Fallstudie av tidig tvåspråkig utveckling hos två finsk/svenska barn med hjälp av CDI-formulär och inspelningar

Tämä on tapaustutkimus kahden kaksikielisen (suomi ja ruotsi) lapsen varhaisesta kielenkehityksestä. Tutkimusmateriaali koostuu kahdesta 1-3 –vuotiaasta lapsesta (tyttö ja poika), jotka käyvät ruotsinkielistä päiväkotia Keski-Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kehittyykö suomi ja ruotsi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nurmela, Maiju
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43111
_version_ 1828193117040279552
author Nurmela, Maiju
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nurmela, Maiju Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nurmela, Maiju Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nurmela, Maiju
datasource_str_mv jyx
description Tämä on tapaustutkimus kahden kaksikielisen (suomi ja ruotsi) lapsen varhaisesta kielenkehityksestä. Tutkimusmateriaali koostuu kahdesta 1-3 –vuotiaasta lapsesta (tyttö ja poika), jotka käyvät ruotsinkielistä päiväkotia Keski-Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kehittyykö suomi ja ruotsi samaa tahtia sekä onko havaittavissa yksilöllisiä eroja kieltenkehityksessä. Näiden lisäksi tutkimuksessa otetaan selville, kumpi kielistä on vahvempi sekä tarkastellaan kuinka paljon lapsi käyttää sekä suomea että ruotsia samassa lauseessa. Metodina on käytetty sekä suomen- että ruotsinkielisiä CDI-kaavakkeita (MacArthur Bates Communicative Development Inventories) sekä nauhoituksia, jotka suoritettiin vanhempien johdolla. CDI-kaavakkeet ovat yksi eniten käytetyistä sanalistametodeista, joiden avulla voi tutkia lapsen aktiivista sanavarastoa, taivutusmuotojen hallintaa sekä ilmausten pituutta (Lyytinen 1999). Tutkimuksessa mukana olleiden lasten kielitilanteet eroavat toisistaan siinä määrin, että tyttö on syntymästä asti ollut tekemisissä sekä suomen- että ruotsin kielen kanssa, kun taas poika on syntymästä lähtien kuullut vain suomea ja ruotsin kieli on tullut mukaan vasta päiväkodissa. Perheillä on myös erilaiset kielistrategiat: tytön perhe noudattaa yksi henkilö – yksi kieli – strategiaa, kun taas pojan perheessä kielivalinta tapahtuu spontaanisti tilanteen mukaan (Romaine 1995). Vanhemmat täyttivät CDI-kaavakkeet kolme kertaa yhden vuoden aikana, n. 3-4 kuukauden välein ja nauhoitukset tapahtuivat lasten ollessa n. 30 kuukauden ikäisiä. Nauhoitusten tarkoituksena oli tutkia kuinka paljon lapsi sekoittaa kieliä puheessaan. Tulokset osoittivat, että suomi dominoi selkeästi koko tutkimuksen ajan, mikä voi suurimmaksi osaksi selittyä suomenkielisellä ympäristöllä. Molempien lasten sanavarasto kasvoi nousujohteisesti, vaikkakin ruotsin taidot tulivat hieman suomea jäljessä. Lasten sanasto koostui enimmäkseen sanaryhmistä, jotka olivat substantiiveja. Tulokset osoittivat, että lasten oli helppo omaksua molemmilla kielillä sanakategorioita, jotka koostuivat substantiiveista: esim. ruoka ja juoma sekä eläin – kategoriat olivat helpoiten opittujen sanakategorioiden joukossa. Ruotsin kielessä partikkeleiden ja prepositioiden käyttö kehittyi vasta myöhemmällä iällä. Tulokset osoittivat myös, että lapset sekoittivat kieliä jonkin verran puheessaan: useimmiten yksittäisiä ruotsinkielisiä sanoja käytettiin muuten suomenkielisissä lauseissa.
first_indexed 2023-03-22T09:56:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurmela, Maiju", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-08-31T16:30:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-08-31T16:30:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1311670", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43111", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 on tapaustutkimus kahden kaksikielisen (suomi ja ruotsi) lapsen varhaisesta kielenkehityksest\u00e4. Tutkimusmateriaali koostuu kahdesta 1-3 \u2013vuotiaasta lapsesta (tytt\u00f6 ja poika), jotka k\u00e4yv\u00e4t ruotsinkielist\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kotia Keski-Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, kehittyyk\u00f6 suomi ja ruotsi samaa tahtia sek\u00e4 onko havaittavissa yksil\u00f6llisi\u00e4 eroja kieltenkehityksess\u00e4. N\u00e4iden lis\u00e4ksi tutkimuksessa otetaan selville, kumpi kielist\u00e4 on vahvempi sek\u00e4 tarkastellaan kuinka paljon lapsi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 suomea ett\u00e4 ruotsia samassa lauseessa.\n Metodina on k\u00e4ytetty sek\u00e4 suomen- ett\u00e4 ruotsinkielisi\u00e4 CDI-kaavakkeita (MacArthur Bates Communicative Development Inventories) sek\u00e4 nauhoituksia, jotka suoritettiin vanhempien johdolla. CDI-kaavakkeet ovat yksi eniten k\u00e4ytetyist\u00e4 sanalistametodeista, joiden avulla voi tutkia lapsen aktiivista sanavarastoa, taivutusmuotojen hallintaa sek\u00e4 ilmausten pituutta (Lyytinen 1999). Tutkimuksessa mukana olleiden lasten kielitilanteet eroavat toisistaan siin\u00e4 m\u00e4\u00e4rin, ett\u00e4 tytt\u00f6 on syntym\u00e4st\u00e4 asti ollut tekemisiss\u00e4 sek\u00e4 suomen- ett\u00e4 ruotsin kielen kanssa, kun taas poika on syntym\u00e4st\u00e4 l\u00e4htien kuullut vain suomea ja ruotsin kieli on tullut mukaan vasta p\u00e4iv\u00e4kodissa. Perheill\u00e4 on my\u00f6s erilaiset kielistrategiat: tyt\u00f6n perhe noudattaa yksi henkil\u00f6 \u2013 yksi kieli \u2013 strategiaa, kun taas pojan perheess\u00e4 kielivalinta tapahtuu spontaanisti tilanteen mukaan (Romaine 1995).\n Vanhemmat t\u00e4yttiv\u00e4t CDI-kaavakkeet kolme kertaa yhden vuoden aikana, n. 3-4 kuukauden v\u00e4lein ja nauhoitukset tapahtuivat lasten ollessa n. 30 kuukauden ik\u00e4isi\u00e4. Nauhoitusten tarkoituksena oli tutkia kuinka paljon lapsi sekoittaa kieli\u00e4 puheessaan. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 suomi dominoi selke\u00e4sti koko tutkimuksen ajan, mik\u00e4 voi suurimmaksi osaksi selitty\u00e4 suomenkielisell\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ll\u00e4. Molempien lasten sanavarasto kasvoi nousujohteisesti, vaikkakin ruotsin taidot tulivat hieman suomea j\u00e4ljess\u00e4. Lasten sanasto koostui enimm\u00e4kseen sanaryhmist\u00e4, jotka olivat substantiiveja. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 lasten oli helppo omaksua molemmilla kielill\u00e4 sanakategorioita, jotka koostuivat substantiiveista: esim. ruoka ja juoma sek\u00e4 el\u00e4in \u2013 kategoriat olivat helpoiten opittujen sanakategorioiden joukossa. Ruotsin kieless\u00e4 partikkeleiden ja prepositioiden k\u00e4ytt\u00f6 kehittyi vasta my\u00f6hemm\u00e4ll\u00e4 i\u00e4ll\u00e4. Tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 lapset sekoittivat kieli\u00e4 jonkin verran puheessaan: useimmiten yksitt\u00e4isi\u00e4 ruotsinkielisi\u00e4 sanoja k\u00e4ytettiin muuten suomenkielisiss\u00e4 lauseissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maiju Nurmela (majunurm) on 2014-03-27 16:30:05.675538. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-08-31T16:30:06Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201403271411.pdf: 1566665 bytes, checksum: decad723f52d2ca65a0d7bde032bf326 (MD5)\nlicense.html: 4952 bytes, checksum: 1506871f65c476f28b1fdec218921ed8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-08-31T16:30:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201403271411.pdf: 1566665 bytes, checksum: decad723f52d2ca65a0d7bde032bf326 (MD5)\nlicense.html: 4952 bytes, checksum: 1506871f65c476f28b1fdec218921ed8 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (99 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "barns tidiga spr\u00e5kinl\u00e4rning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tv\u00e5spr\u00e5kighet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "longitudinell studie", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "MacArthur CDI", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "simultan spr\u00e5kinl\u00e4rning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fallstudie av tidig tv\u00e5spr\u00e5kig utveckling hos tv\u00e5 finsk/svenska barn med hj\u00e4lp av CDI-formul\u00e4r och inspelningar", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201403271411", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-08-31T16:30:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43111
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:00:56Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b51bb4fd-862d-47fa-9d3a-e02cf1dd9bfe\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201403271411.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nurmela, Maiju Fallstudie av tidig tvåspråkig utveckling hos två finsk/svenska barn med hjälp av CDI-formulär och inspelningar barns tidiga språkinlärning tvåspråkighet longitudinell studie MacArthur CDI simultan språkinlärning Ruotsin kieli Swedish 306 lapset kielellinen kehitys kaksikielisyys kielen oppiminen ruotsin kieli suomen kieli
title Fallstudie av tidig tvåspråkig utveckling hos två finsk/svenska barn med hjälp av CDI-formulär och inspelningar
title_full Fallstudie av tidig tvåspråkig utveckling hos två finsk/svenska barn med hjälp av CDI-formulär och inspelningar
title_fullStr Fallstudie av tidig tvåspråkig utveckling hos två finsk/svenska barn med hjälp av CDI-formulär och inspelningar Fallstudie av tidig tvåspråkig utveckling hos två finsk/svenska barn med hjälp av CDI-formulär och inspelningar
title_full_unstemmed Fallstudie av tidig tvåspråkig utveckling hos två finsk/svenska barn med hjälp av CDI-formulär och inspelningar Fallstudie av tidig tvåspråkig utveckling hos två finsk/svenska barn med hjälp av CDI-formulär och inspelningar
title_short Fallstudie av tidig tvåspråkig utveckling hos två finsk/svenska barn med hjälp av CDI-formulär och inspelningar
title_sort fallstudie av tidig tvåspråkig utveckling hos två finsk svenska barn med hjälp av cdi formulär och inspelningar
title_txtP Fallstudie av tidig tvåspråkig utveckling hos två finsk/svenska barn med hjälp av CDI-formulär och inspelningar
topic barns tidiga språkinlärning tvåspråkighet longitudinell studie MacArthur CDI simultan språkinlärning Ruotsin kieli Swedish 306 lapset kielellinen kehitys kaksikielisyys kielen oppiminen ruotsin kieli suomen kieli
topic_facet 306 MacArthur CDI Ruotsin kieli Swedish barns tidiga språkinlärning kaksikielisyys kielellinen kehitys kielen oppiminen lapset longitudinell studie ruotsin kieli simultan språkinlärning suomen kieli tvåspråkighet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43111 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201403271411
work_keys_str_mv AT nurmelamaiju fallstudieavtidigtvåspråkigutvecklinghostvåfinsksvenskabarnmedhjälpavcdiformuläroch