KiVa Koulu® -ohjelma ja Vaakamalli® -koulutus opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta

Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää alakoulun luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia koulussa käytössä olevasta kiusaamisen vastaisesta interventiomallista, KiVa Koulu -ohjelmasta tai Vaakamalli -koulutuksesta. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten interventiomalli auttaa opettajia hava...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Salo, Anni, Takalo, Maija
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43269
_version_ 1828193117129408512
author Salo, Anni Takalo, Maija
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salo, Anni Takalo, Maija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salo, Anni Takalo, Maija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salo, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää alakoulun luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia koulussa käytössä olevasta kiusaamisen vastaisesta interventiomallista, KiVa Koulu -ohjelmasta tai Vaakamalli -koulutuksesta. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten interventiomalli auttaa opettajia havaitsemaan ja ennaltaehkäisemään kiusaamista ja puuttumaan siihen. Lisäksi pyrittiin saamaan selville, mitkä asiat saavat opettajat sitoutumaan mallin käyttöön ja miten mallia koulujen arjessa toteutetaan. Tutkimusote oli laadullinen ja aineisto koostui kahdeksan luokanopettajan teemahaastatteluista, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen kohteina olevat interventiomallit pääsääntöisesti tukivat hyvin opettajia kiusaamisen vastaisessa toiminnassa ja sen ennaltaehkäisemisessä. Molemmissa interventiomalleissa oli vahvuuksia ja niiden käyttöön liittyi opettajien kokemusten mukaan monia hyviä puolia. Yhteisiksi vahvuuksiksi koettiin kouluyhteisössä lisääntynyt tietoisuus kiusaamisesta ja toimintamalli kiusaamiseen puuttumiseksi. Mallit erosivat erityisesti sen suhteen miten koulutus oli järjestetty ja miten se vaikutti työyhteisöön, ennalta laaditun toimintaohjeistuksen ja valmiin oppimateriaalin määrässä, sekä siinä, miten paljon ne sallivat opettajalle henkilökohtaista harkintaa ohjelman toteuttamisessa. Tulokset korostivat työyhteisön yhteisten toimintamallien merkitystä, sillä niiden avulla opettajien on helpompi puuttua kiusaamiseen johdonmukaisesti. Yhteisten toimintamallien koettiin lisäävän myös oppilaiden tietoisuutta kiusaamisesta ja sen seurauksista, mikä voi opettajien mukaan toimia kiusaamista ennaltaehkäisevänä tekijänä. Yhteisten toimintamallien luominen oli vahvuutena erityisesti Vaakamalli-koulutuksessa. Opettajat mainitsivat lisäksi tunnetaitojen opettamisen ja oppilaiden empaattisuuden lisäämisen yhdeksi tärkeimmistä asioista kiusaamisen ennaltaehkäisyssä. Nämä tavoitteet korostuivat erityisesti KiVa Koulu -ohjelmassa, jonka ansiona opettajien mukaan oli laaja materiaalipaketti oppitunneille. Edellä mainittujen piirteiden lisäksi opettajat korostivat koulun positiivista ja luottamuksellista ilmapiiriä ja yleistä hyvinvointia kiusaamisen vastaisessa työssä. Yksi tutkimuksen tärkeimmistä havainnoista oli koulutuksen merkitys interventiomallin toteuttamisessa koulun arjessa. Opettajat, jotka olivat osallistuneet interventiomalliin liittyvään koulutukseen, olivat sitoutuneempia – henkilökohtaisesti tai osana työyhteisöä – kiusaamisen vastaiseen työhön ja siten se toteutui kouluyhteisössä tehokkaammin. Koulutus, johon työyhteisö yhdessä osallistui, näytti lisäävän kiusaamisen vastaisen työn vakiintumista toimintatavoiksi, joita kaikki työyhteisön jäsenet noudattavat suhteellisen
first_indexed 2023-03-22T09:56:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Salo, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Takalo, Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-04-24T17:35:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-04-24T17:35:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1352226", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43269", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 alakoulun luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja \r\nkokemuksia koulussa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevasta kiusaamisen vastaisesta \r\ninterventiomallista, KiVa Koulu -ohjelmasta tai Vaakamalli -koulutuksesta. \r\nTarkoituksena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, miten interventiomalli auttaa opettajia \r\nhavaitsemaan ja ennaltaehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n kiusaamista ja puuttumaan siihen. Lis\u00e4ksi \r\npyrittiin saamaan selville, mitk\u00e4 asiat saavat opettajat sitoutumaan mallin \r\nk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja miten mallia koulujen arjessa toteutetaan. Tutkimusote oli \r\nlaadullinen ja aineisto koostui kahdeksan luokanopettajan teemahaastatteluista, \r\njotka analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. \r\nTutkimuksen kohteina olevat interventiomallit p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti tukivat \r\nhyvin opettajia kiusaamisen vastaisessa toiminnassa ja sen \r\nennaltaehk\u00e4isemisess\u00e4. Molemmissa interventiomalleissa oli vahvuuksia ja \r\nniiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyi opettajien kokemusten mukaan monia hyvi\u00e4 puolia. \r\nYhteisiksi vahvuuksiksi koettiin kouluyhteis\u00f6ss\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntynyt tietoisuus \r\nkiusaamisesta ja toimintamalli kiusaamiseen puuttumiseksi. Mallit erosivat \r\nerityisesti sen suhteen miten koulutus oli j\u00e4rjestetty ja miten se vaikutti \r\nty\u00f6yhteis\u00f6\u00f6n, ennalta laaditun toimintaohjeistuksen ja valmiin oppimateriaalin \r\nm\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4, sek\u00e4 siin\u00e4, miten paljon ne sallivat opettajalle henkil\u00f6kohtaista \r\nharkintaa ohjelman toteuttamisessa. \r\nTulokset korostivat ty\u00f6yhteis\u00f6n yhteisten toimintamallien merkityst\u00e4, sill\u00e4 \r\nniiden avulla opettajien on helpompi puuttua kiusaamiseen johdonmukaisesti. \r\nYhteisten toimintamallien koettiin lis\u00e4\u00e4v\u00e4n my\u00f6s oppilaiden tietoisuutta \r\nkiusaamisesta ja sen seurauksista, mik\u00e4 voi opettajien mukaan toimia \r\nkiusaamista ennaltaehk\u00e4isev\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Yhteisten toimintamallien luominen \r\noli vahvuutena erityisesti Vaakamalli-koulutuksessa. Opettajat mainitsivat \r\nlis\u00e4ksi tunnetaitojen opettamisen ja oppilaiden empaattisuuden lis\u00e4\u00e4misen \r\nyhdeksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 asioista kiusaamisen ennaltaehk\u00e4isyss\u00e4. N\u00e4m\u00e4 tavoitteet \r\nkorostuivat erityisesti KiVa Koulu -ohjelmassa, jonka ansiona opettajien \r\nmukaan oli laaja materiaalipaketti oppitunneille. Edell\u00e4 mainittujen piirteiden \r\nlis\u00e4ksi opettajat korostivat koulun positiivista ja luottamuksellista ilmapiiri\u00e4 ja \r\nyleist\u00e4 hyvinvointia kiusaamisen vastaisessa ty\u00f6ss\u00e4. \r\nYksi tutkimuksen t\u00e4rkeimmist\u00e4 havainnoista oli koulutuksen merkitys \r\ninterventiomallin toteuttamisessa koulun arjessa. Opettajat, jotka olivat \r\nosallistuneet interventiomalliin liittyv\u00e4\u00e4n koulutukseen, olivat sitoutuneempia \r\n\u2013 henkil\u00f6kohtaisesti tai osana ty\u00f6yhteis\u00f6\u00e4 \u2013 kiusaamisen vastaiseen ty\u00f6h\u00f6n ja \r\nsiten se toteutui kouluyhteis\u00f6ss\u00e4 tehokkaammin. Koulutus, johon ty\u00f6yhteis\u00f6 \r\nyhdess\u00e4 osallistui, n\u00e4ytti lis\u00e4\u00e4v\u00e4n kiusaamisen vastaisen ty\u00f6n vakiintumista \r\ntoimintatavoiksi, joita kaikki ty\u00f6yhteis\u00f6n j\u00e4senet noudattavat suhteellisen", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anni Salo (amsalo) on 2014-04-24 17:35:28.835324. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-04-24T17:35:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404241567.pdf: 603832 bytes, checksum: 092b6b9297078842783a5cb5d90eedc6 (MD5)\r\nlicense.html: 5519 bytes, checksum: 39b8b54a791372e7cb0c83fd6f54a473 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-04-24T17:35:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404241567.pdf: 603832 bytes, checksum: 092b6b9297078842783a5cb5d90eedc6 (MD5)\r\nlicense.html: 5519 bytes, checksum: 39b8b54a791372e7cb0c83fd6f54a473 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (65 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "KiVa Koulu -ohjelma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Vaakamalli -koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "KiVa Koulu\u00ae -ohjelma ja Vaakamalli\u00ae -koulutus : opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehk\u00e4isemisest\u00e4 ja siihen puuttumisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehk\u00e4isemisest\u00e4 ja siihen puuttumisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201404241567", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-04-24T17:35:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ennaltaehk\u00e4isy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43269
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:55Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7e150086-f4b4-426d-9b11-8060e5d59643\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201404241567.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salo, Anni Takalo, Maija KiVa Koulu® -ohjelma ja Vaakamalli® -koulutus : opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta KiVa Koulu -ohjelma Vaakamalli -koulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 koulukiusaaminen kiusaaminen ennaltaehkäisy opettajat interventio
title KiVa Koulu® -ohjelma ja Vaakamalli® -koulutus : opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta
title_alt Opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta
title_full KiVa Koulu® -ohjelma ja Vaakamalli® -koulutus : opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta
title_fullStr KiVa Koulu® -ohjelma ja Vaakamalli® -koulutus : opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta KiVa Koulu® -ohjelma ja Vaakamalli® -koulutus : opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta
title_full_unstemmed KiVa Koulu® -ohjelma ja Vaakamalli® -koulutus : opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta KiVa Koulu® -ohjelma ja Vaakamalli® -koulutus : opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta
title_short KiVa Koulu® -ohjelma ja Vaakamalli® -koulutus
title_sort kiva koulu® ohjelma ja vaakamalli® koulutus opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta
title_sub opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta
title_txtP KiVa Koulu® -ohjelma ja Vaakamalli® -koulutus : opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta
topic KiVa Koulu -ohjelma Vaakamalli -koulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 koulukiusaaminen kiusaaminen ennaltaehkäisy opettajat interventio
topic_facet 103 KiVa Koulu -ohjelma Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Vaakamalli -koulutus ennaltaehkäisy interventio kiusaaminen koulukiusaaminen opettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43269 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404241567
work_keys_str_mv AT saloanni kivakoulu®ohjelmajavaakamalli®koulutusopettajienkokemuksiakoulukiusaamisenehkäisemisest