Verkkokauppa ostoympäristönä verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta

Hevosmaa, Laura Verkkokauppa ostoympäristönä: Verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 27 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tässä kandidaatin tutkielmassa on aiempaan kirjallisuuteen pohjautuen tarkastelt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hevosmaa, Laura
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43135
_version_ 1826225791165267969
author Hevosmaa, Laura
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hevosmaa, Laura Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hevosmaa, Laura Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hevosmaa, Laura
datasource_str_mv jyx
description Hevosmaa, Laura Verkkokauppa ostoympäristönä: Verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 27 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tässä kandidaatin tutkielmassa on aiempaan kirjallisuuteen pohjautuen tarkasteltu verkkokauppaa ostoympäristönä sekä koottu verkkokaupan positiivisia ja negatiivisia erityispiirteitä kuluttajan näkökulmasta verrattuna kivijalkakauppaan. Verkkokaupan erityispiirteet ovat asioita, jotka kuluttaja kokee uusiksi verkkokauppaympäristössä verrattuna perinteiseen fyysisessä ympäristössä toimivaan kivijalkakauppaan. Tutkielman tavoitteena on kartoittaa kirjallisuudessa esiintyviä erilaisia kuluttajalle positiivisia valossa näyttäytyviä verkkokaupan hyötyjä ja negatiivisesti näyttäytyviä verkkokaupan haasteita sekä koota niitä yhteen järkeväksi kokonaisuudeksi. Koonnista on hyötyä kuluttajalle itselleen oman verkko-ostokäyttäytymisen tunnistamisessa, mutta myös yrityksille, jotka toimivat verkkokaupan alalla. Mitä paremmin yritykset tiedostavat oman vahvuutensa ja heikkoutensa kuluttajien silmissä, sen helpompaa on strategisen liiketoiminnan harjoittaminen sekä verkkokaupan kehittäminen ja ylläpitäminen. Tutkielmassa esitellyt kuluttajalle tärkeimmät hyödyt liittyvät erityisesti verkkokaupan saatavuuteen ja verkkokauppojen monipuoliseen tarjontaan. Keskeisimmät haasteet puolestaan liittyvät pääasiassa kuluttajan kokemaan riskiin verkko-ostostentekoa kohtaan sekä kuluttajan kokemaan luottamuksen puutteeseen verkkokauppaa kohtaan. Tutkielman yhtenä tuloksena voidaan todeta, että kokoavaa ja kartoittavaa tutkimusta verkkokaupan hyödyistä ja haasteista on aiemmin tehty vähän, vaikka yksittäisiä hyötyjä ja haasteita onkin tutkittu paljon. Tutkielmassa käytetyistä lähteistä löytyneet positiiviset ja negatiiviset erityispiirteet kuitenkin toistuvat samankaltaisina artikkelista toiseen hieman eri nimillä lähteestä riippuen. Tietyt erityispiirteet ovat siis selkeästi eroteltavissa, mutta ei ole olemassa täysin yhtenäistä käsitteistöä verkkokaupan positiivisille ja negatiivisille erityispiirteille. Hevosmaa, Laura Consumer in e-commerce: benefits and challenges of e-commerce in consumer’s point of view Jyväskylä: University of Jyväskylä, 2014, 27 p. Information Systems, Bachelor’s Thesis Supervisor: Salo, Markus This Bachelor’s thesis gathers positive and negative special features of ecommerce compared to traditional commerce from the consumer’s point of view. Study is based on previous literature and earlier research. The special features of e-commerce are new things that consumers experience in e-commerce environment compared to traditional physical environment of shopping. The purpose of this study is to examine the literature and find and collate positive and negative special features of e-commerce. Research findings offer a new perspective for both, customers of e-commerce and companies in the industry of ecommerce. The better companies are aware of their own strengths and weaknesses in the eyes of consumers, the easier is the strategic conduct of business, and development and maintenance of e-commerce. This study present that the main benefits to the consumer are particular related to the availability of ecommerce and online shopping diversified range of services. The main challenges, in turn, are mainly related to the consumers perceived risks towards online shopping and a lack of trust towards online business. One result of this thesis is, that there has not been much collective research made previously about benefits and challenges of e-commerce, even if the individual benefits and challenges has been widely studied. The same special features are repeated one article to another slightly different names depending on the source. Special features are, therefore, clearly identifiable, but there is no fully unified concepts of e-commerce for positive and negative characteristics.
first_indexed 2014-04-01T20:09:12Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hevosmaa, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-04-01T12:08:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-04-01T12:08:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43135", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hevosmaa, Laura\r\nVerkkokauppa ostoymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4: Verkkokaupan hy\u00f6dyt ja haasteet kuluttajan\r\nn\u00e4k\u00f6kulmasta\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2014, 27 s.\r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatin tutkielma\r\nOhjaaja: Salo, Markus\r\nT\u00e4ss\u00e4 kandidaatin tutkielmassa on aiempaan kirjallisuuteen pohjautuen tarkasteltu\r\nverkkokauppaa ostoymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 sek\u00e4 koottu verkkokaupan positiivisia ja\r\nnegatiivisia erityispiirteit\u00e4 kuluttajan n\u00e4k\u00f6kulmasta verrattuna kivijalkakauppaan.\r\nVerkkokaupan erityispiirteet ovat asioita, jotka kuluttaja kokee uusiksi\r\nverkkokauppaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 verrattuna perinteiseen fyysisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4\r\ntoimivaan kivijalkakauppaan. Tutkielman tavoitteena on kartoittaa kirjallisuudessa\r\nesiintyvi\u00e4 erilaisia kuluttajalle positiivisia valossa n\u00e4ytt\u00e4ytyvi\u00e4 verkkokaupan\r\nhy\u00f6tyj\u00e4 ja negatiivisesti n\u00e4ytt\u00e4ytyvi\u00e4 verkkokaupan haasteita sek\u00e4 koota\r\nniit\u00e4 yhteen j\u00e4rkev\u00e4ksi kokonaisuudeksi. Koonnista on hy\u00f6ty\u00e4 kuluttajalle\r\nitselleen oman verkko-ostok\u00e4ytt\u00e4ytymisen tunnistamisessa, mutta my\u00f6s yrityksille,\r\njotka toimivat verkkokaupan alalla. Mit\u00e4 paremmin yritykset tiedostavat\r\noman vahvuutensa ja heikkoutensa kuluttajien silmiss\u00e4, sen helpompaa on strategisen\r\nliiketoiminnan harjoittaminen sek\u00e4 verkkokaupan kehitt\u00e4minen ja yll\u00e4pit\u00e4minen.\r\nTutkielmassa esitellyt kuluttajalle t\u00e4rkeimm\u00e4t hy\u00f6dyt liittyv\u00e4t erityisesti\r\nverkkokaupan saatavuuteen ja verkkokauppojen monipuoliseen tarjontaan.\r\nKeskeisimm\u00e4t haasteet puolestaan liittyv\u00e4t p\u00e4\u00e4asiassa kuluttajan kokemaan\r\nriskiin verkko-ostostentekoa kohtaan sek\u00e4 kuluttajan kokemaan luottamuksen\r\npuutteeseen verkkokauppaa kohtaan. Tutkielman yhten\u00e4 tuloksena\r\nvoidaan todeta, ett\u00e4 kokoavaa ja kartoittavaa tutkimusta verkkokaupan hy\u00f6dyist\u00e4\r\nja haasteista on aiemmin tehty v\u00e4h\u00e4n, vaikka yksitt\u00e4isi\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 ja haasteita\r\nonkin tutkittu paljon. Tutkielmassa k\u00e4ytetyist\u00e4 l\u00e4hteist\u00e4 l\u00f6ytyneet positiiviset\r\nja negatiiviset erityispiirteet kuitenkin toistuvat samankaltaisina artikkelista\r\ntoiseen hieman eri nimill\u00e4 l\u00e4hteest\u00e4 riippuen. Tietyt erityispiirteet ovat siis\r\nselke\u00e4sti eroteltavissa, mutta ei ole olemassa t\u00e4ysin yhten\u00e4ist\u00e4 k\u00e4sitteist\u00f6\u00e4 verkkokaupan\r\npositiivisille ja negatiivisille erityispiirteille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hevosmaa, Laura\r\nConsumer in e-commerce: benefits and challenges of e-commerce in consumer\u2019s\r\npoint of view\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, 2014, 27 p.\r\nInformation Systems, Bachelor\u2019s Thesis\r\nSupervisor: Salo, Markus\r\nThis Bachelor\u2019s thesis gathers positive and negative special features of ecommerce\r\ncompared to traditional commerce from the consumer\u2019s point of\r\nview. Study is based on previous literature and earlier research. The special features\r\nof e-commerce are new things that consumers experience in e-commerce\r\nenvironment compared to traditional physical environment of shopping. The\r\npurpose of this study is to examine the literature and find and collate positive\r\nand negative special features of e-commerce. Research findings offer a new perspective\r\nfor both, customers of e-commerce and companies in the industry of ecommerce.\r\nThe better companies are aware of their own strengths and weaknesses\r\nin the eyes of consumers, the easier is the strategic conduct of business,\r\nand development and maintenance of e-commerce. This study present that the\r\nmain benefits to the consumer are particular related to the availability of ecommerce\r\nand online shopping diversified range of services. The main challenges,\r\nin turn, are mainly related to the consumers perceived risks towards\r\nonline shopping and a lack of trust towards online business. One result of this\r\nthesis is, that there has not been much collective research made previously\r\nabout benefits and challenges of e-commerce, even if the individual benefits\r\nand challenges has been widely studied. The same special features are repeated\r\none article to another slightly different names depending on the source. Special\r\nfeatures are, therefore, clearly identifiable, but there is no fully unified concepts\r\nof e-commerce for positive and negative characteristics.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Seija Paananen (sepaanan) on 2014-04-01 12:08:23.276372. Form: Admin-lomake rajoitetuille kandidaatintutkielmille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-rajoitetuille-kandeille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-04-01T12:08:23Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404011445.pdf: 869577 bytes, checksum: 8357500fbdfc80f5c5c91d9a2e25365c (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-04-01T12:08:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201404011445.pdf: 869577 bytes, checksum: 8357500fbdfc80f5c5c91d9a2e25365c (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokauppa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "B2C", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokaupan erityispiirteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hy\u00f6dyt", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "haasteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Verkkokauppa ostoymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 : verkkokaupan hy\u00f6dyt ja haasteet kuluttajan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201404011445", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-04-01T12:08:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the department responsible for publication of the thesis, or at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Luettavissa tekij\u00e4noikeudellisista syist\u00e4 vain opinn\u00e4ytteen julkaisseella laitoksella ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43135
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:16Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hevosmaa, Laura Verkkokauppa ostoympäristönä : verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta verkkokauppa B2C verkkokaupan erityispiirteet hyödyt haasteet kuluttajakäyttäytyminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Verkkokauppa ostoympäristönä : verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta
title_full Verkkokauppa ostoympäristönä : verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta
title_fullStr Verkkokauppa ostoympäristönä : verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta Verkkokauppa ostoympäristönä : verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta
title_full_unstemmed Verkkokauppa ostoympäristönä : verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta Verkkokauppa ostoympäristönä : verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta
title_short Verkkokauppa ostoympäristönä
title_sort verkkokauppa ostoympäristönä verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta
title_sub verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta
title_txtP Verkkokauppa ostoympäristönä : verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta
topic verkkokauppa B2C verkkokaupan erityispiirteet hyödyt haasteet kuluttajakäyttäytyminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet B2C Information Systems Science Tietojärjestelmätiede haasteet hyödyt kuluttajakäyttäytyminen verkkokaupan erityispiirteet verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43135 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404011445
work_keys_str_mv AT hevosmaalaura verkkokauppaostoympäristönäverkkokaupanhyödytjahaasteetkuluttajannäkökulmasta