Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kouluun kiinnittymisen ulottuvuuksien yhteyttä sosiaaliseen kompetenssiin. Tarkastelu suoritettiin sukupuolen, luokka-asteen ja erityisopetusstatuksen välillä. Lisäksi selvitettiin sosiaalisen kompetenssin yhteyttä koulumenestykseen. Tutkimuksen tavoitteena ol...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Veijola, Teemu
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43138
_version_ 1826225720860344320
author Veijola, Teemu
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Veijola, Teemu Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Veijola, Teemu Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Veijola, Teemu
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kouluun kiinnittymisen ulottuvuuksien yhteyttä sosiaaliseen kompetenssiin. Tarkastelu suoritettiin sukupuolen, luokka-asteen ja erityisopetusstatuksen välillä. Lisäksi selvitettiin sosiaalisen kompetenssin yhteyttä koulumenestykseen. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoa yläkoululaisten kouluun kiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin osalta. Tavoitteena oli myös lisätä tietoa kouluun kiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin mahdollisesta yhteydestä ja tarjota tältä alueelta jatkotutkimusaiheita. Tutkimusaineisto kerättiin lukuvuoden 2012-2013 aikana kahden yläkoulun oppilailta paperilomakkeilla ja Internet-pohjaisena Korppikyselynä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 787 yläkouluikäistä oppilasta. Tyttöjä aineistossa oli 401 ja poikia 369. Osa-aikaista erityisopetusta sekä tehostettua tai erityistä tukea saavia oppilaita oli aineistossa 120. Aineiston analysointi suoritettiin SPSS 20 -ohjelmistolla. Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen oli keskitasoista. Erityisopetusta saaneiden oppilaiden kouluun kiinnittyminen oli tutkimuksen mukaan korkeampaa kuin yleisopetuksen oppilaiden. Yläkoululaisten oman arvion mukaan myös heidän sosiaalinen kompetenssinsa oli keskitasoista. Kouluun kiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin välillä oli melko voimakas positiivinen yhteys. Tämä yhteys oli melko voimakas kaikkien kouluun kiinnittymisen ulottuvuuksien ja kaikkien tarkasteltujen ryhmien osalta. Sosiaalisen kompetenssin ja koulumenestyksen välillä oli puolestaan heikko negatiivinen yhteys. Toisin sanoen, mitä vahvempi oppilaan sosiaalinen kompetenssi oli, sitä heikompi oli hänen koulumenestyksensä. Erityisopetusstatuksen oppilaat eivät eronneet muista oppilaista tilastollisesti merkitsevästi millään osa-alueella. Jatkossa koulukiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin yhteyden tutkimuksen tulisi keskittyä suurempien aineistojen avulla ilmiön yleistettävyyteen sekä itsearvioinnin sijaan mahdollisimman monitahoiseen ilmiöiden tutkimiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:52:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Veijola, Teemu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-04-01T16:06:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-04-01T16:06:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1311851", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43138", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kouluun kiinnittymisen\nulottuvuuksien yhteytt\u00e4 sosiaaliseen kompetenssiin. Tarkastelu suoritettiin\nsukupuolen, luokka-asteen ja erityisopetusstatuksen v\u00e4lill\u00e4. Lis\u00e4ksi\nselvitettiin sosiaalisen kompetenssin yhteytt\u00e4 koulumenestykseen.\nTutkimuksen tavoitteena oli lis\u00e4t\u00e4 tietoa yl\u00e4koululaisten kouluun\nkiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin osalta. Tavoitteena oli my\u00f6s lis\u00e4t\u00e4\ntietoa kouluun kiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin mahdollisesta\nyhteydest\u00e4 ja tarjota t\u00e4lt\u00e4 alueelta jatkotutkimusaiheita.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin lukuvuoden 2012-2013 aikana kahden\nyl\u00e4koulun oppilailta paperilomakkeilla ja Internet-pohjaisena Korppikyselyn\u00e4.\nTutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 787 yl\u00e4kouluik\u00e4ist\u00e4 oppilasta.\nTytt\u00f6j\u00e4 aineistossa oli 401 ja poikia 369. Osa-aikaista erityisopetusta sek\u00e4\ntehostettua tai erityist\u00e4 tukea saavia oppilaita oli aineistossa 120. Aineiston\nanalysointi suoritettiin SPSS 20 -ohjelmistolla.\nYl\u00e4koululaisten kouluun kiinnittyminen oli keskitasoista.\nErityisopetusta saaneiden oppilaiden kouluun kiinnittyminen oli\ntutkimuksen mukaan korkeampaa kuin yleisopetuksen oppilaiden.\nYl\u00e4koululaisten oman arvion mukaan my\u00f6s heid\u00e4n sosiaalinen\nkompetenssinsa oli keskitasoista.\nKouluun kiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin v\u00e4lill\u00e4 oli melko\nvoimakas positiivinen yhteys. T\u00e4m\u00e4 yhteys oli melko voimakas kaikkien\nkouluun kiinnittymisen ulottuvuuksien ja kaikkien tarkasteltujen ryhmien\nosalta. Sosiaalisen kompetenssin ja koulumenestyksen v\u00e4lill\u00e4 oli puolestaan\nheikko negatiivinen yhteys. Toisin sanoen, mit\u00e4 vahvempi oppilaan\nsosiaalinen kompetenssi oli, sit\u00e4 heikompi oli h\u00e4nen koulumenestyksens\u00e4.\nErityisopetusstatuksen oppilaat eiv\u00e4t eronneet muista oppilaista tilastollisesti\nmerkitsev\u00e4sti mill\u00e4\u00e4n osa-alueella.\nJatkossa koulukiinnittymisen ja sosiaalisen kompetenssin yhteyden\ntutkimuksen tulisi keskitty\u00e4 suurempien aineistojen avulla ilmi\u00f6n\nyleistett\u00e4vyyteen sek\u00e4 itsearvioinnin sijaan mahdollisimman monitahoiseen\nilmi\u00f6iden tutkimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Teemu Veijola (tetaveij) on 2014-04-01 16:06:52.590376. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-04-01T16:06:53Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201404011448.pdf: 490309 bytes, checksum: 68dd962aa932aa3d88d2a16420841d8f (MD5)\nlicense.html: 4901 bytes, checksum: 847593ab0a4c5f6fde54aac08a2783c6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-04-01T16:06:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201404011448.pdf: 490309 bytes, checksum: 68dd962aa932aa3d88d2a16420841d8f (MD5)\nlicense.html: 4901 bytes, checksum: 847593ab0a4c5f6fde54aac08a2783c6 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (60 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koululaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201404011448", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-04-01T16:06:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43138
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:45Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d8ca0a65-cf0c-4815-8d38-92515fdee736\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201404011448.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Veijola, Teemu Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi kouluun kiinnittyminen sosiaalinen kompetenssi Erityispedagogiikka Special Education 101 opintomenestys koulu yläkoulu sosiaaliset taidot
title Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi
title_full Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi
title_fullStr Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi
title_full_unstemmed Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi
title_short Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi
title_sort yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi
title_txtP Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi
topic kouluun kiinnittyminen sosiaalinen kompetenssi Erityispedagogiikka Special Education 101 opintomenestys koulu yläkoulu sosiaaliset taidot
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education koulu kouluun kiinnittyminen opintomenestys sosiaalinen kompetenssi sosiaaliset taidot yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43138 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404011448
work_keys_str_mv AT veijolateemu yläkoululaistenkouluunkiinnittyminenjasosiaalinenkompetenssi