Auffassungen der Deutsch- und Schwedischlehrer über Ausspracheunterricht

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin saksan ja ruotsin opettajien käsityksiä ja kokemuksia ääntämisen opettamisesta. Tutkimus osoittaa saksan ja ruotsin opettajien olevan tietoisia ääntämisen merkityksestä kommunikaatiolle. Tutkimuksen mukaan opettajien käyttämät menetelmät eivät riittävästi tue ääntä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Moilanen, Johanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43101
_version_ 1826225695686131712
author Moilanen, Johanna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Moilanen, Johanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Moilanen, Johanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Moilanen, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin saksan ja ruotsin opettajien käsityksiä ja kokemuksia ääntämisen opettamisesta. Tutkimus osoittaa saksan ja ruotsin opettajien olevan tietoisia ääntämisen merkityksestä kommunikaatiolle. Tutkimuksen mukaan opettajien käyttämät menetelmät eivät riittävästi tue ääntämisen oppimista, vaan ääntämisen opettaminen mielletään usein ääntämisvirheiden korjaamiseksi. Prosodian sijaan ääntämisen opetus keskittyy yhä yksittäisiin äänteisiin. Ääntämisen opetuksessa korostuu virheiden korjaamisen ja puhumaan rohkaisemisen välinen koettu ristiriita, mikä näyttäisi rajoittavan monen kohdalla ääntämisen opettamista. Vaikka opettajat pitävätkin ääntämistä yleisesti ottaen tärkeänä osana kommunikatiivista kompetenssia, puuttuu heiltä tietoa ääntämisen opettamisen mahdollisuuksista kielen oppimisen tukemiseen. Opettajien koulutuksessa ääntämisen didaktiikalla on ollut lähes olematon rooli ja vain harvalla on ollut mahdollisuus osallistua ääntämisen opettamista koskevaan jatkokoulutukseen. Mikäli opettajille annettaisiin mahdollisuus saada lisäkoulutusta ääntämisdidaktiikan saralla, voisi se antaa opettajille keinoja opettaa ääntämistä niin, että se lisäisi oppilaiden rohkeutta puhua vieraalla kielellä.
first_indexed 2024-09-11T08:51:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Moilanen, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-03-24T08:01:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-03-24T08:01:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1311397", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43101", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin saksan ja ruotsin opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamisesta. Tutkimus osoittaa saksan ja ruotsin opettajien olevan tietoisia \u00e4\u00e4nt\u00e4misen merkityksest\u00e4 kommunikaatiolle. Tutkimuksen mukaan opettajien\r\nk\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t menetelm\u00e4t eiv\u00e4t riitt\u00e4v\u00e4sti tue \u00e4\u00e4nt\u00e4misen oppimista, vaan \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettaminen miellet\u00e4\u00e4n usein \u00e4\u00e4nt\u00e4misvirheiden korjaamiseksi. Prosodian sijaan \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetus keskittyy yh\u00e4 yksitt\u00e4isiin \u00e4\u00e4nteisiin. \u00c4\u00e4nt\u00e4misen opetuksessa korostuu virheiden korjaamisen ja puhumaan rohkaisemisen v\u00e4linen koettu ristiriita, mik\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4isi rajoittavan monen kohdalla \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamista. Vaikka opettajat pit\u00e4v\u00e4tkin \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 yleisesti ottaen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana kommunikatiivista kompetenssia, puuttuu heilt\u00e4 tietoa \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamisen mahdollisuuksista kielen oppimisen tukemiseen. Opettajien koulutuksessa \u00e4\u00e4nt\u00e4misen didaktiikalla on ollut l\u00e4hes olematon rooli ja vain harvalla on ollut mahdollisuus osallistua \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamista koskevaan jatkokoulutukseen. Mik\u00e4li opettajille annettaisiin mahdollisuus saada lis\u00e4koulutusta \u00e4\u00e4nt\u00e4misdidaktiikan saralla, voisi se antaa opettajille keinoja opettaa \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 niin, ett\u00e4 se lis\u00e4isi oppilaiden rohkeutta puhua vieraalla kielell\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna Moilanen (jomamoil) on 2014-03-24 08:01:32.083163. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-03-24T08:01:32Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201403241394.pdf: 552131 bytes, checksum: 8965e92bda3038c55ebd26f80d18e706 (MD5)\r\nlicense.html: 4915 bytes, checksum: d335ea3eed228fe75872a9f0c4d43a22 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-03-24T08:01:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201403241394.pdf: 552131 bytes, checksum: 8965e92bda3038c55ebd26f80d18e706 (MD5)\r\nlicense.html: 4915 bytes, checksum: d335ea3eed228fe75872a9f0c4d43a22 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (104 sivua).", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "FSU", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Auffassungen der Deutsch- und Schwedischlehrer u\u0308ber Ausspracheunterricht", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201403241394", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-03-24T08:01:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43101
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:56:35Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9ccc2dbf-ed22-49db-a96a-1846ec02ddd7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201403241394.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Moilanen, Johanna Auffassungen der Deutsch- und Schwedischlehrer über Ausspracheunterricht ääntäminen kielen oppiminen FSU Ruotsin kieli Saksan kieli ja kulttuuri Swedish German Language and Culture 306 308 opettajat saksan kieli ruotsin kieli
title Auffassungen der Deutsch- und Schwedischlehrer über Ausspracheunterricht
title_full Auffassungen der Deutsch- und Schwedischlehrer über Ausspracheunterricht
title_fullStr Auffassungen der Deutsch- und Schwedischlehrer über Ausspracheunterricht Auffassungen der Deutsch- und Schwedischlehrer über Ausspracheunterricht
title_full_unstemmed Auffassungen der Deutsch- und Schwedischlehrer über Ausspracheunterricht Auffassungen der Deutsch- und Schwedischlehrer über Ausspracheunterricht
title_short Auffassungen der Deutsch- und Schwedischlehrer über Ausspracheunterricht
title_sort auffassungen der deutsch und schwedischlehrer u ber ausspracheunterricht
title_txtP Auffassungen der Deutsch- und Schwedischlehrer über Ausspracheunterricht
topic ääntäminen kielen oppiminen FSU Ruotsin kieli Saksan kieli ja kulttuuri Swedish German Language and Culture 306 308 opettajat saksan kieli ruotsin kieli
topic_facet 306 308 FSU German Language and Culture Ruotsin kieli Saksan kieli ja kulttuuri Swedish kielen oppiminen opettajat ruotsin kieli saksan kieli ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43101 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201403241394
work_keys_str_mv AT moilanenjohanna auffassungenderdeutschundschwedischlehreruberausspracheunterricht