6th graders' skills in different areas of English a comparison between the students' and teachers' opinion

Itsearviointi on tärkeässä roolissa oppimisessa ja opettamisessa, ja itsearviointi sisältyy nykyään opetussuunnitelmaan alakoulussa, sillä omien taitojen tuntemuksen on osoitettu lisäävän oppimisen tuloksia. Itsearviointiin voi linkittää metakognition, joka on oman osaamisen ja kykyjen hahmottamista...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ristola, Janiina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43218
_version_ 1826225753823379456
author Ristola, Janiina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ristola, Janiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ristola, Janiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ristola, Janiina
datasource_str_mv jyx
description Itsearviointi on tärkeässä roolissa oppimisessa ja opettamisessa, ja itsearviointi sisältyy nykyään opetussuunnitelmaan alakoulussa, sillä omien taitojen tuntemuksen on osoitettu lisäävän oppimisen tuloksia. Itsearviointiin voi linkittää metakognition, joka on oman osaamisen ja kykyjen hahmottamista ja niiden hyväksikäyttöä. Sekä oppimisessa että itsearvioinnissa on eroja sukupuolten välillä, ja näitä eroja olisi hyvä tutkia, jotta tuloksia voisi käyttää hyväksi opettamisessa. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää eroja eri kielen osa- alueiden välillä (lukeminen, kirjoittaminen, kuunteleminen, puhuminen) - onko jossain alueessa vahvemmin näkyvissä metakognitiiviset oppimistaidot, ja onko näissä alueissa sukupuolieroja. Tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden omaa näkemystä omista taidoistaan sekä heidän opettajansa näkemystä. Tutkimus toteutettiin eräässä keskisuomalaisessa alakoulussa kevätlukukauden loppuessa, keväällä 2010. Oppilaiden osalta tiedot tutkimukseen kerättiin kyselylomakkeella, jossa heitä pyydettiin antamaan arvosanat jokaiselle kielen eri osa-alueelle, sekä vastaamaan avoimeen kommenttiin millaisena he näkevät itsensä kyseisen kielen osa-alueen oppijana. Opettajan arvosanat kerättiin avoimella haastattelulla. Tutkimuksessa oli mukana 27 kuudennen luokan oppilasta ja yksi opettaja. Tutkimuksessa selvisi, että kokonaisuutena eri kielen osa-alueiden välillä oli eroja, mutta niistä ei ollut selkeää korrelaatiota metakognitiivisiin taitoihin. Kun arvosanoja tutkittiin yksilötasolla, tutkimuksessa tuli lukemisessa ja puhumisessa viitteitä metakognitiivisesta oppimisesta. Tyttöjen ja poikien eroja tutkittaessa, erot tulivat selkeästi esiin, ja tytöt olivat ankarampia sekä omissa arvosanoissa että negatiivisempia avoimissa kommenteissaan. Tämän tutkimuksen tulosten pohjalta voi nähdä viitteitä metakognitiivisesta oppimisesta, mutta jotta tulokset olisivat kattavampia, pitäisi tutkimusta tutkia pidemmällä aikavälillä ja etenkin oppilaiden taitojen kehittymistä metakognitiivisten taitojen lisääntyessä. Sukupuolien välisistä eroista tuli tämän tutkimuksen tulosten perusteella ilmi se, että pojat eivät ole niin kriittisiä omille taidoilleen, ja heidän arvosanansa ovat lähempänä opettajan arvosanaa. Aiheessa olisi monia näkökulmia jatkotutkimuksille, ja tutkimusta voisi laajentaa tutkimuksiin, jotka tutkisivat monipuolisen itsearvioinnin vaikutuksista omien taitojen tuntemiseen, ja niissä ilmeneviin sukupuolien välisiin eroihin.
first_indexed 2023-03-22T10:00:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ristola, Janiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-04-14T11:55:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-04-14T11:55:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1312844", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43218", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Itsearviointi on t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 roolissa oppimisessa ja opettamisessa, ja itsearviointi sis\u00e4ltyy nyky\u00e4\u00e4n opetussuunnitelmaan alakoulussa, sill\u00e4 omien taitojen tuntemuksen on osoitettu lis\u00e4\u00e4v\u00e4n oppimisen tuloksia. Itsearviointiin voi linkitt\u00e4\u00e4 metakognition, joka on oman osaamisen ja kykyjen hahmottamista ja niiden hyv\u00e4ksik\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Sek\u00e4 oppimisessa ett\u00e4 itsearvioinnissa on eroja sukupuolten v\u00e4lill\u00e4, ja n\u00e4it\u00e4 eroja olisi hyv\u00e4 tutkia, jotta tuloksia voisi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hyv\u00e4ksi opettamisessa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 eroja eri kielen osa- alueiden v\u00e4lill\u00e4 (lukeminen, kirjoittaminen, kuunteleminen, puhuminen) - onko jossain alueessa vahvemmin n\u00e4kyviss\u00e4 metakognitiiviset oppimistaidot, ja onko n\u00e4iss\u00e4 alueissa sukupuolieroja. Tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden omaa n\u00e4kemyst\u00e4 omista taidoistaan sek\u00e4 heid\u00e4n opettajansa n\u00e4kemyst\u00e4.\r\nTutkimus toteutettiin er\u00e4\u00e4ss\u00e4 keskisuomalaisessa alakoulussa kev\u00e4tlukukauden loppuessa, kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2010. Oppilaiden osalta tiedot tutkimukseen ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella, jossa heit\u00e4 pyydettiin antamaan arvosanat jokaiselle kielen eri osa-alueelle, sek\u00e4 vastaamaan avoimeen kommenttiin millaisena he n\u00e4kev\u00e4t itsens\u00e4 kyseisen kielen osa-alueen oppijana. Opettajan arvosanat ker\u00e4ttiin avoimella haastattelulla. Tutkimuksessa oli mukana 27 kuudennen luokan oppilasta ja yksi opettaja. Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 kokonaisuutena eri kielen osa-alueiden v\u00e4lill\u00e4 oli eroja, mutta niist\u00e4 ei ollut selke\u00e4\u00e4 korrelaatiota metakognitiivisiin taitoihin. Kun arvosanoja tutkittiin yksil\u00f6tasolla, tutkimuksessa tuli lukemisessa ja puhumisessa viitteit\u00e4 metakognitiivisesta oppimisesta. Tytt\u00f6jen ja poikien eroja tutkittaessa, erot tulivat selke\u00e4sti esiin, ja tyt\u00f6t olivat ankarampia sek\u00e4 omissa arvosanoissa ett\u00e4 negatiivisempia avoimissa kommenteissaan.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulosten pohjalta voi n\u00e4hd\u00e4 viitteit\u00e4 metakognitiivisesta oppimisesta, mutta jotta tulokset olisivat kattavampia, pit\u00e4isi tutkimusta tutkia pidemm\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 ja etenkin oppilaiden taitojen kehittymist\u00e4 metakognitiivisten taitojen lis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4. Sukupuolien v\u00e4lisist\u00e4 eroista tuli t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulosten perusteella ilmi se, ett\u00e4 pojat eiv\u00e4t ole niin kriittisi\u00e4 omille taidoilleen, ja heid\u00e4n arvosanansa ovat l\u00e4hemp\u00e4n\u00e4 opettajan arvosanaa. Aiheessa olisi monia n\u00e4k\u00f6kulmia jatkotutkimuksille, ja tutkimusta voisi laajentaa tutkimuksiin, jotka tutkisivat monipuolisen itsearvioinnin vaikutuksista omien taitojen tuntemiseen, ja niiss\u00e4 ilmeneviin sukupuolien v\u00e4lisiin eroihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Janiina Ristola (jamarist) on 2014-04-14 11:55:19.338502. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-04-14T11:55:19Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404141518.pdf: 1297167 bytes, checksum: cb96c88c4402b69285aa561d8679ab82 (MD5)\r\nlicense.html: 4953 bytes, checksum: 7e4e087ddaea97d2e117e5bb600c9e72 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-04-14T11:55:20Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404141518.pdf: 1297167 bytes, checksum: cb96c88c4402b69285aa561d8679ab82 (MD5)\r\nlicense.html: 4953 bytes, checksum: 7e4e087ddaea97d2e117e5bb600c9e72 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (88 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Metacognition", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Self-evaluation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Gender", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "6th graders' skills in different areas of English : a comparison between the students' and teachers' opinion", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201404141518", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-04-14T11:55:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsearviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "metakognitio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43218
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:53Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/54a9762c-7b86-4ecf-a0a3-342da0a0835a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201404141518.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ristola, Janiina 6th graders' skills in different areas of English : a comparison between the students' and teachers' opinion Learning Metacognition Self-evaluation Gender Englannin kieli English 301 oppiminen itsearviointi metakognitio sukupuoli
title 6th graders' skills in different areas of English : a comparison between the students' and teachers' opinion
title_full 6th graders' skills in different areas of English : a comparison between the students' and teachers' opinion
title_fullStr 6th graders' skills in different areas of English : a comparison between the students' and teachers' opinion 6th graders' skills in different areas of English : a comparison between the students' and teachers' opinion
title_full_unstemmed 6th graders' skills in different areas of English : a comparison between the students' and teachers' opinion 6th graders' skills in different areas of English : a comparison between the students' and teachers' opinion
title_short 6th graders' skills in different areas of English
title_sort 6th graders skills in different areas of english a comparison between the students and teachers opinion
title_sub a comparison between the students' and teachers' opinion
title_txtP 6th graders' skills in different areas of English : a comparison between the students' and teachers' opinion
topic Learning Metacognition Self-evaluation Gender Englannin kieli English 301 oppiminen itsearviointi metakognitio sukupuoli
topic_facet 301 Englannin kieli English Gender Learning Metacognition Self-evaluation itsearviointi metakognitio oppiminen sukupuoli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43218 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404141518
work_keys_str_mv AT ristolajaniina 6thgradersskillsindifferentareasofenglishacomparisonbetweenthestudentsandteachers