Samband mellan fysisk aktivitet, fysisk kondition, skolframgång och socioekonomisk status i årskurs 7-9

Holmberg, Jens ja Rehnström, Dennis. 2013. Yläkoululaisten fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon, koulumenestyksen ja sosioekonomisen aseman väliset yhteydet. Jyväskylän yliopisto. Liikuntakasvatuksen laitos. 70 s. Lasten ja nuorten fyysinen hyvinvointi koskettaa meitä kaikkia. Fyysinen inaktiivis...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Holmberg, Jens, Rehnström, Dennis
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43185
Description
Summary:Holmberg, Jens ja Rehnström, Dennis. 2013. Yläkoululaisten fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon, koulumenestyksen ja sosioekonomisen aseman väliset yhteydet. Jyväskylän yliopisto. Liikuntakasvatuksen laitos. 70 s. Lasten ja nuorten fyysinen hyvinvointi koskettaa meitä kaikkia. Fyysinen inaktiivisuus ja ylipaino voivat johtaa terveysongelmiin. Sosioekonomiset erot voivat rajoittaa lasten ja nuorten mahdollisuudet fyysiseen aktiivisuuteen. Tässä tutkimuksessa on tarkoitus selvittää fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon, koulumenestyksen ja sosioekonomisen aseman välisiä yhteyksiä. Tämän lisäksi tutkimme mahdollisia sukupuoli- ja alueellisia eroja koulumenestyksen kannalta. Tähän tutkimukseen osallistui 183 ruotsinkielistä oppilasta seitsemänneltä, kahdeksannelta ja yhdeksänneltä luokalta kahdesta eri koulusta. Koulusta A osallistui 104 oppilasta; 58 tyttöä ja 46 poikaa ja koulusta B osallistui 79 oppilasta; 48 tyttöä ja 31 poikaa. Oppilaiden itsearvioitu fyysinen aktiivisuus ja sosioekonominen asema mittasimme kyselylomakkeen avulla. Fyysistä kuntoa mittasimme viidellä eri kuntotestillä. Oppilaiden koulumenestystä arvioimme heidän todistustensa perusteella. Koulussa A arvioinnissa käytimme marraskuun todistusta ja koulussa B joulutodistusta. Aineistoa keräsimme syksyllä 2012. Tutkimuksen aineistoa analysoimme SPSS Statistics-ohjelmalla. Analysointimenetelminä käytimme ristiintaulukointia, frekvenssitaulukkoja, Pearsonin korrelaatiokerrointa ja t-testiä. Tulokset osoittavat että fyysisesti aktiivisilla oppilailla oli parempi fyysinen kunto. 173 oppilasta (95 %) ilmoitti harrastavansa vapaa-ajallaan jonkinlaista liikuntaa, jossa he hengästyvät ja hikoilevat. Yleisin liikuntamuoto oli palloilu urheiluseurassa. Fyysinen aktiivisuus, fyysinen kunto ja liikunnan arvosanalla korreloivat vahvasti keskenään sekä tytöillä (r=.47; r=.65) että pojilla (r=.47; r=.82). Poikien osalta havaitsimme negatiivisen yhteyden lukuaineiden arvosanojen ja fyysisen kunnon välillä. (r=-.32). Näiden lisäksi voitiin todeta, että sosioekonomisella asemalla ja fyysisellä aktiivisuudella oli heikko positiivinen yhteys. (r=.26). Tuloksien perusteella ei voida todeta, että sosioekonomisella asemalla olisi merkitsevä yhteys oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen, fyysiseen kuntoon ja koulumenestykseen. Avainsanat: Fyysinen aktiivisuus, fyysinen kunto, koulumenestys, sosioekonominen asema