Kuuleeko kunta kartoitus kuntalaisten viestintätoiveista

Tutkimuksen tavoitteena oli löytää keinoja, joiIla kehittää kuntaviestintää kuntalaisten toivomaan suuntaan. Tutkimusongelmana oli miten kehittää kuntaviestintää kuntalais-ten toivomaan suuntaan. Tutkimuksessa selvitettiin miten kuntaviestintää voidaan mää-ritellä, mitä kuntaviestintä on ja mitä kun...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Al-Shammari, Hyatt, Birkman, Henna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43261
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tavoitteena oli löytää keinoja, joiIla kehittää kuntaviestintää kuntalaisten toivomaan suuntaan. Tutkimusongelmana oli miten kehittää kuntaviestintää kuntalais-ten toivomaan suuntaan. Tutkimuksessa selvitettiin miten kuntaviestintää voidaan mää-ritellä, mitä kuntaviestintä on ja mitä kuntalaiset haluavat kunnan viestinnältä. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsitellään kuntaviestintää ja julkishallinnon viestintää. Kuntaviestintää käsitellään muun muassa tiedottamisen, osallistamisen, pa-lautteen merkityksellisyyden, kuntalaisen asiakkuuden, luottamuksen ja läpinäkyvyy-den sekä kuntaviestinnän mediavälitteisyyden näkökulmista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, jotka järjestettiin Jyväskylässä tammi–helmikuussa 2014. Teemahaastattelujen avulla kartoitettiin kuntalaisten koke-muksia ja toiveita kuntaviestinnästä. Kuntaviestintää määritellään esimerkiksi vuorovaikutteisena toimintana, joka lisää kun-nan tehokkuutta sekä kuntalaisten palveluna. Tärkeiksi teemoiksi nousi kunnan tiedot-taminen, kuntalaisten oma aktiivisuus, kunnan asioiden selkeä esitystapa, kunnan nä-kyvyys sosiaalisessa mediassa ja kasvokkaisviestintä kunnan kanssa. Monet haasta-telluista haluaisivat keskustella enemmän kunnan kanssa itseään kiinnostavista aiheis-ta. Lähes kaikki haastateltavat olivat kokeneet sekä myönteisiä että kielteisiä vuorovai-kutustilanteita kunnan kanssa. Tutkimustulosten pohjalta esitettiin kuntaviestinnän kehitysideoita. Kunnan tulisi muun muassa tuoda tieto saataville ja ottaa tiedottamisessaan huomioon eri kohderyhmät. Kuntalaiset tulisi kutsua keskustelemaan ja osallistumaan päätöksentekoon aikaisessa vaiheessa.