n\u00e4kyi huomion kiinnitt\u00e4misess\u00e4 lapsil\u00e4ht\u00f6isyyteen arjessa, henkil\u00f6st\u00f6n v\u00e4lisess\u00e4 keskustelussa lapsil\u00e4ht\u00f6isyyden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 ammattitaitoa kehitt\u00e4vien koulutusten hy\u00f6dynt\u00e4misen\u00e4. Toisaalta, paine lapsil\u00e4ht\u00f6isyyteen aiheutti p\u00e4iv\u00e4kotihenkil\u00f6st\u00f6ss\u00e4 my\u00f6s negatiivisia tunteita; oman ty\u00f6skentely tuntui riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4lt\u00e4 ja lasten ideoiden huomioiminen arjessa v\u00e4h\u00e4iselt\u00e4. Lasten kokema lapsil\u00e4ht\u00f6isyys ja vallan jakautuminen n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan haastavampaa. Lapset mainitsivat haastatteluissa vain niit\u00e4 vaikuttamisen alueita, joista heill\u00e4 ennest\u00e4\u00e4n oli jo kokemusta \u2013 lapset eiv\u00e4t osanneet nimet\u00e4 niit\u00e4 alueita, joilla he tahtoisivat enemm\u00e4n p\u00e4\u00e4t\u00f6svaltaa. Lasten kokemusten merkitys p\u00e4iv\u00e4kodin lapsil\u00e4ht\u00f6isyyden kehittymisess\u00e4 on ilmeinen. Ty\u00f6skentelyn tulee sallia lapsille enemm\u00e4n vaikuttamisen kokemuksia, jolloin lapset saavat t\u00e4st\u00e4 lis\u00e4\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n taitoa omaan p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Nina H\u00e4ggman (nikrhagg) on 2014-04-25 07:02:29.627767. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-04-25T07:02:30Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404251574.docx: 111878 bytes, checksum: c699c39cabf666075981d904029a969b (MD5)\r\nlicense.html: 5125 bytes, checksum: 54075a8f668ae4381188d20225bb809f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-04-25T07:02:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404251574.docx: 111878 bytes, checksum: c699c39cabf666075981d904029a969b (MD5)\r\nlicense.html: 5125 bytes, checksum: 54075a8f668ae4381188d20225bb809f (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lapsil\u00e4ht\u00f6isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "demokratia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuinka esikouluik\u00e4iset lapset p\u00e4\u00e4sev\u00e4t vaikuttamaan p\u00e4iv\u00e4kodin pedagogiseen suunnitteluty\u00f6h\u00f6n : tapaustutkimus lapsil\u00e4ht\u00f6isyyden eri ilmenemismuodoista yksityisess\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201404251574", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-04-25T07:02:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43272
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:09Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ef4c0fa5-f84f-44f7-ad3e-82c906490e99\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201404251574.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Häggman, Nina Kuinka esikouluikäiset lapset pääsevät vaikuttamaan päiväkodin pedagogiseen suunnittelutyöhön : tapaustutkimus lapsilähtöisyyden eri ilmenemismuodoista yksityisessä päiväkodissa Lapsilähtöisyys demokratia kasvatus osallisuus Varhaiskasvatus
title Kuinka esikouluikäiset lapset pääsevät vaikuttamaan päiväkodin pedagogiseen suunnittelutyöhön : tapaustutkimus lapsilähtöisyyden eri ilmenemismuodoista yksityisessä päiväkodissa
title_full Kuinka esikouluikäiset lapset pääsevät vaikuttamaan päiväkodin pedagogiseen suunnittelutyöhön : tapaustutkimus lapsilähtöisyyden eri ilmenemismuodoista yksityisessä päiväkodissa
title_fullStr Kuinka esikouluikäiset lapset pääsevät vaikuttamaan päiväkodin pedagogiseen suunnittelutyöhön : tapaustutkimus lapsilähtöisyyden eri ilmenemismuodoista yksityisessä päiväkodissa Kuinka esikouluikäiset lapset pääsevät vaikuttamaan päiväkodin pedagogiseen suunnittelutyöhön : tapaustutkimus lapsilähtöisyyden eri ilmenemismuodoista yksityisessä päiväkodissa
title_full_unstemmed Kuinka esikouluikäiset lapset pääsevät vaikuttamaan päiväkodin pedagogiseen suunnittelutyöhön : tapaustutkimus lapsilähtöisyyden eri ilmenemismuodoista yksityisessä päiväkodissa Kuinka esikouluikäiset lapset pääsevät vaikuttamaan päiväkodin pedagogiseen suunnittelutyöhön : tapaustutkimus lapsilähtöisyyden eri ilmenemismuodoista yksityisessä päiväkodissa
title_short Kuinka esikouluikäiset lapset pääsevät vaikuttamaan päiväkodin pedagogiseen suunnittelutyöhön
title_sort kuinka esikouluikäiset lapset pääsevät vaikuttamaan päiväkodin pedagogiseen suunnittelutyöhön tapaustutkimus lapsilähtöisyyden eri ilmenemismuodoista yksityisessä päiväkodissa
title_sub tapaustutkimus lapsilähtöisyyden eri ilmenemismuodoista yksityisessä päiväkodissa
title_txtP Kuinka esikouluikäiset lapset pääsevät vaikuttamaan päiväkodin pedagogiseen suunnittelutyöhön : tapaustutkimus lapsilähtöisyyden eri ilmenemismuodoista yksityisessä päiväkodissa
topic Lapsilähtöisyys demokratia kasvatus osallisuus Varhaiskasvatus
topic_facet Lapsilähtöisyys Varhaiskasvatus demokratia kasvatus osallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43272 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404251574
work_keys_str_mv AT häggmannina kuinkaesikouluikäisetlapsetpääsevätvaikuttamaanpäiväkodinpedagogiseensuunnittelutyöh