Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta

Laitila, M. ja Penttinen P. LUOKANOPETTAJAOPISKELIJOIDEN JA MATEMATIIKAN AINEENOPETTAJAOPISKELIJOIDEN KÄSITYKSIÄ MATEMATIIKAN OPETTAMISESTA. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. 75 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää matematiikan ai...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mira Laitila, Penttinen, Paula
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43195
_version_ 1828193117083271168
author Mira Laitila Penttinen, Paula
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mira Laitila Penttinen, Paula Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mira Laitila Penttinen, Paula Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mira Laitila
datasource_str_mv jyx
description Laitila, M. ja Penttinen P. LUOKANOPETTAJAOPISKELIJOIDEN JA MATEMATIIKAN AINEENOPETTAJAOPISKELIJOIDEN KÄSITYKSIÄ MATEMATIIKAN OPETTAMISESTA. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. 75 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja uskomuksia tehokkaasta ja itselle mieluisasta tavasta opettaa matematiikkaa. Tutkimuksessa vertailtiin näiden kahden opiskelijaryhmien eroja ja samankaltaisuuksia opetusta koskevissa uskomuksissa. Selvitimme myös, kokevatko opiskelijat mieluisimmaksi tavaksi opettaa tehokkaimpana pitämällään opettamistavalla. Tutkimukseen osallistui 122 Jyväskylän yliopiston opiskelijaa, 68 osallistuneista oli luokanopettajaopiskelijoita ja 54 vastanneista opiskeli matematiikan aineenopettajaksi. Aineiston analyysi ja tutkimus toteutettiin vuonna 2013. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla vuosina 2010–2012. Kyselylomake on suomennettu lomakkeesta, jota käytettiin muun muassa Hannulan, Lepikin, Piperen ja Tuohilammen (2012) Suomen, Viron ja Latvian opettajien matematiikkakäsitysten vertailuun perustuvan tutkimuksen aineiston keruuseen. Hannulan ym. tutkimus on yksi tutkimus osana laajempaa NorBa-tutkimushanketta (Hannula & Pehkonen, 2009). Tulokset tässä tutkimuksessa osoittivat, että matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden välillä oli jonkin verran eroavaisuuksia siinä, millaista opetusta he pitävät itse mieluisimpana tapana opettaa matematiikkaa ja myös siinä, mikä on heidän mielestään tehokkain tapa opettaa matematiikkaa. Myös käsitys siitä, mitä tehokkuuden käsite tarkoittaa, vaihteli ryhmien välillä. Mielenkiintoista oli, että opiskelijoiden ajatukset mielekkäimmän ja tehokkaimman opetustavan välillä sisälsivät ristiriitoja ja opiskelijat eivät läheskään aina halunneet opettaa tavalla, jota pitivät oppimisen kannalta tehokkaimpana.
first_indexed 2023-03-22T09:58:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Mira Laitila", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Penttinen, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-04-09T12:19:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-04-09T12:19:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1312834", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43195", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Laitila, M. ja Penttinen P. LUOKANOPETTAJAOPISKELIJOIDEN JA MATEMATIIKAN\r\nAINEENOPETTAJAOPISKELIJOIDEN K\u00c4SITYKSI\u00c4 MATEMATIIKAN\r\nOPETTAMISESTA. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro\r\ngradu-tutkielma. 75 sivua.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden\r\nja luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 ja uskomuksia tehokkaasta ja itselle mieluisasta\r\ntavasta opettaa matematiikkaa. Tutkimuksessa vertailtiin n\u00e4iden kahden opiskelijaryhmien\r\neroja ja samankaltaisuuksia opetusta koskevissa uskomuksissa. Selvitimme\r\nmy\u00f6s, kokevatko opiskelijat mieluisimmaksi tavaksi opettaa tehokkaimpana pit\u00e4m\u00e4ll\u00e4\u00e4n\r\nopettamistavalla.\r\nTutkimukseen osallistui 122 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opiskelijaa, 68 osallistuneista\r\noli luokanopettajaopiskelijoita ja 54 vastanneista opiskeli matematiikan aineenopettajaksi.\r\nAineiston analyysi ja tutkimus toteutettiin vuonna 2013. Tutkimuksen aineisto\r\nker\u00e4ttiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla vuosina 2010\u20132012. Kyselylomake\r\non suomennettu lomakkeesta, jota k\u00e4ytettiin muun muassa Hannulan, Lepikin, Piperen\r\nja Tuohilammen (2012) Suomen, Viron ja Latvian opettajien matematiikkak\u00e4sitysten\r\nvertailuun perustuvan tutkimuksen aineiston keruuseen. Hannulan ym. tutkimus on yksi\r\ntutkimus osana laajempaa NorBa-tutkimushanketta (Hannula & Pehkonen, 2009).\r\nTulokset t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa osoittivat, ett\u00e4 matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden\r\nja luokanopettajaopiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4 oli jonkin verran eroavaisuuksia siin\u00e4,\r\nmillaista opetusta he pit\u00e4v\u00e4t itse mieluisimpana tapana opettaa matematiikkaa ja my\u00f6s\r\nsiin\u00e4, mik\u00e4 on heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n tehokkain tapa opettaa matematiikkaa. My\u00f6s k\u00e4sitys\r\nsiit\u00e4, mit\u00e4 tehokkuuden k\u00e4site tarkoittaa, vaihteli ryhmien v\u00e4lill\u00e4. Mielenkiintoista oli,\r\nett\u00e4 opiskelijoiden ajatukset mielekk\u00e4imm\u00e4n ja tehokkaimman opetustavan v\u00e4lill\u00e4 sis\u00e4lsiv\u00e4t\r\nristiriitoja ja opiskelijat eiv\u00e4t l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n aina halunneet opettaa tavalla, jota pitiv\u00e4t\r\noppimisen kannalta tehokkaimpana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Paula Penttinen (patukokk) on 2014-04-09 12:19:41.869800. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-04-09T12:19:42Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404091492.pdf: 451905 bytes, checksum: 1b4f6dac94cff1a1f46b462657695b31 (MD5)\r\nlicense.html: 5514 bytes, checksum: d19b0d382c44be6e575b507b0a7b2e2c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-04-09T12:19:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404091492.pdf: 451905 bytes, checksum: 1b4f6dac94cff1a1f46b462657695b31 (MD5)\r\nlicense.html: 5514 bytes, checksum: d19b0d382c44be6e575b507b0a7b2e2c (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (87 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Matematiikkauskomus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettamisk\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajaopiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan aineenopettajaopiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 matematiikan opettamisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201404091492", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-04-09T12:19:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskomukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aineenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43195
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:49Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e32af49f-9f16-4e1b-abf2-f9446305c2e7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201404091492.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mira Laitila Penttinen, Paula Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta Matematiikkauskomus opettamiskäsitys luokanopettajaopiskelijat matematiikan aineenopettajaopiskelijat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matematiikka uskomukset oppimiskäsitykset opetus aineenopettajat luokanopettajat opiskelijat
title Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta
title_full Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta
title_fullStr Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta
title_full_unstemmed Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta
title_short Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta
title_sort luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta
title_txtP Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta
topic Matematiikkauskomus opettamiskäsitys luokanopettajaopiskelijat matematiikan aineenopettajaopiskelijat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matematiikka uskomukset oppimiskäsitykset opetus aineenopettajat luokanopettajat opiskelijat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Matematiikkauskomus Teacher Education aineenopettajat luokanopettajaopiskelijat luokanopettajat matematiikan aineenopettajaopiskelijat matematiikka opettamiskäsitys opetus opiskelijat oppimiskäsitykset uskomukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43195 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404091492
work_keys_str_mv AT miralaitila luokanopettajaopiskelijoidenjamatematiikanaineenopettajaopiskelijoidenkäsityksiämate