Matemaattinen ajattelu esiopetuksessa ja alakoulussa Varga-Neményi -menetelmän opetuskokeilujen tarkastelua

Unkarista lähtöisin oleva Varga-neményi – matematiikanopetusmenetelmä on konstruktivistinen ja oppilaslähtöinen tapa opettaa matematiikkaa. Menetelmässä on seitsemän pedagogista perusperiaatetta: 1) todellisuuteen perustuvien kokemusten hankkiminen, 2)abstraktion tie, 3) oppilaan kehityksen ja omina...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sippala, Vivi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43175
_version_ 1826225712946741248
author Sippala, Vivi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sippala, Vivi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sippala, Vivi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sippala, Vivi
datasource_str_mv jyx
description Unkarista lähtöisin oleva Varga-neményi – matematiikanopetusmenetelmä on konstruktivistinen ja oppilaslähtöinen tapa opettaa matematiikkaa. Menetelmässä on seitsemän pedagogista perusperiaatetta: 1) todellisuuteen perustuvien kokemusten hankkiminen, 2)abstraktion tie, 3) oppilaan kehityksen ja ominaispiirteiden huomioon ottaminen, 4) toimintavälineiden runsas käyttö, 5) laaja ja yhtenäinen käsitteiden pohjustus, 6) opettaja ja matematiikan opetus ja 7) lupa erehtyä, väitellä ja iloita. Varga-Neményi -kursseja järjestetään opettajille eri puolella Suomea. Tässä tutkimuksessa aineisto koostuu täydennyskoulutuskursseilta kerätyistä kirjoitelmista, joita arvioin laadullisesti sisällönanalyysin avulla. Empiirisen tutkimuksen teoreettisena taustana esittelen Varga-Neményi – opetusmenetelmän perusperiaatteet sekä joitakin matemaattisen ajattelun malleja. Tutkimuksen empiirisessä osassa keskityn analysoimaan matemaattisen ajattelun prosessin vaiheiden toteutumista Dienesin teorian pohjalta. Tarkastelen lisäksi abstraktion tie – perusperiaatteen näyttäytymistä kirjoitelmissa. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että matemaattisen ajattelun prosessissa erityisesti matemaattisten säännönmukaisuuksien havaitsemiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Käytännön toteutuksessa puutteita ilmeni myös opetettavan aiheen mallintamisessa ja niihin liittyvässä keskustelussa. Abstraktion tie – perusperiaate toteutui alle kolmasosassa kirjoitelmista, mikä viittaisi siihen, että täydennyskurssit auttavat alkuun menetelmän käytössä, mutta menetelmän sisäistäminen ja matemaattisen ajattelun tukeminen vaatii opettajalta jatkuvaa työssä kehittymistä.
first_indexed 2024-09-11T08:53:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sippala, Vivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-04-04T10:34:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-04-04T10:34:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1312174", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43175", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Unkarista l\u00e4ht\u00f6isin oleva Varga-nem\u00e9nyi \u2013 matematiikanopetusmenetelm\u00e4 on konstruktivistinen ja oppilasl\u00e4ht\u00f6inen tapa opettaa matematiikkaa. Menetelm\u00e4ss\u00e4 on seitsem\u00e4n pedagogista perusperiaatetta: 1) todellisuuteen perustuvien kokemusten hankkiminen, 2)abstraktion tie, 3) oppilaan kehityksen ja ominaispiirteiden huomioon ottaminen, 4) toimintav\u00e4lineiden runsas k\u00e4ytt\u00f6, 5) laaja ja yhten\u00e4inen k\u00e4sitteiden pohjustus, 6) opettaja ja matematiikan opetus ja 7) lupa erehty\u00e4, v\u00e4itell\u00e4 ja iloita. \r\nVarga-Nem\u00e9nyi -kursseja j\u00e4rjestet\u00e4\u00e4n opettajille eri puolella Suomea. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa aineisto koostuu t\u00e4ydennyskoulutuskursseilta ker\u00e4tyist\u00e4 kirjoitelmista, joita arvioin laadullisesti sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Empiirisen tutkimuksen teoreettisena taustana esittelen Varga-Nem\u00e9nyi \u2013 opetusmenetelm\u00e4n perusperiaatteet sek\u00e4 joitakin matemaattisen ajattelun malleja. Tutkimuksen empiirisess\u00e4 osassa keskityn analysoimaan matemaattisen ajattelun prosessin vaiheiden toteutumista Dienesin teorian pohjalta. Tarkastelen lis\u00e4ksi abstraktion tie \u2013 perusperiaatteen n\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 kirjoitelmissa.\r\nTutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 matemaattisen ajattelun prosessissa erityisesti matemaattisten s\u00e4\u00e4nn\u00f6nmukaisuuksien havaitsemiseen tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n huomiota. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteutuksessa puutteita ilmeni my\u00f6s opetettavan aiheen mallintamisessa ja niihin liittyv\u00e4ss\u00e4 keskustelussa. Abstraktion tie \u2013 perusperiaate toteutui alle kolmasosassa kirjoitelmista, mik\u00e4 viittaisi siihen, ett\u00e4 t\u00e4ydennyskurssit auttavat alkuun menetelm\u00e4n k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, mutta menetelm\u00e4n sis\u00e4ist\u00e4minen ja matemaattisen ajattelun tukeminen vaatii opettajalta jatkuvaa ty\u00f6ss\u00e4 kehittymist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Vivi Sippala (vimarepo) on 2014-04-04 10:34:05.858424. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-04-04T10:34:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404041469.pdf: 896989 bytes, checksum: f88c408ac8bf355a9e3aabf73388ad7f (MD5)\r\nlicense.html: 4945 bytes, checksum: e330be16c530983c57bf2ce9bd4952d6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-04-04T10:34:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404041469.pdf: 896989 bytes, checksum: f88c408ac8bf355a9e3aabf73388ad7f (MD5)\r\nlicense.html: 4945 bytes, checksum: e330be16c530983c57bf2ce9bd4952d6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (62 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsil\u00e4ht\u00f6isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Varga-Nem\u00e9nyi \u2013opetusmenetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matemaattinen ajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matemaattinen ajattelu esiopetuksessa ja alakoulussa : Varga-Neme\u0301nyi -menetelm\u00e4n opetuskokeilujen tarkastelua", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Varga-Neme\u0301nyi -menetelm\u00e4n opetuskokeilujen tarkastelua", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201404041469", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-04-04T10:34:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsil\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Varga-Neme\u0301nyi-menetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattinen ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43175
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e52fcbbc-e87d-434c-90f5-2b390f5a8d0c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201404041469.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sippala, Vivi Matemaattinen ajattelu esiopetuksessa ja alakoulussa : Varga-Neményi -menetelmän opetuskokeilujen tarkastelua matematiikka opetus lapsilähtöisyys toiminnallisuus Varga-Neményi –opetusmenetelmä matemaattinen ajattelu opettajan koulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 Varga-Neményi-menetelmä opettajankoulutus
title Matemaattinen ajattelu esiopetuksessa ja alakoulussa : Varga-Neményi -menetelmän opetuskokeilujen tarkastelua
title_alt Varga-Neményi -menetelmän opetuskokeilujen tarkastelua
title_full Matemaattinen ajattelu esiopetuksessa ja alakoulussa : Varga-Neményi -menetelmän opetuskokeilujen tarkastelua
title_fullStr Matemaattinen ajattelu esiopetuksessa ja alakoulussa : Varga-Neményi -menetelmän opetuskokeilujen tarkastelua Matemaattinen ajattelu esiopetuksessa ja alakoulussa : Varga-Neményi -menetelmän opetuskokeilujen tarkastelua
title_full_unstemmed Matemaattinen ajattelu esiopetuksessa ja alakoulussa : Varga-Neményi -menetelmän opetuskokeilujen tarkastelua Matemaattinen ajattelu esiopetuksessa ja alakoulussa : Varga-Neményi -menetelmän opetuskokeilujen tarkastelua
title_short Matemaattinen ajattelu esiopetuksessa ja alakoulussa
title_sort matemaattinen ajattelu esiopetuksessa ja alakoulussa varga neményi menetelmän opetuskokeilujen tarkastelua
title_sub Varga-Neményi -menetelmän opetuskokeilujen tarkastelua
title_txtP Matemaattinen ajattelu esiopetuksessa ja alakoulussa : Varga-Neményi -menetelmän opetuskokeilujen tarkastelua
topic matematiikka opetus lapsilähtöisyys toiminnallisuus Varga-Neményi –opetusmenetelmä matemaattinen ajattelu opettajan koulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 Varga-Neményi-menetelmä opettajankoulutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education Varga-Neményi –opetusmenetelmä Varga-Neményi-menetelmä lapsilähtöisyys matemaattinen ajattelu matematiikka opettajan koulutus opettajankoulutus opetus toiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43175 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404041469
work_keys_str_mv AT sippalavivi matemaattinenajatteluesiopetuksessajaalakoulussavarganemenyimenetelmänopetuskokeiluj