Klassikkopaletti 2.0 kirjallisuuden opetuksella tulevaisuuden taitojen opetukseen ja takaisin

Tutkin pro gradu -tutkielmassani, miten opetusharjoittelun yhteydessä lukion ÄI5 Teksti, tyyli ja konteks-ti kurssille luodun blogipohjaisen Klassikkopaletti-internetsivuston ja siihen liittyvän työskentelyn kautta voidaan opettaa kirjallisuuden klassikoita ja tulevaisuuden taitoja. Tulevaisuuden t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaseva, Anu
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43196
_version_ 1828193117084319744
author Kaseva, Anu
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kaseva, Anu Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kaseva, Anu Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kaseva, Anu
datasource_str_mv jyx
description Tutkin pro gradu -tutkielmassani, miten opetusharjoittelun yhteydessä lukion ÄI5 Teksti, tyyli ja konteks-ti kurssille luodun blogipohjaisen Klassikkopaletti-internetsivuston ja siihen liittyvän työskentelyn kautta voidaan opettaa kirjallisuuden klassikoita ja tulevaisuuden taitoja. Tulevaisuuden tai 2000-luvun taidoilla tarkoitetaan nykyajan ja tulevaisuuden toimintaympäristöissä tarvittavia ajatteluun, työskentelytapoihin ja välineisiin sekä maailmassa vastuullisesti elämiseen liittyviä taitoja. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää (kirjallisuuden) opetusta hahmottelemalla Klassikkopaletin ja sen pedagogisen käytön kehittämisen kautta suuntaviivoja paremmalle opetukselle. 2010-luvulla opetusta tulisi kehittää sekä paremmin nykyistä tieto-käsitystä vastaavaksi että konstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaisesti oppilaslähtöisemmäksi sekä ymmärtävän ja yhteisöllisen oppimisen mahdollistavaksi. Tieto- ja viestintäteknologialla nähdään olevan sekä oppimisen muutoksen toteuttamisessa että uuden oppimisen mahdollistajana keskeinen rooli. Siksi on tärkeää kehitellä toimivia tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön malleja, johon myös Klassikkopaletin käytön tutkiminen tähtää. Analysoin Klassikkopaletin opetuspotentiaalia teorialähtöisesti oppimisympäristöajattelun, tulevaisuuden taitojen ja kirjallisuuden opetuksen näkökulmista. Tulevaisuuden taitoja arvioin Innovative Teaching and Learning -tutkimuksessa käytetyn jaottelun ja kriteeristön kautta, jolloin huomio kiinnittyy yhteistoiminnan, tiedonrakentelun, tietotekniikan oppimiskäytön, ongelmanratkaisun ja innovaation sekä itsesäätelyn taitojen harjoittamiseen. Kirjallisuuden klassikoiden opetusta arvioin Lukion opetussuunnitelman perusteiden ja kirjallisuusdidaktisen ja -pedagogisen kirjallisuuden avulla. Analyysini perusteella sivusto opettaa enemmän kirjallisuuden klassikoita kuin tulevaisuuden taitoja, onhan se rakennettu ennen kaikkea kirjallisuuden opetuksen osaksi. Sosiaalinen vuorovaikutus ja yhteisöllinen tiedonrakentelu jäävät puutteellisten ohjeiden takia vähälle, vaikka mahdollisuuksia niiden toteuttamiseen on. Myös yhteistoiminta, itsesäätely ja identiteetin rakentaminen jäävät heikoksi. Klassikkopalettia ja siihen liittyvää opetusta kannattaisi kehittää oppimisympäristöajatteluun liittyvän sulautuvan oppimisen periaatteiden mukaisesti niin, että osa kurssityöskentelystä toteutettaisiin verkko-oppimisympäristössä, osa kon-taktiopetuksena. Sivusto puolestaan kannattaisi rakentaa tähtimallisen opetusympäristön tavoin, jolloin Klassikkopalettiin voisi liittää muita, eri taitoihin ja näkökulmiin keskittyviä sovelluksia. Pedagogisempi verkko-opetus tarkoittaa muutoksia myös opetettaviin asioihin. Opettajan pitää huolehtia siitä, että oppijalla on valmiudet uudenlaiseen oppimiseen ja oppimisympäristössä toimimiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:52:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaseva, Anu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-04-09T15:44:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-04-09T15:44:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1349526", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43196", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin pro gradu -tutkielmassani, miten opetusharjoittelun yhteydess\u00e4 lukion \u00c4I5 Teksti, tyyli ja konteks-ti kurssille luodun blogipohjaisen Klassikkopaletti-internetsivuston ja siihen liittyv\u00e4n ty\u00f6skentelyn kautta voidaan opettaa kirjallisuuden klassikoita ja tulevaisuuden taitoja. Tulevaisuuden tai 2000-luvun taidoilla tarkoitetaan nykyajan ja tulevaisuuden toimintaymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 tarvittavia ajatteluun, ty\u00f6skentelytapoihin ja v\u00e4lineisiin sek\u00e4 maailmassa vastuullisesti el\u00e4miseen liittyvi\u00e4 taitoja. Tutkimuksen tavoitteena oli kehitt\u00e4\u00e4 (kirjallisuuden) opetusta hahmottelemalla Klassikkopaletin ja sen pedagogisen k\u00e4yt\u00f6n kehitt\u00e4misen kautta suuntaviivoja paremmalle opetukselle. 2010-luvulla opetusta tulisi kehitt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 paremmin nykyist\u00e4 tieto-k\u00e4sityst\u00e4 vastaavaksi ett\u00e4 konstruktivistisen oppimisk\u00e4sityksen mukaisesti oppilasl\u00e4ht\u00f6isemm\u00e4ksi sek\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4n ja yhteis\u00f6llisen oppimisen mahdollistavaksi. Tieto- ja viestint\u00e4teknologialla n\u00e4hd\u00e4\u00e4n olevan sek\u00e4 oppimisen muutoksen toteuttamisessa ett\u00e4 uuden oppimisen mahdollistajana keskeinen rooli. Siksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kehitell\u00e4 toimivia tieto- ja viestint\u00e4tekniikan opetusk\u00e4yt\u00f6n malleja, johon my\u00f6s Klassikkopaletin k\u00e4yt\u00f6n tutkiminen t\u00e4ht\u00e4\u00e4. \r\n\r\nAnalysoin Klassikkopaletin opetuspotentiaalia teorial\u00e4ht\u00f6isesti oppimisymp\u00e4rist\u00f6ajattelun, tulevaisuuden taitojen ja kirjallisuuden opetuksen n\u00e4k\u00f6kulmista. Tulevaisuuden taitoja arvioin Innovative Teaching and Learning -tutkimuksessa k\u00e4ytetyn jaottelun ja kriteerist\u00f6n kautta, jolloin huomio kiinnittyy yhteistoiminnan, tiedonrakentelun, tietotekniikan oppimisk\u00e4yt\u00f6n, ongelmanratkaisun ja innovaation sek\u00e4 itses\u00e4\u00e4telyn taitojen harjoittamiseen. Kirjallisuuden klassikoiden opetusta arvioin Lukion opetussuunnitelman perusteiden ja kirjallisuusdidaktisen ja -pedagogisen kirjallisuuden avulla. \r\n \r\nAnalyysini perusteella sivusto opettaa enemm\u00e4n kirjallisuuden klassikoita kuin tulevaisuuden taitoja, onhan se rakennettu ennen kaikkea kirjallisuuden opetuksen osaksi. Sosiaalinen vuorovaikutus ja yhteis\u00f6llinen tiedonrakentelu j\u00e4\u00e4v\u00e4t puutteellisten ohjeiden takia v\u00e4h\u00e4lle, vaikka mahdollisuuksia niiden toteuttamiseen on. My\u00f6s yhteistoiminta, itses\u00e4\u00e4tely ja identiteetin rakentaminen j\u00e4\u00e4v\u00e4t heikoksi. Klassikkopalettia ja siihen liittyv\u00e4\u00e4 opetusta kannattaisi kehitt\u00e4\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6ajatteluun liittyv\u00e4n sulautuvan oppimisen periaatteiden mukaisesti niin, ett\u00e4 osa kurssity\u00f6skentelyst\u00e4 toteutettaisiin verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, osa kon-taktiopetuksena. Sivusto puolestaan kannattaisi rakentaa t\u00e4htimallisen opetusymp\u00e4rist\u00f6n tavoin, jolloin Klassikkopalettiin voisi liitt\u00e4\u00e4 muita, eri taitoihin ja n\u00e4k\u00f6kulmiin keskittyvi\u00e4 sovelluksia. Pedagogisempi verkko-opetus tarkoittaa muutoksia my\u00f6s opetettaviin asioihin. Opettajan pit\u00e4\u00e4 huolehtia siit\u00e4, ett\u00e4 oppijalla on valmiudet uudenlaiseen oppimiseen ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 toimimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anu Kaseva (anankase) on 2014-04-09 15:44:16.083807. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-04-09T15:44:16Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404091493.pdf: 1067595 bytes, checksum: d095c8c9e5ebde5033e3763a8235d699 (MD5)\r\nlicense.html: 4926 bytes, checksum: 54526286bb36e345bd697673373c1549 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-04-09T15:44:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404091493.pdf: 1067595 bytes, checksum: d095c8c9e5ebde5033e3763a8235d699 (MD5)\r\nlicense.html: 4926 bytes, checksum: 54526286bb36e345bd697673373c1549 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (122 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjallisuuden opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjallisuuden klassikot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulevaisuuden taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sulautuva oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusk\u00e4ytt\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "blogi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Klassikkopaletti 2.0 : kirjallisuuden opetuksella tulevaisuuden taitojen opetukseen ja takaisin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kirjallisuuden opetuksella tulevaisuuden taitojen opetukseen ja takaisin", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201404091493", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjallisuus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Literature", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-04-09T15:44:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "304", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "klassikot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "blogit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43196
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:33Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d321a650-6ce6-4dd8-8852-4245b9510b4b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201404091493.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaseva, Anu Klassikkopaletti 2.0 : kirjallisuuden opetuksella tulevaisuuden taitojen opetukseen ja takaisin kirjallisuus kirjallisuuden opetus kirjallisuuden klassikot tulevaisuuden taidot oppimisympäristöt verkko-oppimisympäristöt sulautuva oppiminen tieto- ja viestintätekniikka opetuskäyttö blogi Kirjallisuus Literature 304 opetus klassikot oppimisympäristö verkko-opetus blogit
title Klassikkopaletti 2.0 : kirjallisuuden opetuksella tulevaisuuden taitojen opetukseen ja takaisin
title_alt Kirjallisuuden opetuksella tulevaisuuden taitojen opetukseen ja takaisin
title_full Klassikkopaletti 2.0 : kirjallisuuden opetuksella tulevaisuuden taitojen opetukseen ja takaisin
title_fullStr Klassikkopaletti 2.0 : kirjallisuuden opetuksella tulevaisuuden taitojen opetukseen ja takaisin Klassikkopaletti 2.0 : kirjallisuuden opetuksella tulevaisuuden taitojen opetukseen ja takaisin
title_full_unstemmed Klassikkopaletti 2.0 : kirjallisuuden opetuksella tulevaisuuden taitojen opetukseen ja takaisin Klassikkopaletti 2.0 : kirjallisuuden opetuksella tulevaisuuden taitojen opetukseen ja takaisin
title_short Klassikkopaletti 2.0
title_sort klassikkopaletti 2 0 kirjallisuuden opetuksella tulevaisuuden taitojen opetukseen ja takaisin
title_sub kirjallisuuden opetuksella tulevaisuuden taitojen opetukseen ja takaisin
title_txtP Klassikkopaletti 2.0 : kirjallisuuden opetuksella tulevaisuuden taitojen opetukseen ja takaisin
topic kirjallisuus kirjallisuuden opetus kirjallisuuden klassikot tulevaisuuden taidot oppimisympäristöt verkko-oppimisympäristöt sulautuva oppiminen tieto- ja viestintätekniikka opetuskäyttö blogi Kirjallisuus Literature 304 opetus klassikot oppimisympäristö verkko-opetus blogit
topic_facet 304 Kirjallisuus Literature blogi blogit kirjallisuuden klassikot kirjallisuuden opetus kirjallisuus klassikot opetus opetuskäyttö oppimisympäristö oppimisympäristöt sulautuva oppiminen tieto- ja viestintätekniikka tulevaisuuden taidot verkko-opetus verkko-oppimisympäristöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43196 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404091493
work_keys_str_mv AT kasevaanu klassikkopaletti20kirjallisuudenopetuksellatulevaisuudentaitojenopetukseenjatakaisin