Summary: | SOSIAALITYÖN LÄHIJOHTAMINEN KUNNAN SOSIAALITOIMISTOISSA
SOSIAALISEN TUEN NÄKÖKULMASTA
Päivi Sippala
Sosiaalityö
Pro gradu -tutkielma
Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos
Jyväskylän yliopisto
Ohjaajat: Mikko Mäntysaari, Marjo Kuronen ja Sirpa Kannasoja
Helmikuu 2014
sivumäärä: 116 sivua, liitteet 17 sivua
Kunnan sosiaalitoimistoissa sosiaalityöntekijät tekevät työtä kovan kiireen ja henkisen
paineen alla. Lähiesimies voi tukea työntekijöiden työssä jaksamista sekä lisätä heidän
työhyvinvointiaan antamalla ja tarjoamalla heille sosiaalista tukea. Tässä tutkimuksessa sosiaalinen tuki on jaettu neljään eri muotoon: emotionaalinen tuki, arviointituki, tiedollinen tuki ja välineellinen tuki. Tutkimuksessa nojaudutaan Leena Mikkolan (2006, 2009) ja Martti Heikkisen (2003) sosiaalisen tuen käsitteisiin.
Tutkimuksessa kysytään millaisia käsityksiä kunnan sosiaalitoimistoissa
työskentelevillä sosiaalityöntekijöillä on lähiesimiehen heille antamasta sosiaalisesta tuesta,tuen riittävyydestä sekä missä sosiaalityöntekijät kokevat erityisesti tarvitsevansa tukea lähiesimieheltään. Lisäksi selvitettiin, millaisia kokemuksia sosiaalityöntekijöillä on vaikuttamismahdollisuuksista ja hallintamahdollisuuksista työssään. Tutkimuksessa selvitettiin myös, onko taustamuuttujilla kuten vastaajan iällä, työkokemuksella tai koulutuksella
merkitystä siihen, missä määrin sosiaalityöntekijät kokevat saavansa sosiaalista tukea lähiesimieheltään.
Tutkimusaineisto kerättiin Internet-pohjaisen kyselylomakkeen avulla kesällä
2011. Kysely suunnattiin Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakuntien sosiaalitoimistojen
sosiaalityöntekijöille. Kysely toteutettiin kaikkiaan 56 kunnassa. Kyselyn vastausprosentti oli 39,3 prosenttia (N = 59). Tulokset analysoitiin käyttämällä faktorianalyysia, yksisuuntaista varianssianalyysia, t-testiä ja avovastausten osalta tyypittelyä ja kvantifiointia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sosiaalinen tuki koettiin toimivana
etenkin arjen tietotuen perustyön ja riittävän tiedotuksen osalta. Myös säännölliset palaverit ja työnohjaus toimivat hyvin. Sosiaalitoimistoissa vallitsi neuvotteleva työkulttuuri ja sosiaalityöntekijät voivat ilmaista mielipiteitään työhönsä liittyen. Sosiaalityöntekijät saivat lähiesimieheltään runsaimmin arvostuksellista tukea, joka ilmeni myös vastaajien kokemuksena siitä, että lähiesimies arvostaa ja luottaa heihin työntekijöinä.
Kehitettävää lähiesimiestyössä on erityisesti vuorovaikutuksellisen tuen ja
asiakastyössä syntyneiden tunteiden jakamisessa sekä säännöllisen palautteen, kiitoksen
sekä kannustuksen antamisessa. Heikentäviä riskitekijöitä työn hallintaan ja liialliseen työstä kuormittumiseen liittyen olivat työmäärän mitoituksen suhde käytettävään työaikaan nähden. Tämä luo kiirettä ja suoriutumisen paineita työpäivän aikana. Sosiaalityöntekijät kokivat työnsä henkisesti kuormittavana.
|