Going into the real world language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations

Englannin kieli nähdään oikeutetusti maailmankielenä, sillä se on vakiinnuttanut asemansa kansainvälisen kommunikaation välineenä. Kielenkäyttö ja kommunikatiivisuus ovat olleet teoriassa vieraiden kielten opetuksen tärkeimpiä tavoitteita jo pitkään. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella kiele...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pietilä, Katri
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43142
_version_ 1826225747275022336
author Pietilä, Katri
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pietilä, Katri Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pietilä, Katri Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pietilä, Katri
datasource_str_mv jyx
description Englannin kieli nähdään oikeutetusti maailmankielenä, sillä se on vakiinnuttanut asemansa kansainvälisen kommunikaation välineenä. Kielenkäyttö ja kommunikatiivisuus ovat olleet teoriassa vieraiden kielten opetuksen tärkeimpiä tavoitteita jo pitkään. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella kielenoppijoiden näkemyksiä siitä, miten englannin kielen opetus suomalaisessa peruskoulussa valmistaa oppijoita käyttämään kieltä autenttisissa kielenkäyttötilanteissa peruskoulun jälkeen. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitkä opetuksen osa-alueet lisäävät oppijoiden kykyä käyttää kieltä. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään, millaisia kielenkäyttötilanteita oppijat ovat kokeneet. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tarkastella kielenoppijoiden näkökulmia siitä, miten englannin kielen opetus vastaa sille asetettuihin tavoitteisiin ja haasteisiin käytännön opetuksessa. Tutkielman aineisto koostuu neljästä puoli-strukturoidusta ryhmähaastattelusta, joihin osallistui 12 yhdeksäsluokkalaista englannin kielen opiskelijaa kahdesta eri peruskoulusta. Haastatteluissa oppilaita kehoitettiin tuomaan vapaasti esiin ajatuksiaan ja mielipiteitään tutkitusta aiheesta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksessa selvisi, että oppilaat ymmärtävät englannin kielen viestintätaitojen tärkeyden kaikessa toiminnassa nykyajan globaalissa maailmassa. Lisäksi oppilaat suhtautuvat myönteisesti englannin kielen viestintätaitojen opettamiseen ja oppimiseen. Kaikenkaikkiaan oppilaat kokivat, että englannin kielen opetus peruskoulussa antaa valmiuksia käyttää kieltä autenttisissa kielenkäyttötilanteissa. Tutkimuksen tulokset kuitenkin osoittivat useita seikkoja, jotka ilmaisivat, ettei kielenkäytön ja kommunikatiivisuuden kehitystä tueta englannin kielen opetuksessa asetetuista tavoitteista huolimatta. Tutkielman tulokset osoittivat, että englannin kielen viestintätaitojen opettamiseen ja oppimiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota perusopetuksen aikana. Lisäksi tutkimuksen tulokset ilmaisivat selkeän tarpeen viestintätaitojen harjoittamiseen englannin kielen opetuksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pietil\u00e4, Katri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-04-02T12:30:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-04-02T12:30:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1311957", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43142", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Englannin kieli n\u00e4hd\u00e4\u00e4n oikeutetusti maailmankielen\u00e4, sill\u00e4 se on vakiinnuttanut asemansa kansainv\u00e4lisen kommunikaation v\u00e4lineen\u00e4. Kielenk\u00e4ytt\u00f6 ja kommunikatiivisuus ovat olleet teoriassa vieraiden kielten opetuksen t\u00e4rkeimpi\u00e4 tavoitteita jo pitk\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella kielenoppijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 siit\u00e4, miten englannin kielen opetus suomalaisessa peruskoulussa valmistaa oppijoita k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kielt\u00e4 autenttisissa kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanteissa peruskoulun j\u00e4lkeen. Tarkoituksena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 opetuksen osa-alueet lis\u00e4\u00e4v\u00e4t oppijoiden kyky\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kielt\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimus pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaisia kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanteita oppijat ovat kokeneet. Tutkimuksen tavoitteena oli my\u00f6s tarkastella kielenoppijoiden n\u00e4k\u00f6kulmia siit\u00e4, miten englannin kielen opetus vastaa sille asetettuihin tavoitteisiin ja haasteisiin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetuksessa.\r\n\r\nTutkielman aineisto koostuu nelj\u00e4st\u00e4 puoli-strukturoidusta ryhm\u00e4haastattelusta, joihin osallistui 12 yhdeks\u00e4sluokkalaista englannin kielen opiskelijaa kahdesta eri peruskoulusta. Haastatteluissa oppilaita kehoitettiin tuomaan vapaasti esiin ajatuksiaan ja mielipiteit\u00e4\u00e4n tutkitusta aiheesta. Tutkimusaineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\r\n\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 oppilaat ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t englannin kielen viestint\u00e4taitojen t\u00e4rkeyden kaikessa toiminnassa nykyajan globaalissa maailmassa. Lis\u00e4ksi oppilaat suhtautuvat my\u00f6nteisesti englannin kielen viestint\u00e4taitojen opettamiseen ja oppimiseen. Kaikenkaikkiaan oppilaat kokivat, ett\u00e4 englannin kielen opetus peruskoulussa antaa valmiuksia k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kielt\u00e4 autenttisissa kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanteissa. Tutkimuksen tulokset kuitenkin osoittivat useita seikkoja, jotka ilmaisivat, ettei kielenk\u00e4yt\u00f6n ja kommunikatiivisuuden kehityst\u00e4 tueta englannin kielen opetuksessa asetetuista tavoitteista huolimatta.\r\n\r\nTutkielman tulokset osoittivat, ett\u00e4 englannin kielen viestint\u00e4taitojen opettamiseen ja oppimiseen tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n huomiota perusopetuksen aikana. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tulokset ilmaisivat selke\u00e4n tarpeen viestint\u00e4taitojen harjoittamiseen englannin kielen opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Katri Pietil\u00e4 (kaampiet) on 2014-04-02 12:30:55.427865. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-04-02T12:30:56Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404021454.pdf: 669624 bytes, checksum: b680d8c67a66dd806f1df18b35525c4c (MD5)\r\nlicense.html: 4974 bytes, checksum: 0961f069436ee965fd1c9a9c2370797f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-04-02T12:30:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404021454.pdf: 669624 bytes, checksum: b680d8c67a66dd806f1df18b35525c4c (MD5)\r\nlicense.html: 4974 bytes, checksum: 0961f069436ee965fd1c9a9c2370797f (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (108 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "communicative competence", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language ability", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language use", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language teaching and learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Going into the real world : language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201404021454", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-04-02T12:30:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43142
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4b2c2848-d720-45c3-88e9-e7343c0d5260\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201404021454.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pietilä, Katri Going into the real world : language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations communicative competence language ability language use foreign language teaching and learning Englannin kieli English 301 kielenkäyttö kielitaito kielen oppiminen englannin kieli viestintätaidot
title Going into the real world : language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations
title_alt Language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations
title_full Going into the real world : language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations
title_fullStr Going into the real world : language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations Going into the real world : language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations
title_full_unstemmed Going into the real world : language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations Going into the real world : language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations
title_short Going into the real world
title_sort going into the real world language learners views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations
title_sub language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations
title_txtP Going into the real world : language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations
topic communicative competence language ability language use foreign language teaching and learning Englannin kieli English 301 kielenkäyttö kielitaito kielen oppiminen englannin kieli viestintätaidot
topic_facet 301 Englannin kieli English communicative competence englannin kieli foreign language teaching and learning kielen oppiminen kielenkäyttö kielitaito language ability language use viestintätaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43142 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404021454
work_keys_str_mv AT pietiläkatri goingintotherealworldlanguagelearnersviewsonhowforeignlanguageteachingpreparesthemt