Eye protein the cinema of attractions in Guillermo del Toro's Hellboy films

Attraktioelokuva on Tom Gunningin ja André Gaudreaultin kehittämä fraasi kuvaamaan hämmästyksen estetiikkaa, joka oli vallalla varhaisessa elokuvassa ennen narrativisaatiota. Kyseessä on elokuva, joka pitää katsojan tietoisena katsomisesta ottamalla kontaktia katsojaan ja kiehtomalla tämän uteliaisu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Suhonen, Mirkka
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43097
_version_ 1826225785818578944
author Suhonen, Mirkka
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Suhonen, Mirkka Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Suhonen, Mirkka Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Suhonen, Mirkka
datasource_str_mv jyx
description Attraktioelokuva on Tom Gunningin ja André Gaudreaultin kehittämä fraasi kuvaamaan hämmästyksen estetiikkaa, joka oli vallalla varhaisessa elokuvassa ennen narrativisaatiota. Kyseessä on elokuva, joka pitää katsojan tietoisena katsomisesta ottamalla kontaktia katsojaan ja kiehtomalla tämän uteliaisuutta. Attraktion estetiikka ei Gunningin mukaan koskaan hävinnyt, vaan jäi olennaiseksi osaksi kertovaa elokuvaa. Konsepti on ollut hyvin vaikutusvaltainen. Viime vuosina on virinnyt kysymys voisiko sitä käyttää myös tutkiessa Hollywoodin nykyaikaista spektaakkelielokuvaa; sen sanotaan olevan hengeltään lähempänä attraktioelokuvaa kuin vuosikymmeniin. Spektaakkelin korostunut asema―joka usein liitetään digitaalisuuteen―on johtanut Hollywood-blockbustereiden pitämiseen tyhjinä spektaakkeleina, pelkkinä erikoistehosteina. On pelätty, että elokuvan narratiivi olisi kokonaan häviämässä. Vaikuttaa kuitenkin vahvasti siltä, että nämä elokuvat kertovat edelleen kohtalaisen johdonmukaisia tarinoita, eikä spektaakkelia ja narratiivia tulisikaan tarkastella toisilleen vastakkaisina. Lisäksi on huomattava, että spektaakkelimainen ei merkitse vain (digitaalisia) erikoistehosteita, kuten usein annetaan ymmärtää. Tässä tutkimuksessa attraktioelokuvan konseptia käytetään työkaluna nykyaikaisen elokuvaspektaakkelin avaamiseen. Tutkittavat elokuvat ovat Guillermo del Toron sarjakuvataustaiset Hellboy (2004) ja erityisesti sen jatko-osa Hellboy II: Kultainen armeija (2008). Näkökulma on kulttuurihistoriallinen, ja yksittäisen tapauksen oletetaan kertovan jotain myös yleisesti Hollywoodin nykyaikaisesta spektaakkelielokuvasta. Kysytään, kuinka attraktioelokuvan piirteet ilmenevät Hellboy-elokuvissa, ja kuinka konsepti toimii uusien elokuvaspektaakkelien tutkimisessa. Vertailemalla Mike Mignolan alkuperäisiä Hellboy-sarjakuvia ensimmäiseen elokuvasovitukseen, selviää että elokuva pyrkii panostamaan niin spektaakkeliin kuin kerrontaankin, ja että nämä pyrkimykset eivät ole välttämättä ristiriidassa keskenään. Ilmenee, että spektaakkelia pidetään edelleen alisteisena kerronnalle. Erkki Huhtamon media-arkeologian hengessä toteutettu kulttuurihistoriallinen katsaus elokuvaspektaakkelin historiaan kuitenkin osoittaa, että spektaakkeli on aina ollut elokuvan ytimessä. Tämä ei ole ihme, koska elokuvan juuret ovat taikalyhdyssä ja muissa spektaakkelimaisissa esielokuvan muodoissa. Perustuen Kultaisen armeijan analyysiin, päätellään että Hellboy-elokuvat edustavat monia attraktioelokuvasta tuttuja piirteitä kuten outouksien esittelyä, ruumiin attraktioita (väkivalta, kuolema, hajoaminen, ja myös eroottisuus), eksoottisia näkymiä, uutuuden tuntua, enemmän tai vähemmän suoraa katsojan puhuttelua, jne. Attraktiot ovat kuitenkin hyvin pitkälti yhteenkietoutuneet narratiivin kanssa. Tämä ei silti välttämättä ”kesytä” niitä, kuten usein esitetään. Attraktioelokuva osoittautuu hyödylliseksi työkaluksi Hollywoodin nykyaikaisen spektaakkelielokuvan tutkimiseen. Se paljastaa spektaakkeliytimen kerronnallisen kaaren takaa, ja tutkimalla spektaakkelia suhteessa narratiiviin auttaa ymmärtämään kuinka nämä kaksi pyrkimystä voivat olla olemassa yhtä aikaa. Lopuksi esitetään, että attraktioiden silmäkarkki voidaan tulkita myös silmäproteiiniksi (”eye protein” –del Toro), koska sillä on kerronnallisia tehtäviä, ja koska sillä on arvoa itsessään. Attraktioiden kokeminen lievittää muuttuvan maailman aikaansaamia ahdistuksen tunteita ja toisaalta ruokkii mielikuvitusta. The cinema of attractions is a phrase coined by Tom Gunning and André Gaudreault, referring to an aesthetic of astonishment that dominated the early film prior narrativization. It is a cinema that keeps the spectator aware of the act of looking by taking direct contact and engaging curiosity. According to Gunning, it never truly vanished, and continues to serve as an essential part of narrative films. The concept has been highly influential. In recent years, there has been discussion whether it would be useful also in examining Hollywood's contemporary spectacle film. Driven by the spectacular, Hollywood today is said to be closer in spirit to the cinema of attractions than it has been in decades. Emphasis on the spectacular, frequently associated with the digital threshold, has lead to dismissal of spectacular Hollywood blockbusters as empty spectacles, nothing more than special effects. It has fed concern for the demise of the narrative, and even the death of film itself. It is argued, however, that these films continue to tell reasonably coherent stories, and that the relation between spectacle and narrative should not be conceived in terms of opposition but dialectical tension. In this thesis, the cinema of attractions is used as a tool in examining the part spectacle actually plays in Hollywood's spectacular blockbusters. Because what is spectacular is not only the full use of (digital) sfx, an examination on the actual traits of the cinema of attractions is found necessary. The films analyzed from the frame of reference of the cinema of attractions are Guillermo del Toro's comic book based Hellboy (2004), and especially its sequel Hellboy II: The Golden Army (2008). The view is cultural historical, as it is supposed that the single case of Hellboy films can tell something general about Hollywood's contemporary spectacle film. It is asked how the traits of the cinema of attractions return in Hellboy films, and in process, how the concept works in analyzing new cinematic spectacles. By comparing the starting points of Mike Mignola's original Hellboy comics series and the first film adaptation, it becomes clear that the film strives for both spectacular and narrative appeals, and that these tendencies are not necessarily in contradiction with each other. It seems, however, that spectacle is still considered subordinate in comparison to the narrative. In the spirit of Erkki Huhtamo's media-archaeology, a cultural historical look on the cinematic spectacle is provided. It is argued that spectacle has always played a core part in film, and it is no wonder, as the roots of cinema are in the traditions of magic lantern and other forms of pre-cinema. After analyzing The Golden Army, it is confirmed that Hellboy films represent multiple traits of the cinema of attractions, such as exhibition of oddities and the human body (violence, death, decay, and erotic display), exotic sceneries, feel of novelty, more or less direct address to the spectator, etc. Attractions, however, are very much intertwined with the narrative. Still, it is argued that narrative purposes do not necessarily ”tame” attractions, as often implied. The concept proves a helpful tool in examining Hollywood's contemporary spectacle film, for it reveals the spectacular core of film underneath the narrative line, and examining spectacle in relation to narrative helps see how these two tendencies can coexist. Finally, it is proposed that eye candy of attractions can be seen as ”eye protein” (as del Toro puts it), because of its narrative purposes, but also because it is important as such. Experiencing attractions soothes anxieties regarding the changing world, and feeds our imagination.
first_indexed 2023-03-22T09:57:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Suhonen, Mirkka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-03-21T10:30:28Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-03-21T10:30:28Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1311273", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43097", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Attraktioelokuva on Tom Gunningin ja Andr\u00e9 Gaudreaultin kehitt\u00e4m\u00e4 fraasi kuvaamaan h\u00e4mm\u00e4styksen estetiikkaa, joka oli vallalla varhaisessa elokuvassa ennen narrativisaatiota. Kyseess\u00e4 on elokuva, joka pit\u00e4\u00e4 katsojan tietoisena katsomisesta ottamalla kontaktia katsojaan ja kiehtomalla t\u00e4m\u00e4n uteliaisuutta. Attraktion estetiikka ei Gunningin mukaan koskaan h\u00e4vinnyt, vaan j\u00e4i olennaiseksi osaksi kertovaa elokuvaa. Konsepti on ollut hyvin vaikutusvaltainen. Viime vuosina on virinnyt kysymys voisiko sit\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s tutkiessa Hollywoodin nykyaikaista spektaakkelielokuvaa; sen sanotaan olevan hengelt\u00e4\u00e4n l\u00e4hemp\u00e4n\u00e4 attraktioelokuvaa kuin vuosikymmeniin. Spektaakkelin korostunut asema\u2015joka usein liitet\u00e4\u00e4n digitaalisuuteen\u2015on johtanut Hollywood-blockbustereiden pit\u00e4miseen tyhjin\u00e4 spektaakkeleina, pelkkin\u00e4 erikoistehosteina. On pel\u00e4tty, ett\u00e4 elokuvan narratiivi olisi kokonaan h\u00e4vi\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Vaikuttaa kuitenkin vahvasti silt\u00e4, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 elokuvat kertovat edelleen kohtalaisen johdonmukaisia tarinoita, eik\u00e4 spektaakkelia ja narratiivia tulisikaan tarkastella toisilleen vastakkaisina. Lis\u00e4ksi on huomattava, ett\u00e4 spektaakkelimainen ei merkitse vain (digitaalisia) erikoistehosteita, kuten usein annetaan ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa attraktioelokuvan konseptia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ty\u00f6kaluna nykyaikaisen elokuvaspektaakkelin avaamiseen. Tutkittavat elokuvat ovat Guillermo del Toron sarjakuvataustaiset Hellboy (2004) ja erityisesti sen jatko-osa Hellboy II: Kultainen armeija (2008). N\u00e4k\u00f6kulma on kulttuurihistoriallinen, ja yksitt\u00e4isen tapauksen oletetaan kertovan jotain my\u00f6s yleisesti Hollywoodin nykyaikaisesta spektaakkelielokuvasta. Kysyt\u00e4\u00e4n, kuinka attraktioelokuvan piirteet ilmenev\u00e4t Hellboy-elokuvissa, ja kuinka konsepti toimii uusien elokuvaspektaakkelien tutkimisessa. Vertailemalla Mike Mignolan alkuper\u00e4isi\u00e4 Hellboy-sarjakuvia ensimm\u00e4iseen elokuvasovitukseen, selvi\u00e4\u00e4 ett\u00e4 elokuva pyrkii panostamaan niin spektaakkeliin kuin kerrontaankin, ja ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 pyrkimykset eiv\u00e4t ole v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ristiriidassa kesken\u00e4\u00e4n. Ilmenee, ett\u00e4 spektaakkelia pidet\u00e4\u00e4n edelleen alisteisena kerronnalle. Erkki Huhtamon media-arkeologian hengess\u00e4 toteutettu kulttuurihistoriallinen katsaus elokuvaspektaakkelin historiaan kuitenkin osoittaa, ett\u00e4 spektaakkeli on aina ollut elokuvan ytimess\u00e4. T\u00e4m\u00e4 ei ole ihme, koska elokuvan juuret ovat taikalyhdyss\u00e4 ja muissa spektaakkelimaisissa esielokuvan muodoissa. Perustuen Kultaisen armeijan analyysiin, p\u00e4\u00e4tell\u00e4\u00e4n ett\u00e4 Hellboy-elokuvat edustavat monia attraktioelokuvasta tuttuja piirteit\u00e4 kuten outouksien esittely\u00e4, ruumiin attraktioita (v\u00e4kivalta, kuolema, hajoaminen, ja my\u00f6s eroottisuus), eksoottisia n\u00e4kymi\u00e4, uutuuden tuntua, enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n suoraa katsojan puhuttelua, jne. Attraktiot ovat kuitenkin hyvin pitk\u00e4lti yhteenkietoutuneet narratiivin kanssa. T\u00e4m\u00e4 ei silti v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 \u201dkesyt\u00e4\u201d niit\u00e4, kuten usein esitet\u00e4\u00e4n. Attraktioelokuva osoittautuu hy\u00f6dylliseksi ty\u00f6kaluksi Hollywoodin nykyaikaisen spektaakkelielokuvan tutkimiseen. Se paljastaa spektaakkeliytimen kerronnallisen kaaren takaa, ja tutkimalla spektaakkelia suhteessa narratiiviin auttaa ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n kuinka n\u00e4m\u00e4 kaksi pyrkimyst\u00e4 voivat olla olemassa yht\u00e4 aikaa. Lopuksi esitet\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 attraktioiden silm\u00e4karkki voidaan tulkita my\u00f6s silm\u00e4proteiiniksi (\u201deye protein\u201d \u2013del Toro), koska sill\u00e4 on kerronnallisia teht\u00e4vi\u00e4, ja koska sill\u00e4 on arvoa itsess\u00e4\u00e4n. Attraktioiden kokeminen lievitt\u00e4\u00e4 muuttuvan maailman aikaansaamia ahdistuksen tunteita ja toisaalta ruokkii mielikuvitusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The cinema of attractions is a phrase coined by Tom Gunning and Andr\u00e9 Gaudreault, referring to an aesthetic of astonishment that dominated the early film prior narrativization. It is a cinema that keeps the spectator aware of the act of looking by taking direct contact and engaging curiosity. According to Gunning, it never truly vanished, and continues to serve as an essential part of narrative films. The concept has been highly influential. In recent years, there has been discussion whether it would be useful also in examining Hollywood's contemporary spectacle film. Driven by the spectacular, Hollywood today is said to be closer in spirit to the cinema of attractions than it has been in decades. Emphasis on the spectacular, frequently associated with the digital threshold, has lead to dismissal of spectacular Hollywood blockbusters as empty spectacles, nothing more than special effects. It has fed concern for the demise of the narrative, and even the death of film itself. It is argued, however, that these films continue to tell reasonably coherent stories, and that the relation between spectacle and narrative should not be conceived in terms of opposition but dialectical tension. In this thesis, the cinema of attractions is used as a tool in examining the part spectacle actually plays in Hollywood's spectacular blockbusters. Because what is spectacular is not only the full use of (digital) sfx, an examination on the actual traits of the cinema of attractions is found necessary. The films analyzed from the frame of reference of the cinema of attractions are Guillermo del Toro's comic book based Hellboy (2004), and especially its sequel Hellboy II: The Golden Army (2008). The view is cultural historical, as it is supposed that the single case of Hellboy films can tell something general about Hollywood's contemporary spectacle film. It is asked how the traits of the cinema of attractions return in Hellboy films, and in process, how the concept works in analyzing new cinematic spectacles. By comparing the starting points of Mike Mignola's original Hellboy comics series and the first film adaptation, it becomes clear that the film strives for both spectacular and narrative appeals, and that these tendencies are not necessarily in contradiction with each other. It seems, however, that spectacle is still considered subordinate in comparison to the narrative. In the spirit of Erkki Huhtamo's media-archaeology, a cultural historical look on the cinematic spectacle is provided. It is argued that spectacle has always played a core part in film, and it is no wonder, as the roots of cinema are in the traditions of magic lantern and other forms of pre-cinema. After analyzing The Golden Army, it is confirmed that Hellboy films represent multiple traits of the cinema of attractions, such as exhibition of oddities and the human body (violence, death, decay, and erotic display), exotic sceneries, feel of novelty, more or less direct address to the spectator, etc. Attractions, however, are very much intertwined with the narrative. Still, it is argued that narrative purposes do not necessarily \u201dtame\u201d attractions, as often implied. The concept proves a helpful tool in examining Hollywood's contemporary spectacle film, for it reveals the spectacular core of film underneath the narrative line, and examining spectacle in relation to narrative helps see how these two tendencies can coexist. Finally, it is proposed that eye candy of attractions can be seen as \u201deye protein\u201d (as del Toro puts it), because of its narrative purposes, but also because it is important as such. Experiencing attractions soothes anxieties regarding the changing world, and feeds our imagination.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mirkka Suhonen (mimasuho) on 2014-03-21 10:30:22.715581. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-03-21T10:30:28Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201403211387.pdf: 19167617 bytes, checksum: 49653b49d2693fc5d14c5b0d6eb1b7c9 (MD5)\r\nlicense.html: 4915 bytes, checksum: b543fbadf5c1c0e8421ac0e81d3f4f87 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-03-21T10:30:28Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201403211387.pdf: 19167617 bytes, checksum: 49653b49d2693fc5d14c5b0d6eb1b7c9 (MD5)\r\nlicense.html: 4915 bytes, checksum: b543fbadf5c1c0e8421ac0e81d3f4f87 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (104 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Toro, Guillermo del", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Hellboy (elokuva)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "attraktioelokuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Eye protein : the cinema of attractions in Guillermo del Toro's Hellboy films", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Cinema of attractions in Guillermo del Toro's Hellboy films", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201403211387", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidehistoria", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-03-21T10:30:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "310", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elokuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elokuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "spektaakkelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kerronta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43097
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:17Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/159cfa70-3f0f-4e95-bd9c-8bd83046d5e0\/download","text":"m_suhonen_eyeprotein_2014.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suhonen, Mirkka Eye protein : the cinema of attractions in Guillermo del Toro's Hellboy films Toro, Guillermo del Hellboy (elokuva) attraktioelokuva Taidehistoria Art History 310 elokuva elokuvat spektaakkelit kerronta
title Eye protein : the cinema of attractions in Guillermo del Toro's Hellboy films
title_alt Cinema of attractions in Guillermo del Toro's Hellboy films
title_full Eye protein : the cinema of attractions in Guillermo del Toro's Hellboy films
title_fullStr Eye protein : the cinema of attractions in Guillermo del Toro's Hellboy films Eye protein : the cinema of attractions in Guillermo del Toro's Hellboy films
title_full_unstemmed Eye protein : the cinema of attractions in Guillermo del Toro's Hellboy films Eye protein : the cinema of attractions in Guillermo del Toro's Hellboy films
title_short Eye protein
title_sort eye protein the cinema of attractions in guillermo del toro s hellboy films
title_sub the cinema of attractions in Guillermo del Toro's Hellboy films
title_txtP Eye protein : the cinema of attractions in Guillermo del Toro's Hellboy films
topic Toro, Guillermo del Hellboy (elokuva) attraktioelokuva Taidehistoria Art History 310 elokuva elokuvat spektaakkelit kerronta
topic_facet 310 Art History Hellboy (elokuva) Taidehistoria Toro, Guillermo del attraktioelokuva elokuva elokuvat kerronta spektaakkelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43097 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201403211387
work_keys_str_mv AT suhonenmirkka eyeproteinthecinemaofattractionsinguillermodeltoroshellboyfilms