Lastentarhanopettajat liikunnan suunnittelijoina

Tiivistelmä. Piiroinen, Reetta & Saari, Saila. 2014. Lastentarhanopettajat liikunnan suunnittelijoina. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Kasvatustie- teiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 50 sivua + liitteet. Tutkimuksemme on tärkeä, koska varhaiskasvatusikäisten lasten liikuntaa on tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Piiroinen, Reetta, Saari, Saila
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43267
Description
Summary:Tiivistelmä. Piiroinen, Reetta & Saari, Saila. 2014. Lastentarhanopettajat liikunnan suunnittelijoina. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Kasvatustie- teiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 50 sivua + liitteet. Tutkimuksemme on tärkeä, koska varhaiskasvatusikäisten lasten liikuntaa on tutkittu vähän. Varhaiskasvatusikäisten lasten liikuntatutkimukset painottuvat lasten aktiivisuuden ja terveysvaikutusten tutkimiseen, joten on hyödyllistä tutkia lastentarhanopettajien toimintaa lasten liikunnan toteuttajina. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten lastentarhanopettajat suunnittelevat liikuntatuokioita lapsiryhmässä. Tutkimuksen aineistonhankinnan toteutimme tekemällä internetissä täytettävän kyselylomakkeen lastentarhanopettajille. Kyselyymme vastasi 31 jyväskyläläistä lastentarhanopettajaa. Tarkoituksemme oli saada konkreettinen käsitys siitä, kuinka suunnittelu toteutetaan, mitä asioita siinä huomioidaan ja millaisena se koetaan. Halusimme myös selvittää, millaisia tavoitteita ohjattuun liikuntaan sisältyy ja mitä lastentarhanopettajat pitävät laadukkaana liikuntakasvatuksena. Tutkimuksemme tärkein tulos on se, että lastentarhanopettajat suunnittelevat liikuntaa lyhytkestoisesti ja keskittyvät tuokiosuunnitelmien tekemiseen. Harva lastentarhanopettajista tekee vuosi- tai kausisuunnitelmia. Mikäli lastentarhanopettajia ohjattaisiin pitkäkestoisempaan suunnitteluun, liikunnan suunnittelusta saattaisi tulla kokonaisvaltaisempaa ja se tukisi paremmin päiväkodin muuta toimintaa. Tutkimuksessamme selvisi myös, että vaikka suuri osa lastentarhanopettajista harrastaa itse liikuntaa, se ei näytä vaikuttavan lasten liikuntaan. Paljon liikkuva lastentarhanopettaja ei järjestä lapsille enempää ohjattua liikuntaa kuin vähän liikkuva. Tutkimukseemme osallistuneiden lastentarhanopettajien vastauksista ilmenee, että työolosuhteet ovat haaste liikunnan suunnittelussa, mutta ne eivät estä laadukkaan liikuntakasvatuksen toteuttamista. Olosuhteita enemmän lastentarhanopettajat korostivat oman asenteen merkitystä. Heidän mielestään haastavista olosuhteista huolimatta liikuntakasvatuksen toteuttaminen on mahdollista.