Yhteenveto: | Laitila, M. ja Penttinen P. LUOKANOPETTAJAOPISKELIJOIDEN JA MATEMATIIKAN
AINEENOPETTAJAOPISKELIJOIDEN KÄSITYKSIÄ MATEMATIIKAN
OPETTAMISESTA. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro
gradu-tutkielma. 75 sivua.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden
ja luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja uskomuksia tehokkaasta ja itselle mieluisasta
tavasta opettaa matematiikkaa. Tutkimuksessa vertailtiin näiden kahden opiskelijaryhmien
eroja ja samankaltaisuuksia opetusta koskevissa uskomuksissa. Selvitimme
myös, kokevatko opiskelijat mieluisimmaksi tavaksi opettaa tehokkaimpana pitämällään
opettamistavalla.
Tutkimukseen osallistui 122 Jyväskylän yliopiston opiskelijaa, 68 osallistuneista
oli luokanopettajaopiskelijoita ja 54 vastanneista opiskeli matematiikan aineenopettajaksi.
Aineiston analyysi ja tutkimus toteutettiin vuonna 2013. Tutkimuksen aineisto
kerättiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla vuosina 2010–2012. Kyselylomake
on suomennettu lomakkeesta, jota käytettiin muun muassa Hannulan, Lepikin, Piperen
ja Tuohilammen (2012) Suomen, Viron ja Latvian opettajien matematiikkakäsitysten
vertailuun perustuvan tutkimuksen aineiston keruuseen. Hannulan ym. tutkimus on yksi
tutkimus osana laajempaa NorBa-tutkimushanketta (Hannula & Pehkonen, 2009).
Tulokset tässä tutkimuksessa osoittivat, että matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden
ja luokanopettajaopiskelijoiden välillä oli jonkin verran eroavaisuuksia siinä,
millaista opetusta he pitävät itse mieluisimpana tapana opettaa matematiikkaa ja myös
siinä, mikä on heidän mielestään tehokkain tapa opettaa matematiikkaa. Myös käsitys
siitä, mitä tehokkuuden käsite tarkoittaa, vaihteli ryhmien välillä. Mielenkiintoista oli,
että opiskelijoiden ajatukset mielekkäimmän ja tehokkaimman opetustavan välillä sisälsivät
ristiriitoja ja opiskelijat eivät läheskään aina halunneet opettaa tavalla, jota pitivät
oppimisen kannalta tehokkaimpana.
|