Att motivera elever som lärare i svenska i högstadiet: Lärarnas tankar och kunskaper om motivering och motiveringsmetoder

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten ruotsin kielen opettajat motivoivat oppilaitaan ruotsin kielen tunneilla yläkoulussa ja minkälaisia taitoja ja tietoja ruotsin kielen opettajilla on motivoimismetodeista ja motivoimisesta. Tutkimus keskittyi myös ottamaan selvää miten opettajien kä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saarinen, Katja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43117
_version_ 1826225805721600000
author Saarinen, Katja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Saarinen, Katja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Saarinen, Katja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Saarinen, Katja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten ruotsin kielen opettajat motivoivat oppilaitaan ruotsin kielen tunneilla yläkoulussa ja minkälaisia taitoja ja tietoja ruotsin kielen opettajilla on motivoimismetodeista ja motivoimisesta. Tutkimus keskittyi myös ottamaan selvää miten opettajien käyttämät motivoimiskeinot toimivat opettajien mukaan ja kokevatko he motivoimisen haastavaksi ruotsin kielen kohdalla. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien tarvetta ja halua kehittää motivointitaitojaan. Tutkielma toteutettiin keväällä 2013 kyselytutkimuksena lomakkeen avulla ja siihen osallistui neljä naispuolista haastateltavaa. Haastateltavat tavoitettiin Suomen Ruotsinopettajat ry:n sähköpostilistan kautta. Kyselyn vastaukset analysoitiin pääosin kvalitatiivisesti. Tutkielman tulosten mukaan opettajien kolme yleisintä motivoimismetodia ovat tuntien sisällön vaihtelu rutiinien lisäksi, kannustaminen ja positiivisen palautteen antaminen sekä autenttisen kulttuuritietouden tarjoaminen oppilaille. Opettajien käyttämät motivoimismetodeja pidetään tärkeinä myös alan kirjallisuudessa ja täten on perusteltua todeta, että metodeita voidaan pitää hyvinä keinoina ylläpitää oppilaiden oppimismotivaatiota. Kolme haastateltavaa neljästä olivat sitä mieltä, että voivat vaikuttaa oppilaidensa opiskelumotivaatioon, mutta myönsivät samalla osan oppilaista olevan vaikeasti motivoitavissa. Tutkimuksen tulokset osoittavat myös, että opettajalta vaaditaan taitoa ja tahtoa motivoida oppilaita ruotsin kielen tunneilla, mutta tämä pitää paikkansa myös muiden lyhyen oppimäärän vieraiden kielten tunneilla yläkoulussa. Syyksi vaikeuksiin opettajat mainitsevat murrosiän. Opettajien vastausten perusteella voidaan lisäksi päätellä, että jatko- ja lisäkoulutuksille on tarvetta niin motivoimista kuin muitakin teemoja koskien.
first_indexed 2014-03-28T21:07:55Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarinen, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-03-28T19:33:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-03-28T19:33:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43117", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten ruotsin kielen opettajat motivoivat oppilaitaan ruotsin kielen tunneilla yl\u00e4koulussa ja mink\u00e4laisia taitoja ja tietoja ruotsin kielen opettajilla on motivoimismetodeista ja motivoimisesta. Tutkimus keskittyi my\u00f6s ottamaan selv\u00e4\u00e4 miten opettajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t motivoimiskeinot toimivat opettajien mukaan ja kokevatko he motivoimisen haastavaksi ruotsin kielen kohdalla. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien tarvetta ja halua kehitt\u00e4\u00e4 motivointitaitojaan. \nTutkielma toteutettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2013 kyselytutkimuksena lomakkeen avulla ja siihen osallistui nelj\u00e4 naispuolista haastateltavaa. Haastateltavat tavoitettiin Suomen Ruotsinopettajat ry:n s\u00e4hk\u00f6postilistan kautta. Kyselyn vastaukset analysoitiin p\u00e4\u00e4osin kvalitatiivisesti.\nTutkielman tulosten mukaan opettajien kolme yleisint\u00e4 motivoimismetodia ovat tuntien sis\u00e4ll\u00f6n vaihtelu rutiinien lis\u00e4ksi, kannustaminen ja positiivisen palautteen antaminen sek\u00e4 autenttisen kulttuuritietouden tarjoaminen oppilaille. Opettajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t motivoimismetodeja pidet\u00e4\u00e4n t\u00e4rkein\u00e4 my\u00f6s alan kirjallisuudessa ja t\u00e4ten on perusteltua todeta, ett\u00e4 metodeita voidaan pit\u00e4\u00e4 hyvin\u00e4 keinoina yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 oppilaiden oppimismotivaatiota. Kolme haastateltavaa nelj\u00e4st\u00e4 olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 voivat vaikuttaa oppilaidensa opiskelumotivaatioon, mutta my\u00f6nsiv\u00e4t samalla osan oppilaista olevan vaikeasti motivoitavissa.\nTutkimuksen tulokset osoittavat my\u00f6s, ett\u00e4 opettajalta vaaditaan taitoa ja tahtoa motivoida oppilaita ruotsin kielen tunneilla, mutta t\u00e4m\u00e4 pit\u00e4\u00e4 paikkansa my\u00f6s muiden lyhyen oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n vieraiden kielten tunneilla yl\u00e4koulussa. Syyksi vaikeuksiin opettajat mainitsevat murrosi\u00e4n. Opettajien vastausten perusteella voidaan lis\u00e4ksi p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 jatko- ja lis\u00e4koulutuksille on tarvetta niin motivoimista kuin muitakin teemoja koskien.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Katja Saarinen (saarinkm) on 2014-03-28 19:33:50.670407. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-03-28T19:33:51Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201403281421.docx: 118466 bytes, checksum: eb26edf9b1558f027ef59dbe1740e7e6 (MD5)\nlicense.html: 5061 bytes, checksum: d587080affff2f9808d76b357dc8f4ca (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-03-28T19:33:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201403281421.docx: 118466 bytes, checksum: eb26edf9b1558f027ef59dbe1740e7e6 (MD5)\nlicense.html: 5061 bytes, checksum: d587080affff2f9808d76b357dc8f4ca (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "39", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ruotsin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimismotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielten oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Att motivera elever som l\u00e4rare i svenska i h\u00f6gstadiet: L\u00e4rarnas tankar och kunskaper om motivering och motiveringsmetoder", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201403281421", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-03-28T19:33:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43117
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:24Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2b5dc679-dfe3-4909-b784-cc6b936f4af4\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201403281421.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saarinen, Katja Att motivera elever som lärare i svenska i högstadiet: Lärarnas tankar och kunskaper om motivering och motiveringsmetoder motivointi ruotsin kieli oppimismotivaatio kielten oppiminen Swedish Ruotsin kieli
title Att motivera elever som lärare i svenska i högstadiet: Lärarnas tankar och kunskaper om motivering och motiveringsmetoder
title_full Att motivera elever som lärare i svenska i högstadiet: Lärarnas tankar och kunskaper om motivering och motiveringsmetoder
title_fullStr Att motivera elever som lärare i svenska i högstadiet: Lärarnas tankar och kunskaper om motivering och motiveringsmetoder Att motivera elever som lärare i svenska i högstadiet: Lärarnas tankar och kunskaper om motivering och motiveringsmetoder
title_full_unstemmed Att motivera elever som lärare i svenska i högstadiet: Lärarnas tankar och kunskaper om motivering och motiveringsmetoder Att motivera elever som lärare i svenska i högstadiet: Lärarnas tankar och kunskaper om motivering och motiveringsmetoder
title_short Att motivera elever som lärare i svenska i högstadiet: Lärarnas tankar och kunskaper om motivering och motiveringsmetoder
title_sort att motivera elever som lärare i svenska i högstadiet lärarnas tankar och kunskaper om motivering och motiveringsmetoder
title_txtP Att motivera elever som lärare i svenska i högstadiet: Lärarnas tankar och kunskaper om motivering och motiveringsmetoder
topic motivointi ruotsin kieli oppimismotivaatio kielten oppiminen Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish kielten oppiminen motivointi oppimismotivaatio ruotsin kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43117 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201403281421
work_keys_str_mv AT saarinenkatja attmotiveraeleversomlärareisvenskaihögstadietlärarnastankarochkunskaperommotiverin