Erityisopettajan ja aineenopettajan keskinäinen yhteistyö kolmiportaisen tuen eri vaiheissa

Salo, Virpi. ERITYISOPETTAJAN JA AINEENOPETTAJAN KESKINÄINEN YHTEISTYÖ KOLMIPORTAISEN TUEN ERI VAIHEISSA. Teemahaastattelu. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014, 60 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettaj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salo, Virpi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43186
_version_ 1826225722974273536
author Salo, Virpi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salo, Virpi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salo, Virpi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salo, Virpi
datasource_str_mv jyx
description Salo, Virpi. ERITYISOPETTAJAN JA AINEENOPETTAJAN KESKINÄINEN YHTEISTYÖ KOLMIPORTAISEN TUEN ERI VAIHEISSA. Teemahaastattelu. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014, 60 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajan ja aineenopettajan keskinäistä yhteistyötä kolmiportaisen tuen eri vaiheissa. Tutkimus toteutettiin erään länsi-suomalaisen yhtenäiskoulun kahdelle erityisopettajalle ja viidelle aineenopettajalle huhti-toukokuun 2013 aikana. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimustulosten mukaan erityisopettajan ja aineenopettajan yhteistyö koettiin tärkeäksi. Tässä tutkimuksessa erityisopettajan ja aineenopettajan yhteistyötä tapahtuu kolmiportaisen tuen eri vaiheissa yleisessä, tehostetussa ja erityisessä tuessa. Erityisopettajan ja aineenopettajan yhteistyötä edesauttavat heidän asiantuntijuutensa opetettavissa aineissa ja tuntien suunnittelu. Yhteistyötä hankaloittavina tekijöinä pidettiin erityisopettajaresurssien epätasaista jakaantumista opetettavissa aineissa. Yhteistyötä voidaan kehittää toteuttamalla samanaikaisopetusta luokassa ja lisäkouluttamalla opettajia. Erityisopettajat pitivät kolmiportaisen tuen pääajatuksena varhaista puuttumista ja ennaltaehkäisyä. Aineenopettajat kokivat tarvitsevansa lisää erityisopettajan läsnäoloa luokkaan. Erityisopettajat taas kaipasivat aineenopettajan herkemmin pyytävän erityisopettajaa luokkaan. Erityisopettajat kaipasivat enemmän heidän konsultoivan roolin käyttämistä opetuksessa. Tärkeänä nähtiin toisen opettajan asiantuntijuuden arvostaminen, myös oppilaan tunteminen nähtiin tärkeänä opetuksen asiantuntijuudessa. Kolmiportaisen tuen malli oli molemmille erityisopettajalle hyvin selkeä ja tuttu. Osalle aineenopettajista kolmiportaisen tuen malli oli vielä sisäänajovaiheessa ja he kaipasivat saavansa siihen lisää koulutusta.
first_indexed 2023-03-22T09:57:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Salo, Virpi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-04-07T12:37:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-04-07T12:37:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1312306", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43186", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Salo, Virpi. ERITYISOPETTAJAN JA AINEENOPETTAJAN KESKIN\u00c4INEN YHTEISTY\u00d6 KOLMIPORTAISEN TUEN ERI VAIHEISSA. Teemahaastattelu. Erityispedagogiikan pro gradu \u2013tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014, 60 sivua. Julkaisematon.\n\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 erityisopettajan ja aineenopettajan keskin\u00e4ist\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 kolmiportaisen tuen eri vaiheissa. Tutkimus toteutettiin er\u00e4\u00e4n l\u00e4nsi-suomalaisen yhten\u00e4iskoulun kahdelle erityisopettajalle ja viidelle aineenopettajalle huhti-toukokuun 2013 aikana.\nTutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluaineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetelm\u00e4ll\u00e4.\nTutkimustulosten mukaan erityisopettajan ja aineenopettajan yhteisty\u00f6 koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa erityisopettajan ja aineenopettajan yhteisty\u00f6t\u00e4 tapahtuu kolmiportaisen tuen eri vaiheissa yleisess\u00e4, tehostetussa ja erityisess\u00e4 tuessa. Erityisopettajan ja aineenopettajan yhteisty\u00f6t\u00e4 edesauttavat heid\u00e4n asiantuntijuutensa opetettavissa aineissa ja tuntien suunnittelu. Yhteisty\u00f6t\u00e4 hankaloittavina tekij\u00f6in\u00e4 pidettiin erityisopettajaresurssien ep\u00e4tasaista jakaantumista opetettavissa aineissa. Yhteisty\u00f6t\u00e4 voidaan kehitt\u00e4\u00e4 toteuttamalla samanaikaisopetusta luokassa ja lis\u00e4kouluttamalla opettajia.\nErityisopettajat pitiv\u00e4t kolmiportaisen tuen p\u00e4\u00e4ajatuksena varhaista puuttumista ja ennaltaehk\u00e4isy\u00e4. Aineenopettajat kokivat tarvitsevansa lis\u00e4\u00e4 erityisopettajan l\u00e4sn\u00e4oloa luokkaan. Erityisopettajat taas kaipasivat aineenopettajan herkemmin pyyt\u00e4v\u00e4n erityisopettajaa luokkaan. Erityisopettajat kaipasivat enemm\u00e4n heid\u00e4n konsultoivan roolin k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 opetuksessa. T\u00e4rke\u00e4n\u00e4 n\u00e4htiin toisen opettajan asiantuntijuuden arvostaminen, my\u00f6s oppilaan tunteminen n\u00e4htiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 opetuksen asiantuntijuudessa.\nKolmiportaisen tuen malli oli molemmille erityisopettajalle hyvin selke\u00e4 ja tuttu. Osalle aineenopettajista kolmiportaisen tuen malli oli viel\u00e4 sis\u00e4\u00e4najovaiheessa ja he kaipasivat saavansa siihen lis\u00e4\u00e4 koulutusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Virpi Salo (visalo) on 2014-04-07 12:37:33.178209. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-04-07T12:37:33Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201404071480.pdf: 538907 bytes, checksum: 970a2309d26d777141eb8e5c57821c52 (MD5)\nlicense.html: 4922 bytes, checksum: d35c0700f302739682b31a5d59d8d936 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-04-07T12:37:33Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201404071480.pdf: 538907 bytes, checksum: 970a2309d26d777141eb8e5c57821c52 (MD5)\nlicense.html: 4922 bytes, checksum: d35c0700f302739682b31a5d59d8d936 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (61 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisopettajan ja aineenopettajan keskin\u00e4inen yhteisty\u00f6 kolmiportaisen tuen eri vaiheissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201404071480", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-04-07T12:37:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aineenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43186
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:29Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/32ac883e-1ea5-4aad-9b8e-81b8a17f5cba\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201404071480.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salo, Virpi Erityisopettajan ja aineenopettajan keskinäinen yhteistyö kolmiportaisen tuen eri vaiheissa kolmiportainen tuki Erityispedagogiikka Special Education Kvalitatiivinen tutkimus 101 yhteistyö erityisopettajat aineenopettajat
title Erityisopettajan ja aineenopettajan keskinäinen yhteistyö kolmiportaisen tuen eri vaiheissa
title_full Erityisopettajan ja aineenopettajan keskinäinen yhteistyö kolmiportaisen tuen eri vaiheissa
title_fullStr Erityisopettajan ja aineenopettajan keskinäinen yhteistyö kolmiportaisen tuen eri vaiheissa Erityisopettajan ja aineenopettajan keskinäinen yhteistyö kolmiportaisen tuen eri vaiheissa
title_full_unstemmed Erityisopettajan ja aineenopettajan keskinäinen yhteistyö kolmiportaisen tuen eri vaiheissa Erityisopettajan ja aineenopettajan keskinäinen yhteistyö kolmiportaisen tuen eri vaiheissa
title_short Erityisopettajan ja aineenopettajan keskinäinen yhteistyö kolmiportaisen tuen eri vaiheissa
title_sort erityisopettajan ja aineenopettajan keskinäinen yhteistyö kolmiportaisen tuen eri vaiheissa
title_txtP Erityisopettajan ja aineenopettajan keskinäinen yhteistyö kolmiportaisen tuen eri vaiheissa
topic kolmiportainen tuki Erityispedagogiikka Special Education Kvalitatiivinen tutkimus 101 yhteistyö erityisopettajat aineenopettajat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Kvalitatiivinen tutkimus Special Education aineenopettajat erityisopettajat kolmiportainen tuki yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43186 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404071480
work_keys_str_mv AT salovirpi erityisopettajanjaaineenopettajankeskinäinenyhteistyökolmiportaisentuenerivaiheissa