English teaching in Finnish upper secondary schools students' and teachers' perceptions

Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ja opettajien onkin mietittävä, miten opetusta voisi kehittää nykyajan va...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korhonen, Kaisa
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43182
_version_ 1826225760187187200
author Korhonen, Kaisa
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korhonen, Kaisa Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korhonen, Kaisa Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korhonen, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ja opettajien onkin mietittävä, miten opetusta voisi kehittää nykyajan vaatimuksia ja tarpeita vastaavaksi. Tässä kehittämistyössä on tärkeää ottaa myös oppilaat ja heidän mielipiteensä huomioon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaista englannin opetus nykyään on suomalaisissa lukioissa. Erityisesti tutkimus pyrkii saamaan selville, käytetäänkö tunneilla enemmän perinteisiä vai innovatiivisia opetusmenetelmiä. Perinteisillä opetusmenetelmillä tarkoitetaan tutkimuksessa opettajakeskeisiä, kirjalliseen tuottamiseen ja kielioppiin keskittyviä tapoja kun taas innovatiivisilla opetusmenetelmillä tarkoitetaan oppilaskeskeisiä, kielen kaikkiin neljään eri osa-alueeseen tasapuolisesti keskittyviä tapoja opettaa. Tutkimuksen tarkoituksena on myös selvittää oppilaiden ja opettajien mielipiteitä erilaisista perinteisistä ja innovatiivisista opetusmenetelmistä. Lisäksi tutkimus pyrkii saamaan selville millaiset tavat opettaa ovat oppilaiden ja opettajien mielestä kaikkein tehokkaimpia. Tarkoituksena on myös verrata oppilaiden ja opettajien vastauksia kaikkiin edeltäviin kolmeen kysymykseen ja etsiä eroja ja yhtäläisyyksiä heidän vastauksistaan. Tutkimukseen osallistui 96 lukiolaista ja 84 lukion englannin kielen opettajaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella maalis-huhtikuussa 2013. Kyselylomake sisälsi Likert asteikkoon pohjautuvia kysymyksiä, jotka analysoitiin määrällisesti. Lisäksi kyselyssä oli yksi avoin kysymys, joka analysoitiin laadullisesti. Tulokset osoittavat, että innovatiivisia opetusmenetelmiä käytetään suomalaisissa lukioissa englannin tunneilla enemmän kuin perinteisiä. Tunneilla keskustellaan paljon englanniksi ja keskitytään enemmän viestin ymmärtämiseen kuin virheiden korjaamiseen. Ryhmässä tai pareittain työskentely on yleistä ja opettajat käyttävät enemmän englantia kuin suomea ja rohkaisevat myös oppilaita puhumaan englanniksi. Tästä huolimatta tunneilla käytetään myös paljon perinteisiä tapoja opettaa, sillä kirjallisilla kokeilla on edelleen suurin merkitys arvioinnissa. Tulosten mukaan oppilaat ja opettajat kokevat erilaiset innovatiiviset oppilaskeskeiset opetusmenetelmät mielekkäämmiksi kuin perinteiset tavat opettaa. Hyödyllisimpinä englannin oppimisessa pidettiin erilaisia keskusteluharjoituksia ja yhteistoiminnallisuutta. Lisäksi vaihtelevuus ja monipuolisuus koettiin tärkeänä. Oppilaiden mielestä perinteisiä tapoja opettaa käytettiin tunneilla enemmän kuin opettajien mielestä. Lisäksi oppilailla oli opettajia positiivisempi asenne perinteisiä opetusmenetelmiä kohtaan. Oppilaiden ja opettajien mielipiteet tehokkaimmista tavoista oppia englantia olivat melko yhteneväisiä, mutta opettajat arvostivat kuitenkin oppilaita enemmän vaihtelua perinteisten ja innovatiivisten opetusmenetelmien välillä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-04-06T05:52:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-04-06T05:52:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1312223", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43182", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Englannin opetus on k\u00e4ynyt l\u00e4pi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan my\u00f6t\u00e4 englannin k\u00e4ytt\u00f6 on yleistynyt ja kielt\u00e4 opitaan my\u00f6s muualla kuin koulumaailmassa. T\u00e4m\u00e4 asettaa haasteita englannin opetukselle ja opettajien onkin mietitt\u00e4v\u00e4, miten opetusta voisi kehitt\u00e4\u00e4 nykyajan vaatimuksia ja tarpeita vastaavaksi. T\u00e4ss\u00e4 kehitt\u00e4misty\u00f6ss\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ottaa my\u00f6s oppilaat ja heid\u00e4n mielipiteens\u00e4 huomioon. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 millaista englannin opetus nyky\u00e4\u00e4n on suomalaisissa lukioissa. Erityisesti tutkimus pyrkii saamaan selville, k\u00e4ytet\u00e4\u00e4nk\u00f6 tunneilla enemm\u00e4n perinteisi\u00e4 vai innovatiivisia opetusmenetelmi\u00e4. Perinteisill\u00e4 opetusmenetelmill\u00e4 tarkoitetaan tutkimuksessa opettajakeskeisi\u00e4, kirjalliseen tuottamiseen ja kielioppiin keskittyvi\u00e4 tapoja kun taas innovatiivisilla opetusmenetelmill\u00e4 tarkoitetaan oppilaskeskeisi\u00e4, kielen kaikkiin nelj\u00e4\u00e4n eri osa-alueeseen tasapuolisesti keskittyvi\u00e4 tapoja opettaa. Tutkimuksen tarkoituksena on my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 oppilaiden ja opettajien mielipiteit\u00e4 erilaisista perinteisist\u00e4 ja innovatiivisista opetusmenetelmist\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimus pyrkii saamaan selville millaiset tavat opettaa ovat oppilaiden ja opettajien mielest\u00e4 kaikkein tehokkaimpia. Tarkoituksena on my\u00f6s verrata oppilaiden ja opettajien vastauksia kaikkiin edelt\u00e4viin kolmeen kysymykseen ja etsi\u00e4 eroja ja yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 heid\u00e4n vastauksistaan. Tutkimukseen osallistui 96 lukiolaista ja 84 lukion englannin kielen opettajaa. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin\r\nkyselylomakkeella maalis-huhtikuussa 2013. Kyselylomake sis\u00e4lsi Likert asteikkoon pohjautuvia kysymyksi\u00e4, jotka analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti. Lis\u00e4ksi kyselyss\u00e4 oli yksi avoin kysymys, joka analysoitiin laadullisesti. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 innovatiivisia opetusmenetelmi\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n suomalaisissa lukioissa englannin tunneilla enemm\u00e4n kuin perinteisi\u00e4. Tunneilla keskustellaan paljon englanniksi ja keskityt\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n viestin\r\nymm\u00e4rt\u00e4miseen kuin virheiden korjaamiseen. Ryhm\u00e4ss\u00e4 tai pareittain ty\u00f6skentely on yleist\u00e4 ja opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t enemm\u00e4n englantia kuin suomea ja rohkaisevat my\u00f6s oppilaita puhumaan englanniksi. T\u00e4st\u00e4 huolimatta tunneilla k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n my\u00f6s paljon perinteisi\u00e4 tapoja opettaa, sill\u00e4 kirjallisilla kokeilla on edelleen suurin merkitys arvioinnissa. Tulosten mukaan oppilaat ja opettajat kokevat erilaiset innovatiiviset oppilaskeskeiset opetusmenetelm\u00e4t\r\nmielekk\u00e4\u00e4mmiksi kuin perinteiset tavat opettaa. Hy\u00f6dyllisimpin\u00e4 englannin oppimisessa pidettiin erilaisia\r\nkeskusteluharjoituksia ja yhteistoiminnallisuutta. Lis\u00e4ksi vaihtelevuus ja monipuolisuus koettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Oppilaiden mielest\u00e4 perinteisi\u00e4 tapoja opettaa k\u00e4ytettiin tunneilla enemm\u00e4n kuin opettajien mielest\u00e4. Lis\u00e4ksi oppilailla oli opettajia positiivisempi asenne perinteisi\u00e4 opetusmenetelmi\u00e4 kohtaan. Oppilaiden ja opettajien mielipiteet tehokkaimmista tavoista oppia englantia olivat melko yhtenev\u00e4isi\u00e4, mutta opettajat arvostivat kuitenkin\r\noppilaita enemm\u00e4n vaihtelua perinteisten ja innovatiivisten opetusmenetelmien v\u00e4lill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kaisa Korhonen (kahekorh) on 2014-04-06 05:52:42.246892. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-04-06T05:52:42Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404061476.pdf: 645851 bytes, checksum: 99e4cee9ecb9ded011f8a847cf407917 (MD5)\r\nlicense.html: 4925 bytes, checksum: 542626c8f93c0a158bc3589590a46818 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-04-06T05:52:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404061476.pdf: 645851 bytes, checksum: 99e4cee9ecb9ded011f8a847cf407917 (MD5)\r\nlicense.html: 4925 bytes, checksum: 542626c8f93c0a158bc3589590a46818 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (90 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language teaching methods", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "traditional language teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "innovative language teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "student and teacher perceptions", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "survey", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "upper secondary school", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201404061476", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-04-06T05:52:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43182
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:20Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0b2f6767-b336-4e7f-ae9c-e126f1835a8d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201404061476.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korhonen, Kaisa English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions language teaching methods traditional language teaching innovative language teaching student and teacher perceptions survey upper secondary school EFL Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus opetusmenetelmät lukio
title English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
title_full English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
title_fullStr English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
title_full_unstemmed English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
title_short English teaching in Finnish upper secondary schools
title_sort english teaching in finnish upper secondary schools students and teachers perceptions
title_sub students' and teachers' perceptions
title_txtP English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
topic language teaching methods traditional language teaching innovative language teaching student and teacher perceptions survey upper secondary school EFL Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus opetusmenetelmät lukio
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English englannin kieli innovative language teaching language teaching methods lukio opetus opetusmenetelmät student and teacher perceptions survey traditional language teaching upper secondary school
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43182 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404061476
work_keys_str_mv AT korhonenkaisa englishteachinginfinnishuppersecondaryschoolsstudentsandteachersperceptions