Luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä matematiikan opettamisesta

Laitila, M. ja Penttinen P. LUOKANOPETTAJAOPISKELIJOIDEN JA MATEMATIIKAN AINEENOPETTAJAOPISKELIJOIDEN KÄSITYKSIÄ MATEMATIIKAN OPETTAMISESTA. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. 75 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää matematiikan ai...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Mira Laitila, Penttinen, Paula
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43195
Kuvaus
Yhteenveto:Laitila, M. ja Penttinen P. LUOKANOPETTAJAOPISKELIJOIDEN JA MATEMATIIKAN AINEENOPETTAJAOPISKELIJOIDEN KÄSITYKSIÄ MATEMATIIKAN OPETTAMISESTA. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. 75 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja uskomuksia tehokkaasta ja itselle mieluisasta tavasta opettaa matematiikkaa. Tutkimuksessa vertailtiin näiden kahden opiskelijaryhmien eroja ja samankaltaisuuksia opetusta koskevissa uskomuksissa. Selvitimme myös, kokevatko opiskelijat mieluisimmaksi tavaksi opettaa tehokkaimpana pitämällään opettamistavalla. Tutkimukseen osallistui 122 Jyväskylän yliopiston opiskelijaa, 68 osallistuneista oli luokanopettajaopiskelijoita ja 54 vastanneista opiskeli matematiikan aineenopettajaksi. Aineiston analyysi ja tutkimus toteutettiin vuonna 2013. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla vuosina 2010–2012. Kyselylomake on suomennettu lomakkeesta, jota käytettiin muun muassa Hannulan, Lepikin, Piperen ja Tuohilammen (2012) Suomen, Viron ja Latvian opettajien matematiikkakäsitysten vertailuun perustuvan tutkimuksen aineiston keruuseen. Hannulan ym. tutkimus on yksi tutkimus osana laajempaa NorBa-tutkimushanketta (Hannula & Pehkonen, 2009). Tulokset tässä tutkimuksessa osoittivat, että matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden välillä oli jonkin verran eroavaisuuksia siinä, millaista opetusta he pitävät itse mieluisimpana tapana opettaa matematiikkaa ja myös siinä, mikä on heidän mielestään tehokkain tapa opettaa matematiikkaa. Myös käsitys siitä, mitä tehokkuuden käsite tarkoittaa, vaihteli ryhmien välillä. Mielenkiintoista oli, että opiskelijoiden ajatukset mielekkäimmän ja tehokkaimman opetustavan välillä sisälsivät ristiriitoja ja opiskelijat eivät läheskään aina halunneet opettaa tavalla, jota pitivät oppimisen kannalta tehokkaimpana.