Teknologinen lukutaito Suomen, Ruotsin ja Uuden-Seelannin opetussuunnitelmissa

Tutkimukseni keskittyi selvittämään, mitkä ovat teknologisen lukutaidon muodostavat perustekijät, sekä miten nämä perustekijät ilmenevät Suomen, Ruotsin ja Uuden-Seelannin teknologiakasvatuksen opetussuunnitelmissa. Teknologisen lukutaidon perustekijät määritettiin analysoimalla teknologiakasvatuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vario, Mikko
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43192
_version_ 1826225722975322112
author Vario, Mikko
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vario, Mikko Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vario, Mikko Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vario, Mikko
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni keskittyi selvittämään, mitkä ovat teknologisen lukutaidon muodostavat perustekijät, sekä miten nämä perustekijät ilmenevät Suomen, Ruotsin ja Uuden-Seelannin teknologiakasvatuksen opetussuunnitelmissa. Teknologisen lukutaidon perustekijät määritettiin analysoimalla teknologiakasvatuksen kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta vuosilta 1994-2011, minkä jälkeen kunkin maan opetussuunnitelmaa tarkasteltiin kyseisten perustekijöiden valossa. Lisäksi näiden kolmen maan teknologiakasvatuksen asiantuntijoilta (N=10) saatuja vastauksia käytettiin selvitettäessä, miten teknologista lukutaitoa tulisi kouluissa opettaa ja millaisia muutoksia kunkin maan teknologiakasvatuksen opetussuunnitelmassa, sekä oppiaineen opettamisessa tarvitaan suhteessa tulevaisuuteen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kevään 2013 ja talven 2014 välisenä aikana asiantuntijoille lähetetyn verkkokyselylomakkeen avulla, sekä kansallisiin opetussuunnitelmiin tutustuen. Teknologinen lukutaito muodostuu tutkimuksen mukaan neljästä perustekijästä, jotka ovat teknologiseen ymmärrykseen liittyvät (1.) kyky tunnistaa ja ymmärtää teknologiaa, sekä (2.) kyky tarkastella teknologiaa inhimillisesti, sosiaalisesti ja eettisesti. Teknologiseen toimintaan liitettiin (3.) kyky toteuttaa teknologinen prosessi ja kommunikoida siitä, sekä (4.) kyky havaita ja ratkaista teknologisia ongelmia. Tärkein havainto oli, että kaikki neljä perustekijää ilmenevät kunkin maan teknologiakasvatuksen opetussuunnitelmissa, mutta perustekijöiden painotukset vaihtelevat huomattavasti. Ongelmanratkaisuun liittyvä perustekijä 4. oli kaikissa tutkimuksen kohteena olleissa opetussuunnitelmassa kaikista huonoimmin edustettu. Teknologista lukutaitoa tulisi asiantuntijoiden mukaan opettaa pyrkien kehittämään oppilaiden teknologista ymmärrystä ja siten, että opetus on toiminnallista ja perustuu ongelmanratkaisuun. Asiantuntijoiden esittämät muutosehdotukset vaihtelivat kussakin maassa, mutta yhteisiä teemoja olivat muun muassa oppiaineen merkityksen korostaminen ja ainetta opettavien opettajien täydennyskoulutus.
first_indexed 2023-03-22T09:58:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vario, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-04-09T08:57:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-04-09T08:57:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1312418", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43192", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni keskittyi selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mitk\u00e4 ovat teknologisen lukutaidon muodostavat perustekij\u00e4t, sek\u00e4 miten n\u00e4m\u00e4 perustekij\u00e4t ilmenev\u00e4t Suomen, Ruotsin ja Uuden-Seelannin teknologiakasvatuksen opetussuunnitelmissa. \nTeknologisen lukutaidon perustekij\u00e4t m\u00e4\u00e4ritettiin analysoimalla teknologiakasvatuksen kansainv\u00e4list\u00e4 tutkimuskirjallisuutta vuosilta 1994-2011, mink\u00e4 j\u00e4lkeen kunkin maan opetussuunnitelmaa tarkasteltiin kyseisten perustekij\u00f6iden valossa. Lis\u00e4ksi n\u00e4iden kolmen maan teknologiakasvatuksen asiantuntijoilta (N=10) saatuja vastauksia k\u00e4ytettiin selvitett\u00e4ess\u00e4, miten teknologista lukutaitoa tulisi kouluissa opettaa ja millaisia muutoksia kunkin maan teknologiakasvatuksen opetussuunnitelmassa, sek\u00e4 oppiaineen opettamisessa tarvitaan suhteessa tulevaisuuteen. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4n 2013 ja talven 2014 v\u00e4lisen\u00e4 aikana asiantuntijoille l\u00e4hetetyn verkkokyselylomakkeen avulla, sek\u00e4 kansallisiin opetussuunnitelmiin tutustuen.\nTeknologinen lukutaito muodostuu tutkimuksen mukaan nelj\u00e4st\u00e4 perustekij\u00e4st\u00e4, jotka ovat teknologiseen ymm\u00e4rrykseen liittyv\u00e4t (1.) kyky tunnistaa ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 teknologiaa, sek\u00e4 (2.) kyky tarkastella teknologiaa inhimillisesti, sosiaalisesti ja eettisesti. Teknologiseen toimintaan liitettiin (3.) kyky toteuttaa teknologinen prosessi ja kommunikoida siit\u00e4, sek\u00e4 (4.) kyky havaita ja ratkaista teknologisia ongelmia. T\u00e4rkein havainto oli, ett\u00e4 kaikki nelj\u00e4 perustekij\u00e4\u00e4 ilmenev\u00e4t kunkin maan teknologiakasvatuksen opetussuunnitelmissa, mutta perustekij\u00f6iden painotukset vaihtelevat huomattavasti. Ongelmanratkaisuun liittyv\u00e4 perustekij\u00e4 4. oli kaikissa tutkimuksen kohteena olleissa opetussuunnitelmassa kaikista huonoimmin edustettu. Teknologista lukutaitoa tulisi asiantuntijoiden mukaan opettaa pyrkien kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n oppilaiden teknologista ymm\u00e4rryst\u00e4 ja siten, ett\u00e4 opetus on toiminnallista ja perustuu ongelmanratkaisuun. Asiantuntijoiden esitt\u00e4m\u00e4t muutosehdotukset vaihtelivat kussakin maassa, mutta yhteisi\u00e4 teemoja olivat muun muassa oppiaineen merkityksen korostaminen ja ainetta opettavien opettajien t\u00e4ydennyskoulutus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mikko Vario (mianhonk) on 2014-04-09 08:57:44.826563. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-04-09T08:57:45Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201404091490.pdf: 951185 bytes, checksum: 26d5549e2be0f2e295d1cbf89b8b04db (MD5)\nlicense.html: 4909 bytes, checksum: c06023bb7fabba28cd0a7060182a32e0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-04-09T08:57:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201404091490.pdf: 951185 bytes, checksum: 26d5549e2be0f2e295d1cbf89b8b04db (MD5)\nlicense.html: 4909 bytes, checksum: c06023bb7fabba28cd0a7060182a32e0 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (108 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teknologinen lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teknologinen lukutaito Suomen, Ruotsin ja Uuden-Seelannin opetussuunnitelmissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201404091490", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-04-09T08:57:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologiakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Suomi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Ruotsi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Uusi-Seelanti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43192
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:09Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eac5144f-a137-4e96-a19b-42d308c83106\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201404091490.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vario, Mikko Teknologinen lukutaito Suomen, Ruotsin ja Uuden-Seelannin opetussuunnitelmissa teknologinen lukutaito Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 teknologia teknologiakasvatus opetussuunnitelmat Suomi Ruotsi Uusi-Seelanti
title Teknologinen lukutaito Suomen, Ruotsin ja Uuden-Seelannin opetussuunnitelmissa
title_full Teknologinen lukutaito Suomen, Ruotsin ja Uuden-Seelannin opetussuunnitelmissa
title_fullStr Teknologinen lukutaito Suomen, Ruotsin ja Uuden-Seelannin opetussuunnitelmissa Teknologinen lukutaito Suomen, Ruotsin ja Uuden-Seelannin opetussuunnitelmissa
title_full_unstemmed Teknologinen lukutaito Suomen, Ruotsin ja Uuden-Seelannin opetussuunnitelmissa Teknologinen lukutaito Suomen, Ruotsin ja Uuden-Seelannin opetussuunnitelmissa
title_short Teknologinen lukutaito Suomen, Ruotsin ja Uuden-Seelannin opetussuunnitelmissa
title_sort teknologinen lukutaito suomen ruotsin ja uuden seelannin opetussuunnitelmissa
title_txtP Teknologinen lukutaito Suomen, Ruotsin ja Uuden-Seelannin opetussuunnitelmissa
topic teknologinen lukutaito Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 teknologia teknologiakasvatus opetussuunnitelmat Suomi Ruotsi Uusi-Seelanti
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Ruotsi Suomi Teacher Education Uusi-Seelanti opetussuunnitelmat teknologia teknologiakasvatus teknologinen lukutaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43192 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404091490
work_keys_str_mv AT variomikko teknologinenlukutaitosuomenruotsinjauudenseelanninopetussuunnitelmissa