Ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen tutkimisen trendit

Kulmakivi, Joni Ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen tutkimisen trendit Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 26 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Pirhonen, Antti Tutkielma käsittelee ihmisen ja teknologian välisen vuorovaikutuksen tutkimuksen (myöhemmin tutkielma...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kulmakivi, Joni
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43127
Kuvaus
Yhteenveto:Kulmakivi, Joni Ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen tutkimisen trendit Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 26 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Pirhonen, Antti Tutkielma käsittelee ihmisen ja teknologian välisen vuorovaikutuksen tutkimuksen (myöhemmin tutkielmassa HTI-tutkimus, human technology interaction) trendejä. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena on selvittää HTI-tutkimuksen keskeisten käsitteiden määritelmät sekä HTI-tutkimuksen historiaa ja selittäviä tekijöitä trendien muutoksille. Tutkielmassa käydään läpi eri määritelmiä neljälle keskeiselle käsitteelle: käytettävyys, käyttäjäkokemus, käyttäjäkeskeinen suunnittelu ja kokemussuunnittelu. Kirjallisuuskatsauksen lähdemateriaali pohjautuu pääasiallisesti ACM-, Google Scholar- ja IEEE-tietokannoista. Tutkielma jakautuu viiteen päälukuun, joista ensimmäinen luku oli johdanto ja viides luku yhteenveto. Toinen pääluku keskittyy käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen. Kolmas pääluku käsittelee käyttäjäkeskeistä suunnittelua ja kokemussuunnittelua. Neljäs pääluku sisältää empiirisen analyysin ja kirjallisuuskatsauksen HTI-tutkimuksen elinkaaresta. Tutkielman tuloksena todetaan, että jo 1980-luvulta käytettävyys on ollut HTI-tutkimuksen suosituin termi kuvaamaan vuorovaikutusta ja vuorovaikutuksen kehittämistä. Teknologian kehittyessä ja internetin sekä matkapuhelinten tullessa normaalien käyttäjien ulottuville 1990-luvulla muuttui myös HTI-tutkimus: tapahtui siirtymä työkeskeisestä käytettävyydestä kohti abstraktia ja yksilöllistä käyttäjäkokemusta.