Yhteenveto: | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää julkisyhteisön saamaa mediajulkisuutta
paikallistasolla sekä tarkastella tehtyjen viestinnän linjausten näkymistä julkisyhteisön
viestinnässä. Tapaustutkimuksen kohteena oli Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja
ympäristökeskus (ELY-keskus). Työssä selvitettiin ELY-keskuksen mediavälitteistä
julkisuuskuvaa printtimediassa sekä organisaation viestinnälleen asetettujen tavoitteiden
toteutumista lehdistötiedotteissa. Tutkimusongelmana oli selvittää, millainen julkisuuskuva
ELY-keskuksesta muodostuu Keski-Suomen paikallis- ja maakuntalehdissä vuonna 2012.
Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida viestinnän nykytilannetta, jotta ELY-keskus voi
jatkossa kehittää omaa viestintäänsä ja viestiensä näkymistä relevanteille tahoille.
Tutkimusaineisto koostui Keski-Suomen maakunta- ja paikallislehdistä, ELY-keskuksen
lehdistötiedotteista sekä ELY-keskuksen viestintästrategiasta. Aineisto kerättiin manuaalisesti aikavälillä 1.1.2012–31.12.2012. Tutkimuskysymyksiin pyrittiin vastaamaan määrällisen analyysin sekä laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten pohjalta voitiin todeta ELY-keskuksen näkyvyyden olleen
tutkimusajanjaksolla runsasta ja uutispainotteista. ELY-keskuksen mediavälitteinen
julkisuuskuva kiteytettiin neutraaliksi ja kärkkääksi. ELY-keskuksen tiedotteet ylittivät
tutkimusajanjaksolla median uutiskynnyksen verrattain hyvin, mutta puutteita havaittiin ELYkeskuksen viestinnälleen asettamiensa tavoitteiden näkymisessä mediaviestinnässä. Tehdyn
tutkimuksen perusteella ELY-keskuksen viestinnän kehityskohteita löydettiin viestin
selkeyttämisestä sekä strategisten linjausten kiteyttämisestä. Sen, mitä median halutaan viestiä, tulisi näkyä organisaation omassa viestinnässä selkeämmin.
|